Warszawa może stanowić przykład dla innych polskich miast. Jako jedno z nielicznych w kraju, spełnia z naddatkiem wymagania narzucone przez ustawę o elektromobilności, w odniesieniu do liczby autobusów elektrycznych w taborze. Po ostatniej dostawie od Solarisa, miasto nad Wisłą prześcignęło nawet większość zagranicznych ośrodków.
Zgodnie z informacjami podanymi przez portal transport-publiczny.pl, w Warszawie autobusy zeroemisyjne stanowią obecnie 11,47 proc. taboru autobusowego MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe). Tym samym stolica Polski spełnia i to z nadwyżką, wymagania ustawy o elektromobilności. Zgodnie z zawartymi w niej zapisami, od 1 stycznia 2021 roku, we flocie miejskich przewoźników musi znajdować się co najmniej 5 proc. pojazdów elektrycznych.
CZYTAJ TAKŻE: Solaris liderem europejskiego rynku elektrobusów
W Warszawie obecnie kursuje 160 elektrycznych autobusów. Jest to liczba większa niż w innych europejskich stolicach. Pod tym względem stolicę Polski wyprzedza jedynie Londyn oraz Moskwa. Jak na razie nie prowadzone są kolejne postępowania przetargowe dotyczące autobusów zeroemisyjnych. W grudniu tego roku zakończyła się realizacja „kontraktu stulecia” (wspartego funduszami unijnymi), który obejmował zamówienie 130 przegubowych pojazdów elektrycznych dla MZA. Dostawcą była firma Solaris. Warto również nadmienić, że 130 wydany pojazd był zarazem jubileuszowy, gdyż był to 20 000 egzemplarz wyprodukowany przez Solaris Bus & Coach.
Zapisy ustawy o elektromobilności są krytykowane przez wiele samorządów oraz ekspertów NIK (Najwyższa Izba Kontroli). Związek Miast Polskich postulował, aby za pojazdy bezemisyjne uznano nie tylko autobusy, ale też tramwaje. „MZA spełnia zapisy [ustawy o elektromobilności], można więc wnioskować, że są realistyczne” – można przeczytać na portalu transport-publiczny.pl odpowiedź rzecznika prasowego Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Karoliny Gałeckiej na pytanie o zgodność wymogów ustawy z realiami finansowymi.
CZYTAJ TAKŻE: Wenecja zamówiła 30 elektrycznych Solarisów
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowa … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS