Od dziś (16 marca) wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące wizyt u lekarzy pierwszego kontaktu. Koniec z przymusowymi teleporadami – teraz każdy pacjent ma prawo skorzystać z podstawowej opieki zdrowotnej osobiście. Wyjątkiem będzie m.in. podejrzenie koronawirusa czy wystawienie recepty na stałe leki.
Pandemia koronawirusa i jej skutki wymagają ciągłych zmian w systemie zdrowia. Pacjenci dokładnie od dziś mają prawo skorzystać z osobistej wizyty w gabinecie lekarza – niemożliwe jest już narzucenie formy teleporady przez telefon. We wtorek, 16 marca zaczęły obowiązywać nowe regulacje Narodowego Funduszu Zdrowia, które mają umożliwić niemal wszystkim chorym możliwość przebadania się i bezpośredniego kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, który będzie mógł dzięki temu dokładniej ocenić stan pacjenta. Ma to zapobiec też nadmiernemu wykorzystywaniu teleporad przez lekarzy, co podkreślał przed kilkoma tygodniami minister zdrowia.
Teleporada na prośbę i w szczególnych przypadkach
Od teraz lekarz tzw. pierwszego kontaktu nie może już odmówić wizyty w gabinecie w sytuacji, gdy sam chory lub jego opiekun nie wyraził zgody na udzielenie teleporady. Nowe regulacje dotyczą też sytuacji, gdy pacjent boryka się z przewlekłą chorobą i zmienił się jego stan, gdy istnieje podejrzenie nowotworu, gdy wizyta u zadeklarowanego lekarza/pielęgniarki/położnej POZ odbywa się po raz pierwszy lub – w przypadku najmłodszych – gdy dziecko nie ukończyło jeszcze 6. roku życia.
Nie oznacza to jednak, że teleporady lekarskie przestają funkcjonować. Lekarz będzie mógł nadal skorzystać z tej formy kontaktu z pacjentem w kilku wyjątkowych sytuacjach: przy podejrzeniu zakażenia koronawirusem, przy receptach niezbędnych do kontynuacji leczenia i posiadaniu dokumentacji medycznej, przy kolejnym zleceniu na zaopatrzenie w wyroby medyczne, przy potrzebie uzyskania zaświadczenia o stanie zdrowia. Teleporada może też dotyczyć dziecka poniżej 6. roku życia, gdy porada ma charakter kontroli bez fizycznego badania, a jej termin ustalono przy bezpośredniej wizycie.
Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia, nadal pacjenci będą mogli uzyskać przez telefon zalecenie, e-zwolnienie,, e-skierowanie, zlecenie na test na koronawirusa, e-receptę czy wskazania do bezpośredniego kontaktu z lekarzem lub pogotowiem.
Zmiany wynikają z rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. „w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej”. Jeżeli lekarz zlekceważy nowe regulacje i np. narzuci pomoc przez teleporadę, sprawę można zgłosić bezpośrednio do NFZ – przez połączenie z Telefoniczną Informacją Pacjenta pod numerem 800 190 590, gdzie można zgłaszać nieprawidłowości.
Jednocześnie placówki POZ, czyli m.in. przychodnie mają obowiązek informować pacjentów o warunkach udzielania teleporad. Z aktualną listą otwartych i zamkniętych podmiotów leczniczych, w tym POZ, Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej czy gabinetów stomatologicznych i ginekologicznych można zapoznać się na stronie internetowej Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowej Służby Zdrowia w Gdańsku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS