A A+ A++

Zabytkowa wieża wyciąga szybu „Prezydent” to jeden z symboli Chorzowa. Właśnie trwa jej renowacja. Przedsięwzięcie realizuje Firma Projektowo-Budowlana STOKŁOSA Sp. z o.o. Sp. k., z Bytomia. 


Umowę na realizację inwestycji podpisano 17 lutego tego roku. Koszt realizacji zamówienia wyniesie 699.236,81 zł brutto. W planach jest także naprawa iluminacji świetlnej wieży szybu „Prezydent”

– Prace trwają już od kilku tygodni. Wieża jest cała zarusztowana. Wykonawca zdjął już ochronną warstwę farby. Szyb jest niemal 100-letnią budowlą żelbetową. W niektórych miejscach zbrojenie uległo korozji, dlatego trzeba te miejsca znaleźć i zabezpieczyć – wyjaśnia Kamil Nowak, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Chorzowie.

Dodaje też, że prace będą obejmowały m.in. uzupełnienie ubytków w konstrukcji i ponowne pomalowanie wieży specjalną powłoką chroniącą szyb. 

– Oprócz tego wykonany zostanie przegląd, oczyszczenie i zabezpieczenie elementów metalowych wieży – klatki schodowej, kół, masztu flagowego – wylicza Kamil Nowak.

Szyb Prezydent jedną z perełek Szlaku Zabytków Techniki

Przypomnijmy, że Szyb Prezydent należy do Kompleksu Sztygarka w Chorzowie. To zespół zabytkowych obiektów znajdujących się na terenie dawnej kopalni „Prezydent” w Chorzowie, nad którymi góruje Wieża Wyciągowa Szybu Prezydent. To wieża typu zastrzałowego, o wyjątkowej, żelbetowej konstrukcji i wysokości 42 m.

Kopalnia działała jako samodzielny zakład od 1932 do 1972 roku, a następnie stanowiła rejon Prezydent Kopalni Węgla Kamiennego Polska (później Polska-Wirek). Jednakże dopiero w 1945 roku przyjęła nazwę Prezydent i została włączona do Chorzowskiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego. Zakład czynny był do 1 lipca 1995 roku.

Wieża Szybu Prezydent powstała w 1933 roku

Wieża wyciągowa Szybu Prezydent to jeden z symboli Chorzowa. Zaprojektował ją w 1931 roku inżynier Ryszard Heileman z Katowic. Z kolei wybudowana została w 1933 roku. Wieża szybowa ma 42,5 metra wysokości, dwa zachowane koła linowe o średnicy 5.5 metra, umieszczone w stosunku do siebie równolegle. Konstrukcja posiadała także dwa skipy o pojemności 8 ton. Do napędu użyto maszyny wyciągowej z silnikiem elektrycznym zasilanym prądem elektrycznym o napięciu 6 kV i o 490 obrotach na minutę. W ciągu godziny transportowano do 320 ton urobku (40 cykli).

W latach 90. ubiegłego wieku zaprzestano jej używać, a 2008 roku miasto Chorzów odkupiło ją i wpisało ją do rejestru zabytków. Z kolei rok później przeprowadzono gruntowny remont. W następnym roku uporządkowano teren okalający zabytek, a także zdecydowano się na podświetlenie samej wieży. 4 listopada 2010 wieża została wpisana na listę Szlaku Zabytków Techniki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMichał Żebrowski prezentuje wiosenne widoki ze swojego domu na Podhalu
Następny artykułOferta edukacyjna szkół powiatu łukowskiego 2021/2022