A A+ A++

Przebudowa linii średnicowej w centrum Krakowa zapewni atrakcyjne podróże pociągiem w aglomeracji oraz na trasach dalekobieżnych. Mieszkańcy przy przebudowanych wiaduktach kolejowych zobaczą historyczne – zachowane i odtworzone detale. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy realizacji inwestycji nie zapominają o przeszłości „żelaznej drogi”.

Stolica Małopolski interesująco prezentuje się z okien pociągu na linii średnicowej. Ciekawie wygląda także kolejowa trasa obserwowana z perspektywy ulicy, np. zabytkowy wiadukt kolejowy nad ul. Lubicz. Obiekt wpisuje się w historyczną tkankę miasta. Stalowa konstrukcja po gruntownej renowacji zachowała swój charakter, a nowe tory sprostają współczesnym wymogom kolei. Zabytkowe przęsło jest odmalowane według pierwotnego wzoru. Odrestaurowane są dziewiętnastowieczne bariery i ich detale. Nad zakończonymi w sierpniu pracami czuwali konserwatorzy.

Sześć torów utrzymuje wiadukt nad ul. Prądnicką. Obiekt jest istotnym ogniwem międzynarodowej linii E30 na odcinku Kraków Główny – Kraków Główny Towarowy. Wykonana według współczesnych wymogów betonowa konstrukcja uwzględnia – zgodnie z zaleceniami służb konserwatorskich – wykorzystanie odnowionych kamiennych bloków starego obiektu, jako okładziny ścian. Widoczne na wiadukcie mosiężne barierki, to oryginalne i odrestaurowane elementy. Brakujące ozdobne przęsła odlano według historycznego wzoru. Prace drogowe przy wiadukcie zakończą się we wrześniu.

Na wiadukcie przy ul. Kamiennej okładziny murów oporowych i barierki zabezpieczające odtworzono na wzór oryginalnych elementów. O historii wiaduktów przy ul. Gromadzkiej i Morawiańskiego, w rejonie stacji Kraków Płaszów, przypominają elementy zabytkowych przęseł, wyeksponowane w nowym otoczeniu.

W niezmienionej formie tory utrzymywać będzie XIX-wieczny wiadukt nad ul. Miodową. Zbudowany z piaskowca obiekt powstał przeszło 165 lat temu. By zmieścić dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych wokół niego wzniesiono estakady kolejowe. Zwiększone bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zapewni dodatkowe przejście podziemne, które powstało w nasypie obok wiaduktu.

Modernizacja wiaduktów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzed beatyfikacją – cuda kard. Wyszyńskiego
Następny artykułMinister Zdrowia zwraca się do nauczycieli i rodziców