A A+ A++

W Polsce zostanie zbudowany najdłuższy tunel kolejowy, który stanowi część dużej inwestycji kolejowej w Małopolsce o nazwie Podłęże-Piekiełko. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i wiemy, że w tym celu PKP PLK planuje wykorzystać wielką maszynę TBM, która wykona kilkukilometrowy odwiert.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce wydrąży wielka maszyna TBM

PKP Polskie Linie Kolejowe na potrzeby inwestycji sprowadzi wielką maszynę TBM, która następnie wykona odwiert długi na blisko 4 kilometry. Urządzenie pochodzi z Chin, gdzie niedawno przeszło testy oraz odbiory, co odbyło się w tamtejszej fabryce Changsha. Informowano o tym na oficjalnym kanale “Podłęże-Piekiełko” pod koniec października. Co dalej?

Obecnie trwają przygotowania maszyny do podróży z Chin do Polski. To prawdziwy kolos o wadze przekraczającej 3600 ton. Dlatego w celu transportu wymagany jest demontaż. TBM zostanie rozebrany na około 90 części, co ułatwi jego dostarczenie do Polski.

Chińska maszyna TBM ma tarczę o średnich 11 metrów.Facebook/Podłęże – Piekiełkomateriały prasowe

Maszyna zostanie dostarczona z Chin do kraju drogą morską. Ostatni etap transportu na miejsce odwiertu w Małopolsce ma odbyć się z użyciem specjalnych pojazdów kołowych. Trasy przejazdu zostały zaplanowane, ale ze względów bezpieczeństwa nie będą podawane do mediów. To środek zapobiegawczy, który ma ułatwić realizację przedsięwzięcia.

Maszyna TMB mająca wywiercić najdłuższy tunel kolejowy w Polsce jest ogromna.

Maszyna TMB mająca wywiercić najdłuższy tunel kolejowy w Polsce jest ogromna.Facebook/Podłęże – Piekiełkomateriały prasowe

Chińska maszyna TBM zostanie poskładana na miejscu, gdzie potem rozpocznie odwiert. Urządzenie ma tarczę o średnicy aż 11 metrów. W artykule widoczne są zdjęcia, które zrobiono w Chinach, we wspomnianej fabryce Changsha.

PKP PLK zamówiło także mniejszą maszynę TBM

Na potrzeby realizacji tunelu zamówiono również mniejszą maszynę TBM z tarczą o średnicy 4,8 metra. To urządzenie przybyło już do Europy drogą morską i wiemy, że rozebrano je na 36 części o łącznej wadze 600 ton.

Mniejszy TBM posłuży do wykonania odwiertu biegnącego wzdłuż tego głównego. Będzie to specjalny korytarz, gdzie znajdzie się droga ewakuacyjna. PKP Polskie Linie Kolejowe wierzą, że obie maszyny będą mogły rozpocząć prace już w pierwszym kwartale 2025 r. Odwiert rozpocznie się w Męcinie, gdzie są już prowadzone przygotowania związane z rozmieszczeniem TBM-ów.

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce pod Pisarzową

Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce powstanie pod Pisarzową i będzie częścią linii kolejowej Klęczany-Limanowa, która jest tylko jednym z elementów całej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wycenionej na około 1,9 mld złotych.

Sam tunel ma być długi na 3,8 kilometra i jego drążenie rozpocznie się w 2025 r. Cała inwestycja ma znacząco skrócić czas przejazdu pociągów kursujących z Krakowa do Nowego Sącza. Prace nad podziemnym obiektem mają potrwać około 10 miesięcy i pochłoną 750 mln złotych.

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage – polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Czy sztuczna inteligencja jest niebezpieczna?Polsat

INTERIA.PL

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?

Dołącz do nas … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNajpierw MERC, potem WRC
Następny artykułKaczyński o decyzji PKW: Oczywiście, że będziemy się odwoływać