Rząd francuski postanowił sprzedać dwa samoloty Airbus A340-200 wykorzystywane do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej i przewozu ważnych osób. Sprzedaż będzie przeprowadzona w formie otwartej aukcji i nie ma ograniczeń dla kupujących. Cena wywoławcza jest – jak za czterosilnikowy szerokokadłubowy samolot w stanie zdatnym do lotu – wyjątkowo atrakcyjna. Wynosi jedyne 80 tysięcy euro za sztukę.
Jak wiadomo, skoro cena jest tak atrakcyjna, gdzieś musi być haczyk albo gwiazdka. W tym wypadku haczyki są trzy. Po pierwsze: samoloty są sprzedawane baz żadnej gwarancji w takim stanie, w jakim są. Po drugie: nabywca musi na własny koszt w ciągu miesiąca przemalować samoloty i pozbawić je francuskich oznaczeń państwowych. A po trzecie: aukcja zostanie przeprowadzona 22 grudnia, a nabywca musi zabrać samolot z paryskiego lotniska imienia Charles’a de Gaulle’a do końca roku. Będzie miał na to jedynie dziewięć dni, a w międzyczasie są jeszcze święta Bożego Narodzenia.
Oba samoloty o rejestracjach F-RAJA i F-RAJB zostały wyprodukowane w 1995 roku i rozpoczęły latanie w liniach lotniczych Austrian Airlines, gdzie nosiły rejestracje odpowiednio OE-LAG i OE-LAH. Napęd stanowią cztery silniki CFM International CFM56. Zostały kupione przez francuskie siły powietrzne w 2006 roku. W czasie służby cywilnej na pokład wchodziło 257 pasażerów w dwóch klasach. Nic nie wiadomo na temat modernizacji wnętrza w służbie wojskowej. Od wyprodukowania samolot F-RAJA wylatał 70 800 godzin, a F-RAJB – 68 400 godzin. Och ostatnie loty zaplanowano odpowiednio na 19 i 23 grudnia.
F-RAJA i F-RAJB służyły w eskadrze transportowej 3/60 „Estérel” z bazy lotniczej Creil. Utworzona w maju 1968 roku jednostka wypełniała zadania transportu strategicznego, co obejmowało między innymi przewóz ludzi i sprzętu na potrzeby prób z bronią jądrową na atolu Mururoa. Jej maszyny wysyłano także po obywateli francuskich, których trzeba było ewakuować z obszarów zagrożonych konfliktami zbrojnymi czy katastrofami naturalnymi. Na przykład na początku 2020 roku to właśnie eskadra „Estérel” zabrała Francuzów z Wuhanu, kiedy rozpoczynała się pandemia COVID-19.
Przed A340 w składzie eskadry „Estérel” służyły także samoloty Douglas DC-8 i Sud Aviation SE 210 Caravelle. Obecnie jednostka ma na stanie także dwa Airbusy A310-300 (F-RADA i F-RADC).
Zadania transportowe A340 przejmą wielozadaniowe A330-200 MRTT, które mogą wypełniać misje transportowe, ewakuacji medycznej jak i latających cystern. W 2014 roku francuskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt na dostawę dwunastu takich samolotów. Poza A340 zastąpią one także jedenaście wysłużonych C-135FR i trzy KC-135R. A330 MRTT są napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700. Przewożą do pięćdziesięciu ton paliwa i mogą tankować inne samoloty poprzez przewody sztywne (Airbus Refuelling Boom System) i elastyczne. Zapewnią miejsce dla 271 pasażerów. Pierwszy z nich zjawił się 26 listopada w podparyskim porcie lotniczym Roissy-Charles-de-Gaulle.
Jeudi 26 novembre 2020, l’armée de l’Air et de l’Espace a réceptionné à Roissy Charles-de-Gaulle son premier A330-200 aux couleurs de la République française. Il sera suivi prochainement par l’acquisition d’un deuxième exemplaire, livré mi-décembre.
➡️ https://t.co/L1UTuovhsY pic.twitter.com/vObNGPRQk2— Armée de l’Air et de l’Espace (@Armee_de_lair) November 27, 2020
Zobacz też: Pogłębienie współpracy litewsko-niemieckiej
(key.aero)
Anna Zvereva, CC BY-SA 2.0
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS