Suzuki Jimny stał się ikoną terenowej jazdy, jednym z najlepszych i niewielu pozostałych prawdziwych samochodów mogących się sprawnie poruszać poza paskiem asfaltu.
Jimny ma już 50 lat na karku. Swoją premierę miał w 1970 roku i był trzecim produkowany seryjnie modelem Suzuki. Szefostwo japońskiej marki zakupiło projekt od małej firmy Hope Motor Company, która chciała go sprzedać Mitsubishi. Jednak transakcja nie doszła do skutku. Protoplasta Jimny nosił nazwę HopeStar ON360, został zaprezentowany w 1968 roku i zbudowano tylko 15 egzemplarzy.
CZYTAJ TAKŻE: Suzuki Jimny powróci do salonów z nową ceną i wyposażeniem
HopeStar ON360 zbudowany był tak żeby spełniać wszystkie normy klasy Kei-Car. To japońskie mikro samochody, które cieszą się w kraju kwitnącej wiśni ogromnym powodzeniem. Tym samym pierwsze Jimny miało maksymalnie 3 metry długości i 1,4 metr wysokości. Pod maską pracował dwusuwowy silnik o pojemności 360 cm3 i mocy 24 KM. Nikt wcześniej nie oferował tak małego terenowego auta. Suzuki w swojej pierwszej generacji była oferowana wyłącznie na rynku japońskim. Swoje pierwsze sukcesy eksportowe Jimny świętował w 1975 roku kiedy trafił do Australii. W Europie pojawił się w 1979 roku i miał swoją premierę na targach IAA we Frankfurcie. Była to ostatnia ewolucja pierwszej generacji Jimny, która została zaprezentowana publiczności jako Suzuki LJ 80.
Auto trafiło w dobrym czasie na rynek. W tamtych czasach scena aut terenowych właśnie zaczęła się rozwijać. Jednak praktycznie nie było w sprzedaży małych i tanich aut z napędem 4×4. Były za to drogie Jeepy, Land Rovery i Toyoty. LJ80 już na początku swojej kariery stał się autem bardzo pożądanym i całkiem nieźle się sprzedawał. Następca wprowadzonego do sprzedaży w 1979 roku modelu pojawił się już dwa lata później. Do oferty wprowadzono wersję SJ 410 i nieco później SJ 413. Nowe modele zrobiły ogromny skok technologiczny, ale pozostały wierne swoim poprzednikom. Jimny nadal był kompaktowym, lekkim, terenowym samochodem. Seria SJ pozostawała w produkcji przez prawie dwie dekady i była na świecie oferowana pod wieloma nazwami – w Hiszpanii jako Santana, ale również pod nazwą Chevrolet Samurai, Holden Drover czy Maruti Gypsy. Ta generacja produkowana była m.in w Pakistanie, Indiach, Indonezji, Tajlandii, Kenii, Kolumbii czy Hiszpanii.
Trzecia generacja (od 1998 roku) miała bardziej obłe kształty, ale w założeniach była wierna swoim tradycjom i wróciła do używania nazwy Jimny. Produkowana była przez niemal 20 lat. Auto docze … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS