A A+ A++

Szkoła Podstawowa im Jana Czochralskiego w Kcyni zakończyła realizację projektu dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach konkursu Dostępna przestrzeń publiczna. Doposażenie obiektów szkoły w dwóch lokalizacjach ul. Wyrzyska i ul. Pobożnego ma na celu zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zakupiono m.in. tabliczki brajlowskie, pętlę indukcyjną, wyremontowano podjazd dla wózków inwalidzkich oraz zamontowano plany tyflograficzne. Zakupione maty i krzesła ewakuacyjne będą mogły być użyte w przypadku zagrożenia miejscowego.

Przypomnijmy, 5 lat temu, a dokładnie 14 sierpnia 2019 roku Prezydent RP, Andrzej Duda podpisał tzw. Ustawę o dostępności. Zgodnie z nią, zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest obowiązkiem podmiotów publicznych. Ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami nałożyła na gminy i jednostki organizacyjne szereg zadań związanych z dostosowaniem obiektów do wymogów z niej wynikających.

O ile nowe obiekty projektuje i buduje się już z uwzględnieniem zapisów ustawy, o tyle stare budynki często wymagają ogromnych nakładów finansowych lub w ogólne nie nadają się do przebudowy z uwagi na układ pomieszczeń, technologię wykonania itp. Szczegóły dotyczące rozwiązań projektowych mających na celu dostosowanie budynków do potrzeb osób niepełnosprawnych znajdują się w Rozporządzeniu z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Jednocześnie w zaktualizowanej wersji wytycznych do Programu Dostępność Plus pt. Standardy projektowania budynków dla osób z niepełnosprawnościami opublikowano dodatkowe wskazania, którymi powinni kierować się projektanci. Zostały one rozszerzone m.in. o zalecenia w zakresie antypoślizgowości powierzchni czy wskazanie minimalnych i komfortowych wymiarów dotyczących obrotu wokół własnej osi wózków inwalidzkich różnego typu. Z pewnością proponowane rozwiązania ułatwiają funkcjonowanie osób z różnymi potrzebami. Wdrażane w miarę możliwości, zastępowane mimo wszystko rozwiązaniami alternatywnymi, kiedy jest taka potrzeba.

Dostępność architektoniczna to jedno, drugie to zapewnienie dostępności cyfrowej, a trzecie komunikacyjno- informacyjnej.

– Pamiętać należy, że dostępność każdej instytucji, w tym szkoły, to nie tylko dostępność architektoniczna. Wskazana w Ustawie dostępność informacyjno-komunikacyjna dotyczy tych wszystkich, którzy do budynku się dostali, ale brakuje im dostępu do informacji w środku. Co z tego, że klient głuchy dostanie się do urzędu lub na teren szkoły, jeśli nie będzie mógł się porozumieć z pracownikiem urzędu lub nauczycielem? Dlatego też Ustawa o dostępności nakłada na nas rozliczne wymagania i obowiązki – mówi koordynator dostępności w UM w Kcyni Ewa Hałas. – Dla części osób głuchych język polski jest językiem obcym. Nie rozumieją one informacji na piśmie, potrzebują komunikacji w języku migowym. Osoba słabosłysząca znająca język polski większość spraw szkolnych lub urzędowych załatwi na piśmie. Może mieć jednak potrzebę spotkania np. z wychowawcą bądź konkretnym nauczycielem. Należy więc zadbać o to, by szkoła wyposażona była w pętle indukcyjną, która pozwoli na taki bezpośredni kontakt – dodaje.

Równie ważne jest zapewnienie dostępności osobom niewidomym.

– Jak zorientować się w budynku, w którym nigdy się wcześniej nie było? To pytanie jest szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Pomocą dla takich osób są tzw. plany tyflograficzne, czyli mapy dotykowe, obrazujące rozkład poszczególnych pomieszczeń w obiekcie. Pozwalające osobie niewidomej na zwizualizowanie sobie wnętrza budynku – podkreśla koordynator. – Ponadto warto dodatkowo oznaczyć drzwi pomieszczeń tabliczkami brajlowskimi, które dodatkowo posłużą jako kierunkowskazy i będą uzupełnieniem planu tyflograficznego.

Szkoła Podstawowa im Jana Czochralskiego w Kcyni pozyskała grant ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach konkursu Dostępna przestrzeń publiczna w wysokości 55.000 zł, który pozwolił na dostosowanie obiektów w lokalizacjach ul. Wyrzyska i ul. B. Pobożnego do potrzeb ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w zakresie dostępności architektonicznej oraz dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Udział własny gminy wyniósł 14.700,00 zł.

W wyniku realizacji projektu zakupione zostały urządzenia wspomagające ewakuację osób o ograniczonej możliwości poruszania się takie jak krzesła ewakuacyjne do ewakuacji w pozycji siedzącej po schodach w dół lub w górę i w dół; maty ewakuacyjne do ewakuacji osób w pozycji leżącej dla osób, które nie mogą być ewakuowane za pomocą krzeseł. Urządzenia zakupione zostały do obu lokalizacji szkoły. Ponadto zakupione zostały tabliczki brajlowskie, plany tyflograficzne oraz system przyzywowy CallHear (również dla obu lokalizacji), jak i pętla indukcyjna (dla 1 lokalizacji). W ramach dostępności architektonicznej wyremontowany został podjazd dla wózków inwalidzkich – zakupione poręcze oraz wykonane niezbędne prace remontowe. W ramach dostępności informacyjno – komunikacyjnej na stronie internetowej szkoły pojawiły się informacje o zakresie jej działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym przygotowane przez Polski Związek Głuchych Oddział Kujawsko – Pomorski oraz informacje w tekście łatwym do czytania Easy-To-Read (ETR).

– Projekt przyczyni się do zapewnienia dostępności osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – osób na wózkach inwalidzkich, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, jak również wszystkich osób, które z różnych przyczyn nie będą w stanie o własnych siłach opuścić obiektów szkoły na wypadek zagrożenia pożarem czy innym zdarzeniem losowym.  Zakupiliśmy również system wzywania pomocy Call-Hear, który z kolei umożliwia osobie niepełnosprawnej wezwanie potrzebnej asysty – mówi koordynator dostępności w szkole podstawowej Bartek Łyszczarz.   

Przypominamy również, że przed nami kolejny, obowiązkowy okres raportowania o stanie dostępności do GUS. Raport za pośrednictwem PS GUS musi wypełnić każdy podmiot publiczny, który posiada nr REGON, ujęty jest w katalogu GUS i posiada dostęp do PS GUS.

– Raport o stanie zapewniania dostępności w Polsce jest sporządzany raz na 4 lata. Pierwszy taki raport musiał być sporządzony do 31 marca 2021 roku, a kolejny będzie wymagany w przyszłym roku. Raport zawiera informacje o dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej oraz o dostępie alternatywnym w ujęciu krajowym i w podziale na poszczególne województwa. Przedstawia także informacje na temat dostępności wybranych typów podmiotów publicznych, takich jak szkoły, placówki służby zdrowia czy instytucje kultury – podkreśla gminny koordynator.

(eh)

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzołowy austriacki skoczek kontuzjowany
Następny artykułDziś o 12:00 rozpocznie się nowa era w piłce nożnej