A A+ A++

Kilkuset mieszkańców miasta i gminy Izbica pojawiło się na spotkaniu konsultacyjnym w sprawie budowy linii kolejowej dużych prędkości. Prawie wszyscy właściciele gospodarstw i zabudowań stojących na drodze, którą linia ma przebiegać, są przeciwni tej inwestycji. Burmistrz i jego podwładni przygotowali alternatywny i społecznie oczekiwany wariant przebiegu trasy.

Spotkanie odbyło się 30 maja w nowo otwartym Centrum Turystyczno-Edukacyjno-Kulturalnym w Izbicy. Już przed rozpoczęciem konsultacji mieszkańcy mieli mieszane uczucia związane z inwestycją w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Linia jest planowana na trasie Trawniki-Krasnystaw-Zamość.

Budowa będzie wiązała się z wysiedleniami i wywłaszczeniem części gospodarstw. Budzi to zrozumiały sprzeciw lokalnej społeczności. Niektórzy mieszkańcy nie byli świadomi, że proponowane warianty mogą im zrujnować to, na co przez lata pracowali.

– Na ulicy Maliniec jest 6 domów, mieszka w nich kilkanaście rodzin. Każdy wariantów przebiegu trasy jest zły. Czujemy się również troszeczkę oszukani przez władze samorządowe. Poza Izbicą wszędzie były konsultacje. W niektórych miejscach organizowano je po kilka razy, a u nas nikt nic nie wiedział. O dzisiejszym spotkaniu w przeważającej części dowiedzieliśmy się dopiero 24 maja, głównie dzięki znajomym i ludziom dobrej woli. Wcześniej mówiło się o modernizacji starej linii kolejowej, a nie budowie szybkiej kolei – mówił Arkadiusz Danielak z Izbicy.

Czytaj także: Gm. Krasnystaw. “Linia kolejowa zniszczy dorobek naszych pokoleń”

– Jesteśmy bardzo zaskoczeni tą linią, bo nas też nikt nie informował. Żeby nie dzieci i Internet, chyba do tej pory żylibyśmy w nieświadomości. Obecnie mieszkam bardzo blisko torów. Jeśli nowa trasa zostanie poprowadzona obok starej, trzeba będzie wyburzyć kaplicę w naszej miejscowości. Przez tyle lat ludzie tam przychodzili i modlili się, a w tej chwili zostanie im to odebrane. Po dzisiejszym spotkaniu spodziewam się, że osoby zajmujące się tą sprawą zmienią swoje zdanie i zostawią nas w spokoju – powiedziała Ewa Drąg z Wólki Orłowskiej.

Po rozpoczęciu spotkania Adam Nalewajko z CPK tłumaczył, że konsultacje społeczne na obecnym etapie tworzenia studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej nie są jeszcze obligatoryjne. Inwestor robi jednak ukłon w stronę mieszkańców, aby za pomocą ankiet i bezpośrednich rozmów zebrać jak najwięcej postulatów, uwag i opinii, a także rozpoznać problematyczne miejsca.

– Dzięki temu przed faktycznym rozpoczęciem pracy nad projektem możemy przewidzieć, jaka trasa jest najbardziej optymalna. Obecne prawo nakazuje konsultacje z mieszkańcami dopiero na etapie decyzji środowiskowej, gdy już jest gotowa dokumentacja z dokładnym przebiegiem linii w danym regionie. Tymczasem preferowany wariant zostanie wybrany dopiero w październiku bieżącego roku – wyjaśniał Nalewajko.

Warto przeczytać: Gm. łopiennik Górny. Domy do wyburzenia, gospodarstwa do podziału. Mieszkańcy chcą zablokować wielką rządową inwestycję

Burmistrz Jerzy Lewczuk oświadczył, że jego podwładni wykonali dużo pracy, aby jak najwięcej mieszkańców wzięło udział w konsultacjach. Z tego powodu przeniósł spotkanie z urzędu gminy do centrum kulturalnego, bo spodziewał się dużej frekwencji.

– Przygotowaliśmy alternatywny wariant przebiegu trasy, który omijałby gospodarstwa i zabudowania. Mamy świadomość, że szybka kolej wymaga zaprojektowania łagodnych zakrętów, aby pociąg się nie wykoleił. Nasza propozycja jest opracowana w taki sposób, aby tak zwane koszty społeczne były jak najmniejsze. Ja też mogę być poszkodowany, bo wybudowałem dom w pobliżu planowanego przebiegu linii kolejowej – mówił Lewczuk.

Czyutaj także: Krasnystaw. Chcą pogodzić rozwój kolei i oczekiwania mieszkańców. Czy to możliwe?

Przedstawiciele biura projektowego zapewnili, że wnikliwie przeanalizują propozycje gminy i udzielą wyczerpującej odpowiedzi. Uczestnikom spotkania wyjaśniali, że lekkie przesunięcie linii kolejowej w celu uratowania jakiegoś domu może spowodować, że w innym miejscu trzeba będzie wyburzyć więcej budynków, niż się wydaje. Dlatego przy planowaniu bierze się pod uwagę wiele kryteriów i zmiennych.

W trakcie dyskusji było wiele pytań o odszkodowania za wywłaszczone działki i budynki, powoływanie rzeczoznawców do szacowania wartości tych nieruchomości, źródło zasilania szybkiej kolei, ewentualne zabezpieczenia przed emisją hałasów, szerokość strefy buforowej z każdej strony torów, a także zasadność inwestycji w obliczu sytuacji międzynarodowej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBoris Becker wysłał pozdrowienia zza krat. “Obserwowałem cię”
Następny artykułJoga – sposób na życie i bycie tu i teraz