A A+ A++

Wymiana tarcz hamulcowych to jedna z podstawowych i najważniejszych czynności eksploatacyjnych, o których musi pamiętać każdy właściciel auta. Jak rozpoznać objawy zużycia tarcz? Jakie tarcze hamulcowe wybrać? Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Budowa i działanie tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe to metalowe dyski, które są zespolone z piastami kół. Po wciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca płyn hamulcowy przepływa przez cały układ i dociera do tłoczka. Wysokie ciśnienie płynu prowadzi do wypchnięcia tłoczka, tłoczek z kolei powoduje, że klocki dociskane są tarczy. Tarcie między tarczą a klockami sprawia, że energia kinetyczna auta zmienia się na energię cieplną i auto może zwolnić lub zahamować. Temperatura robocza tarcz w tym momencie może osiągnąć nawet 500 stopni Celsjusza.

Obraz tarcz hamulcowych z czesciauto24.pl

Objawy zużycia tarcz hamulcowych

Tarcze pracują w ekstremalnych warunkach i oczywiste jest, że z czasem tracą swoje właściwości. Długie eksploatowanie powoduje, że powierzchnia robocza tarczy ściera się, czyli traci swoją grubość, tym samym tarcza traci swoją zdolność do akumulacji ciepła. Przegrzanie tarcz hamulcowych powoduje ich odkształcenie, co objawia się odgłosami bicia w trakcie hamowania, jest to odczuwalne na pedale hamulca i na kierownicy. Tarcze hamulcowe mogą też ulec skrzywieniu – kiedy rozgrzane tarcze zostaną nagle schłodzone, czyli samochód wjedzie w głęboką kałużę lub zostanie umyte tuż po „ostrej” jeździe. Nagły kontakt z wodą powoduje, że tarcze skrzywiają się, wichrują się lub pękają. Kierowca wyczuje drgania w trakcie hamowania, ale też zauważy, że droga hamowania jest wydłużona. Kolejnym objawem zużycia tarcz hamulcowych jest rdza na ich powierzchni, rdza zwykle powstaje kiedy auto nie było użytkowane przez dłuższy czas.

Jak wymienić tarcze hamulcowe

Czasami można wymienić tarcze hamulcowe samodzielnie, w przypadku większości nowoczesnych samochodów trzeba będzie jednak udać się do warsztatu, ponieważ trzeba podłączyć pojazd do komputera, aby odsunąć zaciski od tarcz. Pamiętaj też, że musisz też wymienić klocki hamulcowe na nowe i dokonać inspekcji wszystkich elementów układu hamulcowego i w razie potrzeby też wymienić zużyte części. Tarcze wymieniane są w parach z tej samej osi, nigdy pojedynczo. Procedura wymiany wygląda mniej więcej tak:

  1. Zdejmij koła. Użyj podpór (kobyłek), aby samochód nie zsunął się lub opadł z podnośnika. Upewnij się, że podpórki zostały prawidłowo ustawione, aby uniknąć wypadku.
  2. Zdejmij zawleczkę z zacisku, jeśli taka występuje. Następnie odkręć zacisk i zdejmij go, potem wyjmij klocki hamulcowe.
  3. Zdemontuj jarzmo zacisku i odkręć tarcze. Możesz użyć do tego młotka, ale zachowaj ostrożność. Jak tylko tarcza „odklei się” od piasty, możesz ją zdjąć.
  4. Za pomocą szczotki drucianej oczyść rdzę i pyłu z części takich jak jarzmo, zacisk i piastę, a następnie nasmaruj ich powierzchnie robocze smarem ceramicznym.
  5. Wyczyść nową tarczę z oleju zabezpieczającego. Zamocuj nową tarczę na piaście.
  6. Zamontuj z powrotem jarzmo. Zamocuj nowe klocki hamulcowe w zacisku, pamiętając, aby wcześniej cofnąć tłoczek. Następnie zamontuj zacisk w jarzmie.
  7. Zabezpiecz powierzchnię styku tarczy z felgą koła smarem miedziowym lub ceramicznym.
  8. Załóż z powrotem koło.
  9. Po wymianie tarcz i klocków hamulcowych należy odpowietrzyć układ hamulcowy.
  10. Nowe części hamulcowe muszą się dotrzeć, dlatego przez pierwsze 200 km (najlepiej zapoznaj się z wytycznymi producenta nowych części) należy delikatnie hamować.

W razie jakichkolwiek wątpliwości powierz prace mechanikowi. Zły montaż może doprowadzić do wypadku.

materiały nadesłane

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWrocławskie tramwaje przyszłości. Dokąd pojadą za kilkanaście lat?
Następny artykułGreece's secret green 'virgin island'