Musical „Szaleństwa Panny Anny” to autorski projekt Białostockiej Akademii Musicalowej. Na jego pomysł wpadła i zrealizowała wraz z gromadą przyjaciół Dorota Białkowska-Krukowska, aktorka i wokalistka znana ze spektakli w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz w Teatrze Dramatycznym. Scenariusz napisała i wyreżyserowała spektakl na podstawie książki Lucy Maud Montgomery w przekładzie Rozalii Bernsteinowej.
Ze względu na pandemię musical został zarejestrowany w formie filmu, którego premiera odbędzie się w Kinie Helios w sobotę (29 maja) o godz. 9. A 1 czerwca (wtorek) z okazji Dnia Dziecka o godz. 19 zobaczyć go można na kanale Białostockiej Akademii Musicalowej w serwisie YouTube. Musical będzie dostępny przez kilka kolejnych dni.
W projekcie wystąpiło ponad pięćdziesięciu słuchaczy Akademii w wieku od 5 do 55 lat, oraz troje profesjonalnych aktorów Teatru Dramatycznego: Justyna Godlewska-Kruczkowska (wcieliła się w postać Maryli Cuthbert), Marek Tyszkiewicz (Mateusz Cuthbert) oraz Dawid Franciszek Malec (Pan Phillips). W postać tytułowej Ani Shirley wcieliły się dwie słuchaczki Akademii, wyłonione podczas castingu – Patrycja Oleszkiewicz i Wiktoria Kociukiewicz. Gilberta Blythe’a zagrał Bartosz Kalinowski.
Autorską muzykę skomponował Marcin Nagnajewicz, teksty piosenek napisał Bartłomiej Łochnicki (odpowiada też za przygotowanie wokalne słuchaczy), a Hanna Mocarska stworzyła choreografię.
Twórcy opowiadają o musicalu:
Dorota Białkowska-Krukowska, reżyserka:
– Dlaczego właśnie „Ania z Zielonego Wzgórza”? Po pierwsze jest to wyjątkowa i ponadczasowa powieść. Przy wyborze książki do adaptacji kierowałam się również znalezieniem w scenariuszu jak największej liczby ról dla dzieci. Szczególnie ważny był również temat – na tyle ciekawy, by zaangażować w 100 proc. nie tylko młodych aktorów, ale także widzów. No i najważniejsze to ponadczasowe przesłanie o przyjaźni, akceptacji oraz wytrwałości w walce o swoje marzenia. Nigdy nie można się poddawać! Nasi słuchacze doskonale o tym wiedzą. Przyznaję, że na wybór tytułu miał wpływ mój osobisty sentyment do książki oraz samej postaci Ani. To bardzo emocjonalna i wrażliwa dziewczyna, którą miałam przyjemność kiedyś zagrać. To były moje pierwsze kroki na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni i zawsze pozostaną żywe w moim sercu.
Anna Mocarska, choreografka:
– Musical „Szaleństwa Panny Anny” pod względem choreograficznym, to zestawienie „starego” z nowym. Połączyliśmy tańce młodych osób za czasów, w jakich rozgrywała się historia głównej bohaterki, ze współczesnymi krokami, pochodzącymi z techniki tańca jazzowego i hip-hopu. Praca nad przedstawieniem rozpoczęła się rok temu, podczas pandemii. Wówczas zajęcia odbywały się w trybie zdalnym, co stanowiło olbrzymie wyzwanie zarówno dla mnie – choreografa, jak i dla słuchaczy BAM-u. Ta forma pracy niewątpliwie wpłynęła na ostateczny wygląd jednej z pierwszych choreografii do utworu “Podróż Mateusza”. Wykorzystując niewielką domową przestrzeń, postanowiłam, aby kompozycja ruchowa była utrzymana w pozycji siedzącej i opierała się na bardzo precyzyjnych oraz synchronicznych ruchach. Ogromnym wyzwaniem podczas prób okazał się walc. Ciężka praca i zaangażowanie słuchaczy przeszły nasze najśmielsze oczekiwania.
Bartłomiej Łochnicki (autor piosenek, przygotowanie muzyczne):
– Praca z młodzieżą nad warsztatem wokalnym podczas przygotowań do musicalu była wspaniała. Możliwość obserwacji ich rozwoju i to, jak otwierały się na nowe, często im nieznane techniki wydobywania dźwięku, dawała mi mnóstwo energii i jeszcze więcej motywacji do dalszej pracy. W każdym naszym słuchaczu starałem się znaleźć coś indywidualnego, coś nad czym można popracować, co można jeszcze poprawić, ulepszyć. Ich głosy można porównać do diamentów, które ledwo co odkryte, lśnią i błyszczą, ale dopiero po dokładnym oszlifowaniu i nadaniu odpowiedniego kształtu stają się jedyne w swoim rodzaju, najpiękniejsze. Każdy z nich jest wyjątkowy.
Spotkanie z twórcami musicalu ‘Szaleństwa Panny Anny’ Białostockiej Akademii Musicalowej Fot. Materiały organizatorów
Justyna Godlewska-Kruczkowska (Teatr Dramatyczny):
– Całe życie z ogromną radością stworzyłam i grałam dla dzieci i przed dziećmi. Po raz pierwszy znalazłam się w sytuacji, gdzie byłam równorzędnym partnerem młodych adeptów sztuki. I to jest dopiero coś! Zachwycająca i porywająca jest wrażliwość, pasja, energia i pracowitość słuchaczy BAM. Spotkanie na scenie i przed kamerą – zwłaszcza z dziewczynkami wcielającymi się w rolę głównej i tytułowej bohaterki, pozostawiło we mnie niezapomniane wrażenia. Nie jestem jednak wolna od niepokoju: czy podołałam? Czy właśnie tak sceniczne Anie wyobrażały sobie Marylę? Czy moja postać, a i osoba nie były zbyt wymagające? Mam nadzieję, że jesteście, dziewczynki, zadowolone i spełnione, bo ja – bardzo! Dziękuję Wam za to niezwykłe doświadczenie, trzymam kciuki za dalsze artystyczne sukcesy i pozdrawiam BAM, który sprawił, że mogłyśmy razem pracować.
Marek Tyszkiewicz (Teatr Dramatyczny):
– Praca z wyjątkowo utalentowaną młodzieżą była dużą przyjemnością. Zdolności wokalne, taneczne i aktorskie obu Ań były na bardzo wysokim poziomie. Atmosfera podczas pracy wspaniała. Bartek Łochnicki i pani reżyser Dorota Białkowska-Krukowska okazali się nie tylko znakomitymi pedagogami, ale także sprawnymi organizatorami. Specjalne pozdrowienia kieruję do pani choreograf Hani Mocarskiej. Nie mogę się już doczekać premiery.
Patrycja Oleszkiewicz (słuchaczka Akademii, odtwórczyni postaci Ani):
– Najtrudniejsze do zagrania były emocje, bo jak wiemy, Ania przeżywa wszystko o wiele mocniej. Było to nie lada wyzwaniem i inspirującym doświadczeniem.
Wiktoria Kociukiewicz (słuchaczka Akademii, odtwórczyni postaci Ani):
– Bardzo dobrze czułam się w tej roli. Było to ciekawe doświadczenie i dużo się nauczyłam od Ani, bo jest naprawdę wspaniałą postacią, obdarzoną niezwykłą wyobraźnią.
Bartosz Kalinowski (odtwórca roli Gilberta Blythe’a):
– Bardzo ciężko było wskrzesić w sobie różne emocje, ale cieszę się, że dostałem tę rolę. Wcielenie się w tę postać było bardzo satysfakcjonujące.
Projekt realizowany był w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej oraz w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia Województwa Podlaskiego.
****
Musical „Szaleństwa Panny Anny”
Realizatorzy:
Scenariusz i reżyseria: Dorota Białkowska-Krukowska
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Marcin Nagnajewicz
Choreografia: Hanna Mocarska, Paulina Wróblewska
Teksty piosenek: Dorota Białkowska-Krukowska, Bartłomiej Łochnicki
Mix i mastering: Cezary Krukowski, Blaze Sound
Przygotowanie wokalne: Sylwia Mądra, Bartłomiej Łochnicki
Przygotowanie aktorskie: Dawid Franciszek Malec
Przygotowanie grupy „BAMISIE”: Sylwia Mądra
Przygotowanie „BAM dla DAM”: Agnieszka Hryniewicka, Justyna Godlewska-Kruczkowska
Producent: Agnieszka Hryniewicka
Social media: Emilia Rogalska
Oprawa graficzna: Marcin Rogalski
Blaze Media Agencja Kreatywna:
Operator 1: Łukasz Gwara
Operator 2: Damian Stankiewicz
Operator 3: Jacek Dziemidowicz
Montaż, kolor i korekcja: Damian Stankiewicz
Dźwięk na planie: Paweł Puczyłowski
Obsada:
Ania Shirley – Wiktoria Kociukiewicz, Patrycja Oleszkiewicz
Maryla Cuthbert – Justyna Godlewska-Kruczkowska
Mateusz Cuthbert – Marek Tyszkiewicz
Pan Philips – Dawid Franciszek Malec
Diana Barry – Liliana Parish, Patrycja Bubińska
Gilbert Blythe – Bartosz Kalinowski
Józia Pye – Wiktoria Sikora, Patrycja Tekień
Janka Andrews – Zofia Bieniasz, Iga Ostrowska
Ruby Gillis – Wiktoria Jakubowska, Zofia Kłubowicz
Gertie Pye – Magdalena Suszczyńska, Marcelina Wenclik
Prissy Andrews – Wiktoria Walczyk
Minnie Barry – Hanna Kosiorek
Carol Sloane – Vincent Korolczuk
Liliana – Agata Glapa
Mary – Antonina Gorczak
Flora – Ewa Rozwadowska
Tillie – Patrycja Kuczko
Kordelia- Małgorzata Grądzka
Rebeka – Pola Socha
Rozalia – Judyta Jurek
Leslie – Zuzanna Breczko
Rilla – Joanna Pietruczuk
Una – Alicja Miazga
Dzieci z Avonlea: Patrycja Bartłomiejczyk, Zuzanna Brulińska, Filip Chojnowski, Aleksandra Danilczuk, Maria Dzikowska, Weronika Gołubowska, Julia Grigoriew, Amelia Hojden, Emilian Jakubowski, Julianna Jarząbek, Marianna Jarząbek, Hanna Korszak, Róża Krukowska, Wanda Kuźmicz, Weronika Lulewicz, Antonina Łapińska, Weronika Markowska, Laura Muczyńska, Amelia Niemczynowicz, Matylda Niechwiedowicz, Ryszard Niechwiedowicz, Ksawier Nieradka, Antoni Romanowicz, Zofia Sadowska, Zofia Saniewska, Gabriela Taudul, Dawid Tekień, Wiktoria Walczyk, Marcelina Wenclik, Dominika Wysocka, Laura Wysocka
Kobiety z Avonlea: Ewelina Chmielewska, Agnieszka Daniluk, Joanna Kociukiewicz, Maria Kułakowska, Anna Oleszkiewicz, Marta Siemieniuk, Małgorzata Wenclik
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS