Dla kogo dodatek węglowy? Ustawa wskazuje beneficjentów
Treść ustawy o dodatku węglowym zawiera zapisy, które precyzują, kto może się o niego ubiegać. Jest to:
- osoba fizyczna samotnie zamieszkująca i gospodarująca (gospodarstwo domowe jednoosobowe);
- osoba fizyczna oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Jak zauważa money.pl, ustawa wyklucza więc tych użytkowników węgla, którzy kupili surowiec z wyprzedzeniem, a następnie wynajęli swoje domy. Problem tkwi w sformułowaniach, “zamieszkujące i gospodarujące” i nie są osobami ani zamieszkującymi, ani gospodarującymi w budynku.
Jak odebrać dodatek węglowy za wcześniej kupiony węgiel do podnajętego domu? Jest prosty sposób
Dziennik Gazeta Prawna wskazał możliwość ubiegania się o dodatek węglowy przez osoby, które wynajmują dom opalany węglem.
Należy spisać aneks do umowy najmu, który będzie zawierał zasady wzajemnego rozliczania poniesionych kosztów zakupu opału. W aneksie należy zapisać, że najemca, który jest faktycznym użytkownikiem domu i gospodaruje w nim, złoży w gminie wniosek o dodatek, a otrzymane pieniądze przeleje na wskazany w aneksie numer konta właściciela, który faktycznie kupił węgiel.
Czym jest dodatek węglowy? Przypominamy zasady wypłaty dodatku
Dodatek węglowy, czyli jednorazowe wsparcie w wysokości 3000 zł ma pomóc Polakom w zakupie coraz droższego węgla w zbliżającym się sezonie grzewczym.
Dodatek przysługuje tym, którzy używają urządzeń zasilanych paliwami stałymi zawierającymi co najmniej 85 proc. węgla kamiennego. Mogą to być: kotły, kominki, kozy, ogrzewacze powietrza, trzony kuchenne, piecokuchnie, kuchnie węglowe, piece kaflowe.
Warunkiem odebrania dodatku jest wcześniejsze zgłoszenie węglowego źródła ciepła do CEEB.
Rząd nie określił żadnego kryterium dochodowego, więc o dodatek mogą wystąpić wszyscy opalający domy węglem, niezależnie od sytuacji materialnej.
Wnioski o dodatek węglowy można składać w urzędach gmin już od 17 sierpnia. Będą przyjmowane do 30 listopada 2022 roku. Wypłata dodatku nastąpi na konto podane we wniosku w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku (obecnie są prowadzone rozmowy samorządów z rządem, aby termin wydłużyć).
Wnioski można składać osobiście lub przez internet, korzystając z platformy ePUAP i Podpisu Zaufanego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS