A A+ A++

Wykorzystanie AI w grach wideo. Czym jest i jaka jest jej przyszłość? Sprawdź, jakie są jej cechy szczególne i jakie zmiany może wprowadzić

Przemysł gier wideo zajmuje się oferowaniem coraz lepszej grafiki i bardziej zaawansowanej technologii w zakresie obrazu i dźwięku w swoich produkcjach. Jest jednak jeszcze jeden kluczowy czynnik dla jego rozwoju: sztuczna inteligencja. Sprawdźmy, jak wyglądało wykorzystanie sztucznej inteligencji na samym początku i jak technologia ewoluowała w perspektywie czasu.

Czym jest sztuczna inteligencja w grach wideo?

Sztuczna inteligencja to technologia, która poprzez uczenie maszynowe lub techniki przetwarzania języka pozwala maszynie, oprogramowaniu lub systemowi nauczyć się analizować informacje w swoim otoczeniu, aby zachowywać się w sposób jak najbardziej „ludzki”.

Jeśli mówimy o grach wideo, AI można zdefiniować jako zestaw technik wykorzystywanych do projektowania zachowań lub postaci niebędących graczami — w ten sposób jeszcze do niedawna definiowano funkcję sztucznej inteligencji. Jednak jak dotąd definicja ta jest daleka od prawdy. AI w grach wideo nie służy tylko do określania zachowania przeciwników, ale wykracza daleko poza ten zakres. Na przykład do projektowania map lub poziomów, a nawet do tworzenia gier od podstaw lub podejmowania decyzji przez komputer na podstawie ruchów, które wykonujemy podczas gry.

Cechy szczególne AI w grach wideo

Sztuczna inteligencja w grach wideo ma szereg cech, które odróżniają ją od zastosowania tej technologii w innych dziedzinach. Najbardziej oczywiste jest to, że jest nastawiona na rozrywkę w ramach samej gry, jej celem jest funkcjonowanie w środowisku wirtualnym, bez zastosowań w świecie rzeczywistym. Innymi słowy, spełnia ona funkcję rekreacyjną, która jest nierozerwalnie związana z grą wideo, a jej zastosowanie nie ma miejsca poza nią.

Gry wideo nie są zresztą jedynym miejscem, w którym powszechnie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja. Branża hazardowa w swoich grach również stara się wykorzystywać tego typu technologię. Można to sprawdzić między innymi na stronach z recenzjami i porównaniami kasyn czy też bonusów kasynowych dla graczy. Strony te prezentują instrukcje gier kasynowych, a także umożliwiają grę w wersję demo bez ryzyka własnego kapitału. Poker jest grą, w której prawdopodobnie najczęściej operatorzy starają się użyć i wykorzystać elementy sztucznej inteligencji.

Stanowi to jednocześnie zauważalną różnicę sztucznej inteligencji w porównaniu z wykorzystaniem AI w medycynie czy w prawie, czy innych dziedzinach życia realnego, w których technologia ta szuka praktycznego zastosowania w rzeczywistości. Dlatego sztuczna inteligencja w grach wideo nie podlega pewnym kwestiom moralnym. Nie ma w niej elementu etycznego, który może mieć miejsce w innych dziedzinach. W poprzednim przykładzie medycyny lub prawa, decyzje podjęte przez AI mogą mieć wpływ na prawdziwe życie ludzi. W grze wideo, decyzje AI wpływają tylko na grę, na świat stworzony w grze.

Ostatnie postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji w grach wideo umożliwiły stworzenie narzędzi zdolnych do projektowania gier wideo od podstaw. Narzędzia te pokazały, że AI nie potrzebuje precedensów, aby stworzyć unikalną grę. Jest w stanie zaprojektować kompletne gry, korzystając tylko z danych, które posiada w danej chwili. Z drugiej strony, AI dla medycyny musiałaby posiadać dane o patologiach pacjentów, poprzednich przypadkach, skutecznych lub nieudanych terapiach itd.

Z drugiej strony, rozwój tej technologii w innych dziedzinach zmierza w kierunku tworzenia coraz bardziej wydajnych AI, których celem jest przetwarzanie jak największej ilości danych, a co za tym idzie, działanie w sposób jak najbardziej efektywny. W grach wideo jednak tak nie jest. Czy wyobrażasz sobie wroga, który trafia cię każdym strzałem z odległości 2 km, przeciwnika z tak wysokim poziomem ingerencji AI, że niemożliwe jest jego unicestwienie? Zabiłoby to jeden z najważniejszych aspektów gier wideo: rozrywkę. Celem jest sztuczna inteligencja o bardziej ludzkich zachowaniach, a nie bardziej doskonała.

Pierwsze gry z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJamie Dimon says JPMorgan has begun to prepare for potential US default
Następny artykułAmazon zaoferuje pierwszego robota-asystenta. Przyniesie nawet kawę z kuchni