A A+ A++

Od 12 lutego instytucje kultury znów mogą grać dla publiczności – w odpowiednim reżimie sanitarnym i z połową zapełnienia widowni. Dyrekcja jednocześnie zdecydowała się ujawnić swoje dalsze plany na ten rok. 

Hasłem przewodnim, przyświecającym budowaniu czteroletniego programu artystycznego, będą “nowe wspólnoty”. – To od nich wywodzić się będą kolejne tropy/hasła programowe jak: “Dobre życie”, “Tożsamości graniczne”, “Uwodzenie” czy “Uzdrowienie”. Są to hasła wywiedzione ze współczesnej humanistyki, debat społecznych i dyskursów filozoficznych. Chcielibyśmy, by to właśnie te wektory, te tropy były kierunkiem przy rozmowach z zaproszonymi artystami – mówi Wojciech Faruga.

Pierwszą premierą, którą zobaczymy w tym roku, będzie “Twarzą w twarz” w reżyserii Mai Kleczewskiej – spektakl o relacjach rodzinnych w trudnych czasach, procesie transformacji i przewartościowania, o życiu i śmierci. To próba znalezienia języka, aby oswoić nieoswajalne. Sztuka powstaje w koprodukcji z Teatrem Powszechnym w Warszawie. Premiera w stołecznym teatrze odbędzie się 19 marca, natomiast w Bydgoszczy sztukę obejrzymy 27 marca, w Międzynarodowym Dniu Teatru.

W TPB trwają też próby do kolejnych spektakli “Maszyna” w reż. Jagody Szelc i „Antygona” w reż. Klaudii Hartung-Wójciak oraz „Katyń. Teoria barw” w reżyserii dyrektora bydgoskiej sceny Wojciecha Farugi na podstawie tekstu Julii Holewińskiej. To próba odzyskania historii i zmierzenia się z pamięcią o jednym z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach Polski. Oprócz tego czekają nas jeszcze koprodukcje z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury.

Jesienią tradycyjnie zorganizowany zostanie Festiwal Prapremier. Tym razem w nieco innej formule. – Chcemy w ramach Festiwalu Prapremier zwrócić się do idei założycielskiej tej imprezy – poszukiwania nowych języków, form, idei i tematów obecnych w najnowszych tekstach dramatycznych. Chcemy odzyskiwać w ramach Festiwalu Prapremier teksty współczesne wystawione jednokrotnie, tematy, które są pomijane przez współczesnych twórców, dlatego m.in. planujemy prapremierę dramatu poświęconego zbrodni katyńskiej oraz inne teksty kultury, które nie są obecne w dyskursie teatralnym, w tym aspekcie chcemy zainicjować powstanie tekstu dramatycznego inspirowanego scenariuszami i filmami dokumentalnymi Krzysztofa Kieślowskiego – opowiada Faruga. 

Po raz pierwszy w ramach Festiwalu Prapremier przyznana zostanie nagroda dramaturgiczna. 

Teatr Polski kontynuować będzie projekt “Teatr w odsłuchu. Odzyskane przedstawienia”, czyli cykl słuchowisk opartych na powstałych w TPB w latach 2007-2020 archiwalnych spektaklach. Oprócz tego, pragnąc otworzyć się na widzów i młodych artystów, planuje stworzenie “Pracowni”, czyli programu rozwoju debiutujących twórców teatralnych przeznaczonego dla studentów trzeciego i czwartego roku reżyserii. Planowane jest też utworzenie Uniwersytetu im. Poli Negri dla osób powyżej 16. roku życia, poświęconego ogólnej edukacji teatralnej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAondo-Akaa:Zostałem przed chwilą siłowo wyniesiony z pociągu
Następny artykułHakerskie ataki na Europejską Agencję Leków. Trop wiedzie do Rosji i Chin