Chcesz wiedzieć, czym żyje Białystok? Zapisz się na nasz poranny newsletter lokalny, a nic Cię nie ominie!
Syn pani Zuzanny jest dyslektykiem, dysgrafem i dysortografikiem. Poradnia zaleca objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i dydaktyczno-wyrównawcze przede wszystkim z matematyki. W zeszłym roku chłopiec uczęszczał na tzw. zespół z matematyki.
– W tym roku szkoła nie realizuje żadnych zadań z opinii, opieką objęte są tylko dzieci z orzeczeniami – poskarżyła się pani Zuzanna. – Dyrekcja twierdzi, że gmina nie przeznaczyła na to środków, ponieważ otrzymała tylko 70 proc. subwencji oświatowej.
Pani Zuzanna zdaje sobie sprawę, że nauczyciele nie mogą prowadzić tych zajęć nieodpłatnie. Zasięgnęła opinii w Ministerstwie Edukacji Narodowej, gdzie powiedziano jej przez telefon, że szkoła takie zajęcia powinna organizować, w formie online. Jednak dyrekcja szkoły jej syna ma się zasłaniać, że kuratorium zatwierdziło jej taki, a nie inny arkusz organizacyjny, w którym zajęć nie ma.
– Nigdzie nie mogę otrzymać pewnej informacji, czy realizowanie zaleceń opinii PPP jest obligatoryjne, czy fakultatywne dla szkoły. Wszyscy umywają ręce. Takich dzieci jak mój syn jest z pewnością mnóstwo, a system oświaty wyrzuca je poza nawias – podsumowuje pani Zuzanna.
Miasto: Są zapewnione środki na zajęcia
– Każdy uczeń, który ma trudności z nauką, odnalezieniem się w społeczności szkolnej, a także przejawiający wyjątkowe zdolności, powinien być objęty w szkole specjalną pomocą. Nie powinna się ona ograniczać do uczestnictwa w dodatkowych zajęciach. Również na obowiązkowych lekcjach nauczyciele powinni wspierać dobre strony uczniów i stymulować te, które wymagają poprawy – podkreśla Agnieszka Błachowska z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Wyjaśnia, że rodzice uczniów zgłaszają się do poradni psychologiczno-pedagogicznych, aby uzyskać właściwą pomoc.
Poradnia może wydać opinię lub orzeczenie, w którym wskaże odpowiednie metody, sposoby i formy pracy. Opinia o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną to dokument, który przedstawia stanowisko poradni – wraz z uzasadnieniem – w sprawie zgłoszonej przez rodziców dziecka/ucznia we wniosku. Natomiast orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej to dokument zawierający w sprawie ucznia decyzję administracyjną pierwszej instancji wydaną przez zespół orzekający działający przy poradni. Wykonanie tej decyzji jest dla dyrektora szkoły obligatoryjne. Jest on zobowiązany do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu, które powinny być analizowane i wdrożone przez nauczycieli i specjalistów.
Dla szkoły opinie wydawane przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne – mają wartość dwojakiego rodzaju:
1. opiniotwórczą, wskazującą na właściwe formy wsparcia ucznia, przy czym ostateczną decyzję o realizacji zaleceń podejmuje dyrektor placówki/zespoły nauczycieli czy też w niektórych przypadkach, rada pedagogiczna.
2. obligatoryjną, gdzie dyrektor oraz rada pedagogiczna są zobowiązani do realizacji zaleceń z opinii. Do takich należy opinia w sprawie objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
– Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej (w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach), w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana przede wszystkim w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli oraz zatrudnionych w szkole specjalistów, a także w innych formach (m.in. zajęcia specjalistyczne) – dodaje Agnieszka Błachowska. – W szkołach prowadzonych przez miasto Białystok zatrudnieni są pedagodzy szkolni, a także psycholodzy, logopedzi i doradcy zawodowi (specjaliści). Prezydent Białegostoku zapewnił dodatkowe środki finansowe na realizację zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kuratorium: To obowiązek szkoły
Z kolei podlaska kurator oświaty Beata Pietruszka, powołując się na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, rozwija:
– Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
– Za organizację pomocy psychologiczno- pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor szkoły – nie ma wątpliwości kurator. – W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych (korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym), zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu (w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych), porad i konsultacji oraz warsztatów. Zespół nauczycieli i specjalistów ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
– W związku z powyższym należy stwierdzić, że szkoła ma obowiązek organizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej – podkreśla kurator oświaty Beata Pietruszka. – Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Oznacza to, że rodzice dziecka mają prawo odmówić udziału dziecka w proponowanych zajęciach.
Dodaje, że jeśli informacje o nieprawidłowościach dotyczących realizacji zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgłaszane są przez rodziców do Kuratorium Oświaty, każdy taki sygnał jest odrębnie weryfikowany.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS