A A+ A++

Grupa Centrum CBT wdraża program Kompleksowej Opieki Terapeutycznej (KOT) dla dzieci i młodzieży. „Wspólnie znajdziemy rozwiązania”!

W ostatnich latach rośnie liczba dzieci i młodzieży potrzebujących specjalistycznej pomocy ze względu na obecność różnych problemów w obszarze zdrowia psychicznego. Stres, szybkie tempo życia, nieustanny pośpiech, rosnące wymagania, zapracowanie rodziców, problemy szkolne, trudności z uzyskaniem wsparcia, wszystko to powoduje, że oprócz czynników biologicznych, coraz większe znaczenie w powstawaniu problemów psychicznych odgrywają czynniki rodzinne, szkolne i społeczno-kulturowe.

Centrum CBT dołącza do akcji #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka w 2021 r. wynika, że ok. 14% uczniów w Polsce wymaga interwencji związanej z ich funkcjonowaniem psychicznym, a blisko 15% uczniów szkół podstawowych i średnich zgłasza złe samopoczucie psychiczne i niezadowolenie z własnego życia. Stąd tak ważne jest tworzenie i rozwój kompleksowej opieki terapeutycznej oraz opieki środowiskowej ukierunkowanej na wszechstronne wsparcie dla dzieci i młodzieży z różnorodnymi trudnościami.

W ślad za tymi wyzwaniami podąża Grupa Centrum CBT, ogólnopolska sieć placówek psychiatrycznych, uruchamiając program Kompleksowej Opieki Terapeutycznej (KOT) dla dzieci i młodzieży z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego, w ramach którego dobierane jest rozwiązanie dostosowane do indywidualnych potrzeb, a pacjent wraz z rodziną jest sprawnie przeprowadzany przez cały proces diagnozy i terapii.

Proces diagnostyczno-terapeutyczny prowadzony jest przez zespół specjalistów, w tym psychiatrów dzieci i młodzieży, psychiatrów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów środowiskowych dzieci i młodzieży, którzy oferują wizyty w domu i szkole oraz wspierany jest przez koordynatorów, którzy dbają o sprawny jego przebieg, pomagając w umawianiu terminów badań i wizyt.

Po czym poznać, że ma się depresję?
Po czym poznać, że ma się depresję?

Kompleksowa Opieka Terapeutyczna dzieci i młodzieży

„KOT dla dzieci i młodzieży” został stworzony z myślą o dziecku, rodzicach i całej rodzinie, którzy poszukują kompleksowej opieki, którzy niejednokrotnie czują się zagubieni poszukując pomocy dla dziecka, przechodząc od specjalisty do specjalisty, gdzie brak koordynacji procesu utrudnia im dotarcie do celu, jakim jest właściwa diagnoza oraz odpowiednia pomoc psychologiczna i psychoterapeutyczna. Program KOT to kompleksowa i koordynowana opieka nad dzieckiem i rodziną. Jego celem jest niesienie pomocy i tworzenie rozwiązań w odniesieniu do trudności, które występują w różnych obszarach życia dzieci i młodzieży, widoczne są w różnych środowiskach, w których funkcjonują, tj. w rodzinie, w grupie rówieśników, czy w placówce edukacyjnej. W ramach programu podejmujemy współpracę z nauczycielami i opiekunami, w szkołach i przedszkolach, aby zapewnić wsparcie w rozwiązywaniu problemów z zachowaniem, w nauce czy adaptacji w otoczeniu.

Doświadczony zespół specjalistów, posiadających zróżnicowane kompetencje, zapewnia opiekę nie tylko pacjentowi, ale także całej rodzinie. Rodzice, w miarę potrzeby, mogą także zostać objęci opieką psychologiczno-psychoterapeutyczno-psychiatryczną. Dla nich stworzona zostaa również oferta warsztatów psychoedukacyjnych, które są pomocne w zrozumieniu i rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z trudnościami dzieci oraz wspierania ich w codziennym funkcjonowaniu.

Dystymia czy depresja?
Dystymia czy depresja?

Oferujowana jest pomoc w następujących obszarach:

  • zaburzenia rozwojowe;
  • trudności w kontroli zachowania;
  • zaburzenia nastroju, emocjonalne i lękowe;
  • zaburzenia odżywiania;
  • problemy w relacjach rodzinnych i funkcjonowaniu w szkole.

Jak wygląda proces diagnostyczny i terapeutyczny KOT?

Proces diagnozy i leczenie w ramach programu KOT są prowadzone przez grupę ekspertów, obejmującą psychiatrów specjalizujących się w pracy z dziećmi i młodzieżą, psychiatrów, psychologów oraz terapeutów środowiskowych dzieci i młodzieży, którzy odwiedzają pacjentów zarówno w ich domach, jak i w szkołach. Dodatkowo, koordynatorzy programu dbają o sprawną organizację procesu, pomagając w ustalaniu terminów spotkań i badań.

Przed podjęciem decyzji dotyczącej właściwego postępowania, przeprowadzamy dwie konsultacyjne porady psychologiczne, aby lepiej zrozumieć potrzeby pacjenta. Nasz zespół dokładnie analizuje sytuację, uwzględniając kontekst rodzinny, edukacyjny, społeczny i kulturowy. Celem jest identyfikacja problemów oraz opracowanie indywidualnego, dostosowanego do potrzeb planu leczenia, który zawsze bazuje na aktualnej wiedzy i wynikach badań naukowych (tzw. evidence-based practice), tak aby zaproponowane przez nas formy pomocy miały nie tylko najwyższy poziom rekomendacji, ale były przede wszystkim bezpieczne – wskazuje prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Anita Bryńska, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor terapii poznawczo-behawioralnej z Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego WUM, członek rady naukowej Centrum CBT.

W trakcie diagnozy wykorzystujemy różnorodne metody, takie jak wywiad, rozmowa, badanie z zastosowaniem testów psychologicznych, ale także bezpośrednia obserwacja funkcjonowania dziecka w środowisku domowym lub edukacyjnym. Pozwala to na wielowymiarowe opisanie zgłaszanych problemów oraz przyczyn ich występowania – podkreśla dr n. zdr. Anna Kaźmierczak-Mytkowska, specjalista, psycholog kliniczny, terapeutka rodzinna, członek rady naukowej Centrum CBT.

Po zakończeniu procesu diagnostycznego, pacjentowi i rodzicom przedstawiane są zalecenia i plan leczenia. W zależności od potrzeb mogą być one realizowane przez pojedynczego lub kilku specjalistów, co oznacza, że dziecko może zostać objęte opieką zespołu specjalistów, którzy współpracują ze sobą w procesie terapeutycznym. Wspólne działania, zapewniające kompleksową pomoc, mogą być prowadzone równolegle przez psychologa, psychiatrę dzieci i młodzieży, psychoterpeutę oraz terapeutę środowiskowego, którzy świadczą pomoc w domu i w środowisku edukacyjnym (szkole, przedszkolu).  Jeśli zachodzi taka potrzeba, opieką obejmowani są również rodzice, do których skierowana jest oferta pomocy psychologicznej, psychoterpeutycznej i psychiatrycznej.

– Skupiamy się na opiece zarówno dla dziecka, jak i rodziny, angażując się w budowanie relacji rodzinnych i wspierając rodziców, ale co niezwykle istotne, współpracujemy również z placówkami edukacyjnymi, zapewniając wsparcie dzieciom w środowisku szkolnym. W ramach Kompleksowej Opieki Terapeutycznej dla dzieci i młodzieży, przyjmujemy odpowiedzialność za cały proces terapeutyczny i koncentrujemy się na znalezieniu adekwatnych i kompleksowych rozwiązań – dodaje dr n. med. Tomasz Srebnicki, psycholog, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor poznawczo-behawioralny, członek rady naukowej Centrum CBT.

Koordynacja całego procesu leczenia wspierana jest działaniami dedykowanego opiekuna pacjenta, który dba o sprawny przebieg procesu terapeutycznego, pomagając w umawianiu terminów badań i wizyt. Dzięki koordynacji całego procesu optymalizowane są koszty związane z diagnozą i leczeniem. To także oszczędność czasu oraz profesjonalne wsparcie rodziny w znalezieniu rozwiązań.

Nadzór merytoryczny nad prawidłowością przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego i superwizja oddziaływań psychoterapeutycznych prowadzone są przez wybitnych specjalistów w dziedzinie psychiatrii wieku rozwojowego oraz terapii poznawczo-behawioralnej.

Rosnąca skala potrzeb w zakresie kompleksowej opieki w obszarze zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży

Zaburzenia psychiczne dotyczą około 10% populacji dzieci i młodzieży. Negatywny wpływ na samopoczucie i funkcjonowanie dzieci miała pandemia COVID-19 – wyniki badań wskazują, że troje na czworo dzieci znacząco gorzej niż wcześniej zaczęło radziło sobie z emocjami, 28% przyznało, że stale lub często odczuwa złość, ok. 21% przygnębienie lub osamotnienie, a 18% smutek (Difference, 2021). Szczególnie poważnym problemem są próby samobójcze, które obecnie stanowią pierwszą przyczynę zgonów osób w wieku 14-19 lat.

Samobójstwo to druga co do częstości przyczyna zgonów nastolatków na świecie. Myśli samobójcze ma 16% nastolatków w Europie, a 15% na całym świecie. W grupie tych, którzy posiadają aktywne myśli samobójcze, 17% podejmuje próbę samobójczą! Stąd tak ważne jest tworzenie i rozwój kompleksowej opieki terapeutycznej oraz opieki środowiskowej, ukierunkowanej na wszechstronne wsparcie dla dzieci i młodzieży z różnorodnymi trudnościamimówi prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, kierownik Kliniki Psychiatrii Wieku Rozwojowego WUM, przewodniczący rady naukowej Centrum CBT.

Wśród problemów psychicznych u dzieci i młodzieży coraz częściej dominują zachowania agresywne i autoagresywne. Istotnym czynnikiem stanowiącym o ryzyku zachowań samobójczych oraz dokonywania samookaleczeń jest doświadczanie różnych form przemocy.

– Niezwykle ważne jest jak najwcześniejsze wdrażanie oddziaływań terapeutycznych, zwłaszcza w kontekście wyników badań, które wskazują, że jedynie w odniesieniu do ok. 20% dzieci i młodzieży hospitalizowanych w oddziale psychiatrycznym podjęto jakiekolwiek działania interwencyjne przed hospitalizacją, pomimo rozpoznanego zjawiska przemocy dodaje dr n. med. i n o zdr. Nina Szalas, psycholog, specjalista psychoterapii dzieci i młodzieży, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor poznawczo-behawioralny, członek rady naukowej Centrum CBT.

Przy stale zwiększającej się liczbie dzieci i młodzieży z problemami w zakresie funkcjonowania psychicznego oraz złożoności i różnorodności czynników, które je powodują, narasta potrzeba organizowania i rozwoju profesjonalnej, wieloaspektowej opieki, nakierowanej na udzielanie pomocy w wielu obszarach. Grupa Centrum CBT podjęła wyzwanie, aby stworzyć standard opieki nad dziećmi i rodzinami w prywatnym systemie medycznym, który zapewnia bezpieczeństwo i wsparcie w wielu aspektach funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem systemu rodzinnego, edukacyjnego i wychowawczego. 
 

Aktualizacja: 09/05/2024 15:56
Autor: Ewa Bałdyga

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułКитай готується укласти велику угоду з Угорщиною
Następny artykułPożar samochodu na autostradzie A4 przed węzłem Tarnów Zachód/ 9 maja 2024 r.