A A+ A++

Rząd francuski postanowił sprzedać dwa samoloty Airbus A340-200 wykorzystywane do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej i przewozu ważnych osób. Sprzedaż będzie przeprowadzona w formie otwartej aukcji i nie ma ograniczeń dla kupujących. Cena wywoławcza jest – jak za czterosilnikowy szerokokadłubowy samolot w stanie zdatnym do lotu – wyjątkowo atrakcyjna. Wynosi jedyne 80 tysięcy euro za sztukę.

Jak wiadomo, skoro cena jest tak atrakcyjna, gdzieś musi być haczyk albo gwiazdka. W tym wypadku haczyki są trzy. Po pierwsze: samoloty są sprzedawane baz żadnej gwarancji w takim stanie, w jakim są. Po drugie: nabywca musi na własny koszt w ciągu miesiąca przemalować samoloty i pozbawić je francuskich oznaczeń państwowych. A po trzecie: aukcja zostanie przeprowadzona 22 grudnia, a nabywca musi zabrać samolot z paryskiego lotniska imienia Charles’a de Gaulle’a do końca roku. Będzie miał na to jedynie dziewięć dni, a w międzyczasie są jeszcze święta Bożego Narodzenia.

Oba samoloty o rejestracjach F-RAJA i F-RAJB zostały wyprodukowane w 1995 roku i rozpoczęły latanie w liniach lotniczych Austrian Airlines, gdzie nosiły rejestracje odpowiednio OE-LAG i OE-LAH. Napęd stanowią cztery silniki CFM International CFM56. Zostały kupione przez francuskie siły powietrzne w 2006 roku. W czasie służby cywilnej na pokład wchodziło 257 pasażerów w dwóch klasach. Nic nie wiadomo na temat modernizacji wnętrza w służbie wojskowej. Od wyprodukowania samolot F-RAJA wylatał 70 800 godzin, a F-RAJB – 68 400 godzin. Och ostatnie loty zaplanowano odpowiednio na 19 i 23 grudnia.

F-RAJB w porcie lotniczym Roissy-Charles-de-Gaulle.
(Aldo Bidini, GNU Free Documentation License, Version 1.2)

F-RAJA i F-RAJB służyły w eskadrze transportowej 3/60 „Estérel” z bazy lotniczej Creil. Utworzona w maju 1968 roku jednostka wypełniała zadania transportu strategicznego, co obejmowało między innymi przewóz ludzi i sprzętu na potrzeby prób z bronią jądrową na atolu Mururoa. Jej maszyny wysyłano także po obywateli francuskich, których trzeba było ewakuować z obszarów zagrożonych konfliktami zbrojnymi czy katastrofami naturalnymi. Na przykład na początku 2020 roku to właśnie eskadra „Estérel” zabrała Francuzów z Wuhanu, kiedy rozpoczynała się pandemia COVID-19.

Przed A340 w składzie eskadry „Estérel” służyły także samoloty Douglas DC-8 i Sud Aviation SE 210 Caravelle. Obecnie jednostka ma na stanie także dwa Airbusy A310-300 (F-RADA i F-RADC).

Zadania transportowe A340 przejmą wielozadaniowe A330-200 MRTT, które mogą wypełniać misje transportowe, ewakuacji medycznej jak i latających cystern. W 2014 roku francuskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt na dostawę dwunastu takich samolotów. Poza A340 zastąpią one także jedenaście wysłużonych C-135FR i trzy KC-135R. A330 MRTT są napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700. Przewożą do pięćdziesięciu ton paliwa i mogą tankować inne samoloty poprzez przewody sztywne (Airbus Refuelling Boom System) i elastyczne. Zapewnią miejsce dla 271 pasażerów. Pierwszy z nich zjawił się 26 listopada w podparyskim porcie lotniczym Roissy-Charles-de-Gaulle.

Zobacz też: Pogłębienie współpracy litewsko-niemieckiej

(key.aero)

Anna Zvereva, CC BY-SA 2.0

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułAbp Marek Jędraszewski laureatem nagrody Feniks 2020
Następny artykułPolacy pomagali Niemcom w zagładzie Żydów?