Według doniesień agencji Bloomberg amerykański start-up zwolnił większość pracowników (w 2022 roku było ich około 200) i obecnie szuka nabywców na swoje aktywa, w tym sprzęt i odcinek testowy toru. Hyperloop One zamknął już swoje biuro w Los Angeles. Po likwidacji firmy prawa do projektów i innej własności intelektualnej zostaną przeniesione na emiracki konglomerat DP World, który jest właścicielem większościowego pakietu udziałów. Hyperloop One i DP World nie skomentowały informacji Bloomberga. Tymczasem w Polsce firma Nevomo (dawniej Hyper Poland) poinformowała, że „nawiązała współpracę z niemiecką firmą PJ Motion, która oferuje kompleksowe rejestracje pojazdów szynowych oraz TÜV Rheinland w celu homologacji i oceny Magrail Booster – pierwszej na świecie technologii do modernizacji taboru kolejowego umożliwiającej ich autonomiczną eksploatację”. – Partnerstwo z TÜV Rheinland i PJ Motion to znaczący krok dla Nevomo, przenoszący nas z fazy badań i rozwoju do komercjalizacji – podkreślił w komunikacie spółki Przemysław Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.
Kolejowa rewolucja Muska
Przypomnijmy, że hyperloop był jednym z najpopularniejszych projektów w 2010 roku. Stoi za nim Elon Musk. Pomysł polegał na tym, że kapsuły po 28 osób poruszają się z wielkimi prędkościami – na początek z prędkością dźwięku – 1220 km/h, w tubach z obniżonym ciśnieniem atmosferycznym (blisko próżni). Kapsuły nie będą dotykać ścian dzięki efektowi poduszki powietrznej. Pozwala to wyeliminować problem tarcia i oporu powietrza, bo w tubach tego powietrza nie ma. Pojawiły się jednak nowe bariery – jak utrzymać próżnię w tubach na dużych odległościach. No i była sprawa kosztów. Hyperloop One zebrał łącznie około 450 milionów dolarów od inwestorów, w tym sporo od Virgin Group Richarda Bransona – przez pewien czas firma nazywała się nawet Virgin Hyperloop. W latach 2015-2017 w różnych krajach powstało kilka projektów budowy Hyperloop.
Czytaj więcej
Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować
Od 1 stycznia 2024 r. ze stacji zniknie benzyna Pb95 z symbolem E5. Zastąpi ją paliwo oznaczone symbolem E10, ze zwiększonym udziałem biokomponentów do 10 proc. Nowe paliwo nie nadaje się do wszystkich samochodów. Te starsze są nieprzystosowane do tankowania benzyny E10 i będą musiały być zalewane droższą benzyną Pb 98.
Litwa, Rosja, Ukraina, Indie – się rozmyśliły
Podczas wizyty na Litwie w 2017 r Alan James, wiceprezes HyperLoop One, przekonywał, że budowa linii, w której pociągi poruszają się z wielkimi prędkościami (do 1200 km/h) w tubach z obniżonym ciśnieniem do blisko próżni, jest dwa razy tańsza aniżeli budowa tradycyjnej linii kolejowej (jak Rail Baltica). – Budowa jednego kilometra trasy Hyperloop kosztuje ok. 20 mln euro i to jest system w obu kierunkach. Dla porównania położenie jednego kilometra trasy kolei szybkiego ruchu (do 250 km/h) to koszt ok. 40 mln euro. W Wielkiej Brytanii jest obecnie budowana nowa trasa kolejowa i kilometr kosztuje tam ponad 150 mln euro. Tak więc jesteśmy szybsi, lepsi, tańsi i zieloni – przekonywał James. Przedstawiciele Litwy i Estonii uzgodnili, że przeprowadzą ocenę możliwej budowy Hyperloop obok powstającej trasy Rail Baltica. Hyperloop interesowali się też Rosjanie. Jako kraj o największym terytorium na świecie Rosja potrzebuje szybkiego i w miarę taniego transportu. Podróż z Rygi do Moskwy w rurze próżniowej zajęłaby jedną godzinę. Jednak projekt okazał się dla Rosjan za drogi. Budowa systemu Hyperloop między Moskwą a St. Petersburgiem kosztować miała równowartość 18 mld dol. Trasę 650 km kapsuła po … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS