A A+ A++

Proboszcz parafii Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Siedliskach-Bogusz Antoni Lelito nie spodziewał się takiego efektu prac przy renowacji ołtarza głównego w kościele parafialnym.

W tym roku udało mu się pozyskać 60 tys. zł od Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na rozpoczęcie trzeciego etapu robót, których kosztorys opiewał na 164 tys. zł.

Efektem tych starań będzie jednak nie tylko nowy wygląd głównego ołtarza świątyni, która zbudowana została w latach 1904-1912. Na stole ofiarnym staną ponownie dwa znalezione podczas prac kielichy liturgiczne.

Oba od wielu lat znajdowały się w ołtarzu, były niewidoczne, bo wnęka, w której leżały była zabita deskami. Obydwa były tylko prowizorycznie zabezpieczone, jeden z nich owinięty był w gazetę, drugi zaś zaś w kartkę, która wydaje się być wyrwana z jakiejś parafialnej księgi. Według oceny konserwatora starsze z naczyń pochodzi z początku dziewiętnastego wieku, a młodsze z początku dwudziestego wieku. 

Plany co do kielichów są jasne. Mają zostać odnowione, by ponownie móc służyć księżom podczas liturgii eucharystycznej.

To nie pierwsze takie odkrycie podczas prac konserwatorskich prowadzonych w naszych kościołach. W 2007 r. pracująca przy ołtarzu głównym kościoła Narodzenia NMP w Dobrkowie Alina Kostka-Bernady odkryła jego pierwotny błękitny kolor.

Dziewięć lat później konserwatorka z Tarnowa zajmowała się z kolei polichromią w nawie głównej. Ujawniła, że oryginalna XIX-wieczna była już dwukrotnie zamalowywana. Po raz pierwszy w latach dwudziestych, a drugi w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Kiedy rozmiękczyła obie naniesione warstwy i usunęła je skalpelem, ukazały się tworzące szereg rozety. Bo utrzymany w miodowej tonacji motyw, otaczał pierwotnie całą nawę główną.

– Polichromie się brudziły. Osadzał się kurz, dymiły świece i kadziła. Nikomu nie chciało się tego myć, więc zamalowywano je nowymi – wyjaśnia artystka.

Do nowo wybudowanego kościoła Chrystusa Króla Wszechświata w Łękach Górnych po 2010 roku trafiła gotycka rzeźba Matki Bożej Bolesnej, która wcześniej znajdowała się w stojącym po sąsiedzku zabytkowym kościółku św. Bartłomieja Apostoła. Ale nie została przeniesiona bezpośrednio z niego, bo odnaleziono ją w kapliczce przydrożnej. Jej pochodzenie zostało potwierdzone ponad wszelką wątpliwość przez osoby przechowujące rzeźbę.

Z kolei podczas renowacji ołtarza bocznego  Serca Pana Jezusa w narożniku świątyni św. Bartłomieja Apostoła na zrębie ścian odsłonięte zostały fragmenty renesansowej polichromii, która malowana była na cienkiej warstwie pobiały z motywem gęstych mięsistych wici roślinnych. 

W kościele św. Grzegorza Papieża w Gorzejowej podczas inwentaryzacji prowadzonej w 2017 r. za ołtarzem głównym znaleziony został XVIII-wieczny obraz Chrystus Nazareński Wykupiony namalowany w stylu barok ludowy. Nie był eksponowany ze względu na zły stan zachowania. Po odrestaurowaniu to się zmieniło.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTriumfalny koniec roku dla jednego znaku zodiaku. Grudzień będzie pasmem sukcesów
Następny artykułДосвідчений автомеханік застерігає: якщо під капотом з'явився певний звук, слід негайно вимкнути двигун