A A+ A++


Kawałki blachy umieszczone z tyłu i z przodu samochodu stworzono, by
sprawniej prowadzić rejestr pojazdów. Jednak od momentu, w którym pojawiły się
pierwsze tablice rejestracyjne, zaszło wiele zmian – dotyczących przepisów, a
co za tym idzie ich wyglądu. Polskie samochody mają białe, ale też zielone i
żółte blachy. Oto garść ciekawych informacji na ich temat!

Tablice
rejestracyjne a przepisy

W 1922 roku na mocy rozporządzenia Ministra Robót Publicznych oraz
Ministra Spraw Wewnętrznych na polskich pojazdach pojawiły się pierwsze tablice
rejestracyjne
. Na blachach – tak jak i dziś – znajdowały się litery
oznaczające województwo oraz ciąg cyfr.

Obecnie, zgodnie z najnowszymi przepisami, nie ma obowiązku wymiany
tablic, mimo że doszło do zmiany właściciela auta
. Nabywca może
zachować stare blachy niezależnie od tego, czy mają one formę standardową, czy
są to tablice indywidualne. Warunkiem jest jednak, że muszą być one w dobrym
stanie.

Przepisy regulują także wysokość kar dla tych, którzy się do nich nie
stosują i:

  • jeżdżą bez tablic
    rejestracyjnych

    – to poważne przewinienie, które będzie kosztować kierowcę minimum 1500
    zł. Nie jest to mandat, ale grzywna na mocy przepisów Kodeksu Wykroczeń.
    Zgodnie ze znajdującym się w nim art. 94 brak tablicy jest jednoznaczny z
    niedopuszczeniem pojazdu do ruchu;
  • jeżdżą z brudnymi
    tablicami rejestracyjnymi
    – numery muszą być idealnie widoczne na blachach.
    Dlatego jeżeli są zasłonięte przez brud, błoto, piach, kierowca zapłaci za
    to 100 zł;
  • umieszczają blachy z
    numerem niewłaściwym miejscu
    – można za to otrzymać mandat w wysokości 500 zł;
  • celowo zakrywają tablice
    z numerem rejestracyjnym lub ozdabiają je
    – płaci się za to
    również 500 zł;
  • umieszczają tablicę w
    nieodpowiedniej oprawie
    – np. przyczepiają ja do takiej przystosowanej do
    mniejszych blach, które obowiązują w USA.

Jakie rodzaje
tablic rejestracyjnych można zobaczyć na polskich drogach?

Na pewno wiesz, że tablice różnią się w zależności od województwa. Mają one
inne litery. Jednak oprócz tego urzędy wydają także inne, rzadziej spotykane
blachy. Niekiedy zależy to od typu pojazdu, a innym razem od woli jego
właściciela.

Standardowe

Jest to biała blacha, na której są widoczne 2 litery i 6 cyfr. Litery
oznaczają odpowiednio województwo i miasto lub powiat. Po prawej stronie
znajduje się niebieski pasek z symbolem państwa (PL) oraz Unii Europejskiej –
12 pięcioramiennych gwiazd ułożonych w okrąg. Więcej o nich przeczytasz tutaj https://rankomat.pl/samochod/tablice-rejestracyjne-sprawdz-skad-pochodza-samochody-na-polskich-drogach

Zielone         

Zielone tablice z czarnym napisem są zarezerwowane wyłącznie dla
ekologicznych pojazdów
. Wydaje się je dla samochodów z napędem
elektrycznym lub wodorowym. Więcej o nich przeczytasz na https://rankomat.pl/samochod/zielone-tablice-rejestracyjne-kto-moze-z-nich-korzystac.

Dla aut zabytkowych

Najstarsze auta jeżdżące po polskich drogach mają żółte blachy z
czarnymi cyframi i literami
. Otrzymują je pojazdy, które mają więcej
niż 25 lat.

Indywidualne

To opcja dla tych, którzy chcą wyróżniać się na drogach. To, jaki
napis znajdzie się na blachach, zależy od właściciela pojazdu
. Jest to
jednak kosztowny gadżet. Taka tablica kosztuje ponad 1000 zł.

Blachy indywidualne mogą mieć długości od 3 do 5 znaków i mogą zawierać
litery: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y,
Z. Maksymalnie dwa ostatnie znaki mogą być cyframi. Na polskich drogach coraz
częściej widać pomysłowych kierowców. „Nazywają” oni swoje samochody np. BRYKA,
KOCUR, LEMUR,  SMOK.

Tymczasowe

Wyróżniają się ze względu na swoją kolorystykę. Są to białe blachy z
czerwonym numerem
. Wydaje się je np. samochodom, które są
przygotowywane, aby wywieźć je za granicę.

Dyplomatyczne

Znajdują się one na autach należących do przedstawicieli dyplomacji czy
organizacji międzynarodowych. Są to niebieskie blachy z białymi
numerami
.

Profesjonalne

Ta kategoria tablic powstała po to, aby ułatwić życie producentom aut. Są
one wydawane dla samochodów przeznaczonych do jazd testowych.

Gdzie musi być
umieszczona tablica rejestracyjna?

Kwestie te reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
wyposażenia. Tablice te muszą być nie tylko widoczne i czyste, ale też
umieszczone:

  • w osi symetrii lub po lewej stronie pojazdu (możliwie
    blisko środka jezdni),
  • możliwie najbardziej prostopadle do osi wzdłużnej
    pojazdu i możliwie pionowo,
  • tak, aby ich dolna krawędź znajdowała się przynajmniej
    30 cm nad ziemią;
  • w ten sposób, aby ich górna krawędź znajdowała się nie
    wyżej niż 120 cm nad ziemią.

Na ulicach można niekiedy zobaczyć kierowców, którzy z różnych przyczyn nie
zamontowali tablicy z przodu samochodu, a umieścili ją za przednią szybą.
Niezależnie od przyczyny takiego postępowania jest to wykroczenie, które raczej
na pewno skończy się otrzymaniem mandatu.

Uważa się, że tablice rejestracyjne po raz pierwszy pojawiły się we Francji już pod koniec XIX wieku. Można je dziś uważać za praktyczny wynalazek tamtych czasów. Do dziś ułatwiają ewidencję pojazdów, a także szybszą identyfikację tych, którzy popełniają przestępstwa drogowe.

(tekst sponsorowany)


Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLekkomyślny 8-latek wjechał moto crossem w nissana
Następny artykułSztuczna inteligencja skomentuje mistrzostwa sportowe w Polsce. Nowa norma?