A A+ A++

2021-01-11 11:53

publikacja
2021-01-11 11:53

Solaris

Prace nad prototypowymi magazynami energii, do których budowy wykorzystane zostaną wyeksploatowane baterie z autobusów elektrycznych, rozpoczął koncern Tauron przy współpracy m.in. z Solarisem.

Jak poinformował koncern energetyczny w poniedziałkowym komunikacie, jego partnerem w projekcie badawczym Second Life ESS (Energy Storage System), realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology.

Zgodnie z poniedziałkową informacją, celem projektu jest ponowne wykorzystanie ogniw litowo-jonowych używanych wcześniej w pojazdach transportu miejskiego. Choć z czasem takie akumulatory nie są już wystarczające do zasilania pojazdów, mogą jeszcze przez wiele lat służyć jako stacjonarne magazyny energii.

“Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej” – ocenił cytowany w informacji wiceprezes Tauronu ds. zarządzania majątkiem Jerzy Topolski. “Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy” – wyjaśnił.

“Lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych, szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie” – zaznaczył Topolski. Dodał, że w ten sposób mogą one wspierać rozwój elektromobilności czy klastrów energii i wpływać na jakość dostarczanej energii elektrycznej.

W projekcie Second Life Solaris przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej akumulatory były wykorzystywane w jednym z autobusów elektrycznych Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie (Śląskie).

“Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 proc. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami Tauron oraz Impact” – wyjaśnił dyrektor biura rozwoju Solarisa Łukasz Chełchowski.

Tauron zasygnalizował, że pomyślny wynik badań otwiera drogę do poszerzenia oferty produktowej spółek z jego grupy, np. o rozwiązanie oferowane klientom korzystającym z odnawialnych źródeł energii, jak panele fotowoltaiczne. Nadwyżki wyprodukowanej przez panele energii będą mogły być bowiem magazynowane i z czasem wykorzystane przez użytkownika.

Innym miejscem zastosowania tego typu rozwiązań mogą być ładowarki samochodów elektrycznych, inteligentna infrastruktura energetyczna użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) lub rozwiązania sieciowe wspierające Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).

Second Life jest projektem badawczym realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototypowy magazyn energii, zaplanowano na jesień 2022 r.

W ostatnich latach Tauron rozwija szereg inicjatyw związanych z elektromobilnością, energetyką prosumencką i technologiami bateryjnymi. Przed dwoma laty koncern we współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Jaworznie testował stację szybkiego ładowania i automatycznej wymiany baterii autobusowych. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mk/ pad/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKońskie: Dom Kultury uczy animować. Zobaczcie kolejny odcinek [WIDEO]
Następny artykułSzefowie MZ i KPRM przed senacką komisją zdrowia