Po spekulacjach zapoczątkowanych przed Grand Prix Monako, że Alpine zaproponowało Briatore rolę w zespole, francuski producent w końcu potwierdził, że Włoch zajął stanowisko doradcy.
Krótkie oświadczenie zespołu brzmiało następująco: „BWT Alpine F1 Team może potwierdzić, że Flavio Briatore został mianowany przez dyrektora generalnego Grupy Renault Lucę de Meo na stanowisko jego doradcy wykonawczego ds. Formuły 1”.
„Briatore skupi się głównie na najważniejszych obszarach zespołu, w tym wyszukiwaniu najlepszych talentów i dostarczaniu informacji na temat kierowców, nadzorowaniu istniejącego projektu poprzez ocenę obecnej struktury i doradzaniu w niektórych strategicznych kwestiach”.
Podczas gdy Briatore pomógł kierować zespołami Benetton i Renault podczas ich najlepszych lat w F1, zdobywając tytuły mistrza świata z Michaelem Schumacherem w sezonie 1994/1995 i z Fernando Alonso w sezonie 2005/2006, jego kadencja w zespole zakończyła się jedną z największych kontrowersji w F1.
Włoch został zwolniony i początkowo otrzymał dożywotni zakaz od FIA za rolę, jaką odegrał w skandalu znanym jako „crashgate”, do którego doszło podczas Grand Prix Singapuru w 2008 roku.
Briatore był zamieszany w aferę, podczas której kierowca Nelson Piquet Jr. został poproszony o celowe rozbicie się na początku wyścigu w Marina Bay, aby na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, który pomógł jego koledze z zespołu Fernando Alonso wygrać wyścig.
Spisek wyszedł na jaw dopiero w następnym sezonie, po tym jak Piquet Jr. ujawnił wszystkie szczegóły po zwolnieniu z zespołu.
Podczas gdy FIA nałożyła na Briatore karę w postaci dożywotniego zakazu zajmowania stanowisk kierowniczych w F1, Briatore zdołał ją obalić we francuskim Tribunal de Grande Instance w 2010 roku.
Sąd uznał, że doszło do nieprawidłowości w sankcjach nałożonych przez FIA zarówno na Briatore, jak i ówczesnego dyrektora technicznego zespołu Pata Symondsa, który również został zwolniony z zespołu i początkowo otrzymał pięcioletni zakaz.
Pomimo kontrowersyjnego zakończenia swojej kadencji jako dyrektor zespołu, Briatore nadal był zaangażowany w F1. Pozostaje on do dzisiaj częścią managementu Alonso, a także odegrał rolę przy organizacji Grand Prix Azerbejdżanu.
Nominacja Briatore w Alpine pojawiła się w interesującym momencie w historii zespołu, ponieważ rozważają rezygnację pozostania zespołem producenckim i planują kupować silniki od innego producenta stając się zespołem klienckim od 2026 roku.
Przyjmuje się, że dyrektor generalny Renault Luca da Meo, któremu Briatore będzie podlegał, ocenia, czy ogromna inwestycja potrzebna Renault do wyprodukowania własnego silnika jest tego warta, biorąc pod uwagę sukces, jaki zespoły klienckie mogą odnosić w F1.
Briatore prawdopodobnie będzie miał za zadanie sfinalizowanie decyzji w sprawie jednostki napędowej, przy czym Mercedes na ten moment jest najbardziej prawdopodobnym kontrahentem.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS