Kolej szybkiej prędkości z Dolnego Śląska powiązana z Centralnym Portem Komunikacyjnym przestaje być już marzeniem podróżnych czy snem projektantów. Prawie rok temu informowaliśmy w naszym portalu o analizach na ten temat, tym razem mowa jest już o konkretnych projektach.
Na ten temat debatował w ubiegłym tygodniu Zespół Parlamentarny ds. Infrastruktury Transportowej. W spotkaniu brali udział parlamentarzyści, samorządowcy i przedstawiciele instytucji zarządzających siecią kolejową w naszym regionie. Zaprezentowano podczas zdalnych obrad poziom zaawansowania prac przygotowawczych dla budowy linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z nowo budowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Spotkanie było również okazją do dyskusji i przedstawienia uwag, wniosków i opinii do projektu.
Dzięki nowym połączeniom kolei dużych prędkości maksymalnie skrócimy dojazd do Warszawy. Dzisiaj z Wrocławia podróż pociągiem zajmuje cztery godziny, po zakończeniu inwestycji czas ten skrócimy do niecałych dwóch godzin. Co istotne, linia kolejowa do Wrocławia i dalej – do granicy z Czechami, będzie jedną z pierwszych realizowanych w ramach CPK. Według planów cały odcinek powstanie już w 2027 roku – wyjaśniał przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku poseł Paweł Hreniak.
Wdrożenie planu połączenia województwa dolnośląskiego z Centralnym Portem Komunikacyjnym oznaczać będzie budowę zupełnie nowych 119 km linii kolejowych i modernizacja 126 km tras już istniejących. Na inwestycje kolejowe na terenie Dolnego Śląska złożą się:
- linia Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi),
- linia Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra,
- linia Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko.
Warto dodać, że w przypadku tzw. szprychy nr 9, czyli magistrali Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław – Wałbrzych – granica PL/CZ już trwa inwentaryzacja przyrodnicza obszarów znajdujących się w korytarzu trasy. Ten etap ma się zakończyć już w tym roku. Sama budowa linii ma się zacząć w 2023 r. i potrwa do 2034 r.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna szansa rozwojowa również dla Dolnego Śląska. Planujemy na każdym etapie realizacji inwestycji konsultacje społeczne. Chcemy wsłuchiwać się w głos mieszkańców, co więcej przewidujemy konsultacje dodatkowe poza tymi, które wymagane są przez prawo. Niezwykle ważne jest również to, że po infrastrukturze przygotowywanej dla kolei dużych prędkości, będą mogły poruszać się również pociągi lokalne, które pozwolą na połączenia z mniejszymi miejscowościami – zapewniał przedstawiciel Centralnego Portu Komunikacyjnego Grzegorz Bogusławski.
Wszystkie inwestycje kolejowe powiązane z Centralnym Portem Komunikacyjnym to w sumie niemal 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. W toku procedur budowlanych jest już ponad 500 km z nich, a pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To 30 zadań inwestycyjnych w zakresie linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny
W zdalnym spotkaniu Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. wzięli udział m.in. przewodniczący Zespołu Parlamentarnego poseł Paweł Hreniak, parlamentarzyści, wiceprzewodniczący poseł Marcin Gwóźdź, prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wraz ze współpracownikami, dyrektor naczelny Oddziału Regionalnego PKP PLK Jerzy Dul, dyrektor oddziału GDDKIA we Wrocławiu Lidia Markowska, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś, członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda, starosta oławski Zdzisław Brezdeń, burmistrz Siechnic Milan Usak, burmistrz Bierutowa Piotr Sawicki i burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS