Listopad 2023
TRYPTYK BALETOWY: BOLERO | MANDRAGORA | DISPLACED
chor. Jacek Przybyłowicz, Grzegorz Brożek, Joshua Legge
3 listopada | 18:30
4 listopada | 18:30
Trzech kompozytorów, trzy kompozycje i trzech choreografów… Taki tym razem wieczór baletowy proponujemy Państwu, idealny – jak się Państwo przekonają – na spędzenie wieczoru w teatrze.
Trzej młodzi choreografowie: Grzegorz Brożek, Joshua Legge i młody, ale z dużym dorobkiem Jacek Przybyłowicz, dobrze znani nie tylko z naszej sceny, przygotowali swoje choreograficzne wizje znakomitych i powszechnie lubianych utworów muzycznych: Mandragorę Karola Szymanowskiego, Displaced (do Koncertu e-moll op.85 Edwarda Elgara) i kultowe Bolero Maurice’a Ravela. Każdy inny w nastroju i stylistyce, każdy intrygujący i pobudzający emocje, a wszystkie trzy – w swojej wymowie scenicznej i choreograficznej pogłębionej wyobraźnią i wrażliwością choreografów – niezwykle interesujące i wciągające widza w bogaty świat dźwięku, tańca i ludzkich namiętności. Jeden jeszcze niezaprzeczalny walor – to niepowtarzalna możliwość spotkania ze współczesną baletową interpretacją wspaniałych dzieł muzycznych kompozytorów, pozornie tylko, nam odległych i wydawać by się mogło – niezrozumiałych. A, że mogą być nam bliscy i zrozumiali, a ich muzyka – czytelna i robiąca wrażenie, przekonają się Państwo uczestnicząc w tym pięknym, mądrym i atrakcyjnym teatrze tańca.
STRASZNY DWÓR
Stanisław Moniuszko
10 listopada | 18:30
12 listopada | 17:00
14 listopada | 11:00
Opera w czterech aktach. Spektakl w języku polskim z napisami w języku polskim.
STRASZNY DWÓR to nie tylko najdoskonalsze, od strony muzycznej, dzieło Moniuszki, ale także wysuwające się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentalizacja, niezwykła inwencja melodyczna i urzekająca atmosfera polskości to niepodważalne walory tego utworu.
Moniuszko ukończył swą piątą operę wkrótce po upadku powstania styczniowego, trudno więc się dziwić, że wkrótce przylgnęło do niej miano wielkiej manifestacji patriotycznej. Tuż po premierze STRASZNY DWÓR trafił na mur cenzury. Władze rosyjskie, obawiając się zamieszek, zdjęły go z afisza po trzech przedstawieniach. Oto dowód, jak na los opery mogą wpłynąć okoliczności zewnętrzne – bo choć w samym rysunku postaci można dopatrzyć się wpływu arcydzieł Fredry i Mickiewicza, całość jest niczym więcej, jak radosną, chwilami kpiącą, utrzymaną w duchu belcanta afirmacją zaściankowej polskości. Elementy folkloru, liczne wątki patriotyczne oraz atmosfera szlacheckiego dworu sprawiają, że dziś utwór ten uznaje się za polską operę narodową.
NARODOWE ŚPIEWANIE KONCERT PATRIOTYCZNY
11 listopada | 11:00
ŚPIEWAĆ KAŻDY MOŻE…
Powyższe słowa piosenki legendarnego polskiego barda – Jonasza Kofty – chyba najlepiej i najtrafniej definiują ideę śpiewania, a szczególnie – śpiewania wspólnego, czy jak kto woli – zespołowego. Tu nie ma większego znaczenia czy jest się profesjonalnym wokalistą, czy śpiewa się „pod dyktando”, czy też, dlatego, bo tak wypada… Wspólne śpiewanie znane jest nam od wieków. Towarzyszy znaczącym wydarzeniom, bywa spontaniczną reakcją na to, co nas boli lub cieszy, a często dodaje wiary i nadziei, a w swej konsekwencji przynosi poczucie więzi i wspólnoty. Jest też – w przypadku ważnych wydarzeń – naszym wyrazem wdzięczności, szacunku i pamięci. Taką wspaniałą okazją do wspólnego śpiewu jest coroczna data – 11 listopada!
Niepodobna oddać tego upojenia, tego szału radości, jaki ludność polską w tym momencie ogarnął. Po 120. latach prysły kordony. Nie ma „ich”. Wolność! Niepodległość! Zjednoczenie! Własne państwo! Na zawsze! Chaos? To nic. Będzie dobrze. Wszystko będzie, bo jesteśmy wolni! – pisał Jędrzej Moraczewski – polityk niepodległościowy, premier Rzeczypospolitej Polskiej (1918, 1919), wieloletni poseł i minister.
Taka właśnie radość ale i ogromna wdzięczność za „spadek” jest dzisiaj także w nas. Zaśpiewajmy, więc wspólnie właśnie w tym dniu – 11 listopada – w dniu naszego święta, radości i wdzięczności… Bądźmy w naszym Teatrze i z naszymi artystami. To może być niezapomniany dla nas wszystkich wieczór!
NIEDZIELNE PORANKI: DRÓŻKI PANA MONIUSZKI czyli był sobie dziad i baba
12 listopada | 12:00
Forma inscenizowanego koncertu opartego na tekstach poetów polskich oraz wybranych pieśniach Stanisława Moniuszki. Teksty to głównie fragmenty z komedii Aleksandra Fredry oraz wierszy Adama Mickiewicza, Adama Asnyka i Bolesława Leśmiana, powiązane z 20. pieśniami (m.in. Pieśń wieczorna, Prząśniczka, Dalibóg że…, Dziad i baba, Groźna dziewczyna, Polna różyczka, Złota rybka, Kum i kuma, Pieśń wojenna, Dobra noc). Bernadetta Grabias, Michał Grabias oraz Mariusz Siudziński w przezabawny sposób zaprezentują repertuar, który każdy młody i doświadczony Widz powinien znać. Jeśli Państwo znacie te utwory to wspaniale będziemy się bawili razem, jeśli nie to tym bardziej trzeba poznać DRÓŻKI PANA MONIUSZKI. Zapraszamy!
SOBOTY KAMERALNE: BLASKI I CIENIE MIŁOŚCI – opowieść muzyczna
18 listopada | 16:00
W programie kompozytorzy z różnych epok: Johannes Brahms, Jacques Ibert, Stefano Donaudy, Renato Brogi, Gioachino Rossini, Cole Porter, Sigmunt Romberg, Richard Rodgers, Sammy Fain.
NIEDZIELNE PORANKI W TEATRZE WIELKIM W ŁODZI
19 listopada | 12:00
Muzyka łagodzi obyczaje… A my proponujemy spotkania z różnymi gatunkami muzyki, w których nasi soliści i zapraszani goście czują się dobrze i swobodnie. Opera, operetka i musical, pieśni i piosenki, arie i ballady; z humorem i bardziej poważnie. Repertuar jest niezwykle bogaty, a wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców rozległe i często zaskakujące. Na pewno warto posłuchać muzyki – zwłaszcza tej dobrej! W NIEDZIELNYM PORANKU MUZYCZNYM wystąpią: Hanna Okońska (sopran), Robert Ulatowski (bas), Dawid Kwieciński (tenor) i Marcin Werner (fortepian). Koncert przygotowany specjalnie na tę okazję zapowiada się naprawdę świetnie – od Przetańczyć całą noc z My Fair Lady przez arie z Upiora w operze, Cyrulika sewilskiego po tercet z Czarodziejskiego fletu. Wszystkie utwory znamy i kochamy, zatem zapraszamy całe rodziny od najmłodszych do najstarszych. Dobra muzyka zawsze jest w modzie.
RAJ UTRACONY
Krzysztof Penderecki
Reżyseria Michał Zaniecki, kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak
24 listopada | 19:00
26 listopada | 19:00
Tym razem przed nami wyzwanie – Raj utracony – mistrzowska opera Krzysztofa Pendereckiego wg poematu Johna Miltona, w której wątki biblijne w jakże czytelny sposób znajdują swoje odniesienia w rzeczywistości. To wybitne dzieło Maestro Pendereckiego nigdy nie gościło na łódzkich scenach, jest zatem okazja, aby zrealizować przedstawienie z rozmachem, z pełnym wykorzystaniem możliwości technicznych i artystycznych Teatru Wielkiego w Łodzi tak, aby zachwycić, oczarować i rozkochać w nim widzów Łodzi oraz całego regionu łódzkiego a być może nawet Polski. Mamy nadzieję, że opera ta na długo zagości w repertuarze Teatru i będzie przynosić pełnię wzruszeń kolejnym pokoleniom naszej publiczności. To muzyczno-wokalne dzieło będzie naszym hołdem dla Mistrza w 90. rocznicę Jego urodzin, ale i dowodem na to, że muzyka Wielkich jest wielka i ponadczasowa!
Wspaniałe niewątpliwie widowisko operowe zapewnią nam swoim profesjonalizmem i wyobraźnią sceniczną dobrze już znani łódzkim melomanom: Michał Znaniecki (reżyseria), Luigi Scoglio (scenografia) i Rafał Janiak (kierownictwo muzyczne).
BILETY
on-line: https://tiny.pl/9rk4q
Kasy Biletowe
czynne od poniedziałku do piątku w godz.12:00 -19:00;
w sobotę i niedzielę (gdy grane jest przedstawienie) w godz.15:00 – 19.00; tel.: 42 633 77 77, 42 647 21 21;
Biuro Obsługi Widzów
czynne od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 – 16:00; tel. 42 633 31 86, 42 647 21 22;
e-mail: [email protected]
Kontakt dla mediów
Dominika Woźniak
tel: 511 571 810
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS