Do piątku (2 kwietnia) miały trwać konsultacje w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy. Zarówno prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski, jak i radni koalicji rządzącej miastem – KO oraz SLD Lewicy Razem – krytycznie wyrazili się o planie. Przypomnijmy, że na sesji rady miasta w środę radni przyjęli stanowisko krytykujące projekt KPO. Radni PiS zbojkotowali głosowanie.
Zdaniem prezydenta Bydgoszczy Rafała Bruskiego oraz radnych KO i Lewicy Bydgoszcz, podobnie jak inne duże miasta, będzie poszkodowana w podziale pieniędzy na inwestycje w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dlaczego? Bo pieniądze pochodzące z Unii Europejskiej, zamiast trafić szerszym strumieniem do potrzebujących ich samorządów, będą zasilały głównie instytucje państwowe czy spółki Skarbu Państwa.
– Z analizy przedstawionego w lutym dokumentu wynika, że 80 proc. pieniędzy chce przejąć rząd. Zaledwie 6 proc. całej kwoty trafi do dużych miast – zauważa prezydent Bruski. – Rząd dodatkowo dzieli samorządy na lepsze i gorsze. Jako prezydent mam obowiązek walczyć o sprawiedliwe rozdysponowanie tych pieniędzy.
Bydgoscy radni w swoim stanowisku zaproponowali, aby samorządy dostały połowę pieniędzy z KPO. Urząd Miasta przygotował też w ramach konsultacji projektu długą listę uwag i zastrzeżeń. Powstał też wykaz 23 inwestycji bydgoskich o wartości ponad 7,7 mld zł, które Bydgoszcz chciałaby zrealizować w najbliższych latach. I potrzebuje na to pieniędzy z Unii Europejskiej. Na tej liście znalazły się m.in. budowa nowych tras tramwajowych, rozbudowa trasy W-Z, przebudowa ul. Nakielskiej, zakup nowych tramwajów czy ograniczenie zanieczyszczenia powietrza za sprawą większego wykorzystania zielonej energii.
KPO. Stanowisko bydgoskich radnych
Prezentujemy całe stanowisko bydgoskiej rady miasta w sprawie projektu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności
Po zapoznaniu się z przygotowanym przez Rząd RP projektem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Rada Miasta Bydgoszczy w ramach prowadzonych konsultacji społecznych stwierdza co następuje:
Projekt KPO:
– nie zawiera uzasadnienia dokonanego w tym dokumencie wyboru obszarów interwencji w ramach poszczególnych Komponentów,
– nie zawiera analizy wpływu planowanych interwencji na zwiększenie społeczno-gospodarczej odporności Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19,
– sygnalizuje podjęcie systemowych reform m.in. w takich obszarach jak: służba zdrowia, planistyka, elektromobilność i opieka nad dziećmi do lat 3 nie określając jednocześnie żadnych kierunków tych reform, co uniemożliwia dokonanie rzetelnej analizy ich zasadności i efektywności,
– przewiduje dostęp do ponad 80% środków bezzwrotnych na realizację programów rządowych lub na działalność podmiotów, które bezpośrednio lub pośrednio są pod kontrolą Rządu RP,
– wyklucza wsparcie w dużych miastach m.in. takich zadań jak: transport tramwajowy, rozbudowa i modernizacja sieci ciepłowniczych, chłodniczych i kanalizacyjnych, zielona transformacja miast obejmująca m.in. przebudowę śródmiejskich ulic, rozwój transportu zeroemisyjnego (pieszego i rowerowego) oraz zazielenienie miast,
– przewiduje zbyt małe wsparcie w tych obszarach, w których samorządy, ze względu na realizowane zadania, mogą w istotny sposób zrealizować cele KPO, tj. m.in. w takich obszarach jak: termomodernizacja budynków publicznych, wymiana taboru autobusowego zasilanego paliwami alternatywnymi,
– nie zabezpiecza środków na skuteczną likwidację zanieczyszczeń po byłych państwowych Zakładach Chemicznych „Zachem”,
– nie określa szczegółowych zasad dystrybucji środków KPO gwarantujących transparentność i eliminujących uznaniowość, która na niespotykaną skalę wystąpiła przy podziale II puli wsparcia w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Mając powyższe na względzie, oczekujemy:
– zwiększenia udziału samorządów w dostępie do środków KPO do 50%,
– niedyskryminowania mieszkańców dużych miast, w tym Bydgoszczan, poprzez systemowe wykluczanie z udziału w KPO,
– zapewnienie kilkukrotnie wyższego finansowania istotnych dla mieszkańców polskich miast zadań w obszarze transportu, ograniczania zużycia energii i emisji CO2, zielonej transformacji miast,
– zabezpieczenia w KPO środków finansowych na całkowitą likwidację zagrożenia dla środowiska związanego z działalnością byłych państwowych Zakładów Chemicznych „Zachem”,
– stworzenia z udziałem samorządów i przedsiębiorców mechanizmu nadzoru wdrażania i realizacji KPO obejmującego m.in. określanie grup beneficjentów (dla kogo jaki tryb), kryteriów dostępu, wyboru projektów,
– intensyfikacji działań Rządu w zakresie zwiększenia liczby studentów medycyny w Bydgoszczy.
Niniejsze stanowisko przekazujemy Prezesowi Rady Ministrów, Europarlamentarzystom i Parlamentarzystom wybieranym przez Bydgoszczan, Wojewodzie Kujawsko-Pomorskiemu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS