Siłą każdej organizacji są zmotywowani i lojalni pracownicy. Takie osoby pozostają w firmie, utożsamiają się z jej misją oraz wartościami i przyczyniają się do jej rozwoju. Jak motywować pracowników? Poznaj rodzaje systemów wynagradzania i sprawdź najlepsze praktyki.
Najczęściej stosowanymi systemami wynagradzania pracowników są:
1. system czasowy,
2. system akordowy,
3. system prowizyjny,
4. system kafeteryjny.
System czasowy
W tym systemie wysokość wynagrodzenia zależy od liczby przepracowanych godzin. W przypadku pracowników fizycznych najczęściej stosuje się stawki godzinowe oraz dniówki, natomiast wobec pracowników administracyjno-biurowych częściej stosuje się miesięczny system czasowy.
Czy system ten motywuje pracowników? Według przeprowadzonych badań należy on do mało motywujących. Głównie dlatego, że nie liczy się w nim jakość pracy, a jedynie poświęcony na nią czas. Dlatego też, aby wesprzeć motywację pracowników dodatkowo stosuje się w nim premie oraz nagrody.
Akordowy system pracy
System ten stoi w opozycji względem czasowego. Wynagrodzenie pracownika w tym przypadku zależy od wyników jego pracy, np. liczby wytworzonych elementów. Czy ta sytuacja bardziej motywuje pracowników? Okazuje się, że system ten wspiera motywację i wpływa na efektywność pracy.
System prowizyjny
W systemie prowizyjnym wysokość wynagrodzenia zależy od ilości i jakości pracy. Stosuje się go głównie w przypadku przedstawicieli handlowych, ubezpieczeniowych, czy też agentów nieruchomości.
System kafeteryjny
Kafeteryjny system wynagrodzeń obejmuje oprócz stałego wynagrodzenia również benefity, czyli świadczenia pozapłacowe. Co ważne, to do pracownika należy wybór poszczególnych bonusów. System ten należy do najlepszych pod względem możliwości motywowania pracowników.
Jakie są obecnie najbardziej popularne benefity?
- Karty sportowe
- Bony na zakupy
- Karty podarunkowe
- Dodatkowe dni wolne
- Opieka medyczna
- Pakiet badań
- Ubezpieczenie
- Dofinansowanie do wyjazdów wakacyjnych
- Bony do restauracji
- Catering
- Szkolenia
- Kursy
W 2009 roku firma McKinsey przeprowadziła badania dotyczące motywacji wśród menadżerów i pracowników z różnych branż. Wynika z nich, że czynniki niefinansowe są lepszymi motywatorami niż czynniki finansowe. Okazuje się, że motywują przede wszystkim pochwały i wyróżnienia od bezpośrednich przełożonych oraz samodzielne realizowanie zadań i prowadzenie projektów.
Najnowsze badania pokazują, że najmocniejszą siłą napędową jest nasza wewnętrzna motywacja. Opiera się ona nie na zysku, lecz na poczuciu sensu i celowości działania. Dlatego tak ważne jest niematerialne motywowanie pracowników. To dzięki niemu Twoi pracownicy poczują się częścią organizacji.
Aby wzmocnić lojalność pracowników i podkręcić ich motywację warto także wprowadzić tzw. Kudos. Każdy z nas potrzebuje doceniania i pochwał, dlaczego zatem tak rzadko komplementujemy pracę innych? Kudos to podziękowanie, czasem dobre słowo: „Dziękuję”, „Dobra robota”, „To było świetne”.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS