A A+ A++

Jednym z głównych elementów, nad którymi trzeba w Rzeszowie popracować, jest usprawnianie ruchu drogowego. Jak zauważa Sławomir Stec, ekonomista, miłośnik Rzeszowa oraz laureat Wielkiego Testu o Rzeszowie, od 2004 r. poczyniono duże inwestycje w kierunku rozwoju komunikacji w mieście, ale pracy nadal jest sporo.

– Wiele z tych inwestycji wymaga już poważnych remontów. Skalę potrzeb widać szczególnie po tegorocznej zimie – mówi Sławomir Stec. I wskazuje inne najistotniejsze inwestycje komunikacyjne, które powinny zostać zrealizowane w Rzeszowie: – Najpilniejszą inwestycją jest teraz realizacja południowej obwodnicy wraz z mostem południowym, która przyczyni się do rozwiązania problemów komunikacyjnych tej części miasta. Miasto posiada też kilka gotowych projektów, które powinny być jak najszybciej zrealizowane. Mowa tutaj o tzw. Wisłokostradzie czy wielopoziomowym skrzyżowaniu na osiedlu Pobitno – mówi Stec.

Rzeszów stawia na sprawną, ekologiczną i innowacyjną komunikację miejską. Dlatego ważnym elementem dalszego rozwoju powinien być zakup większej liczby autobusów elektrycznych i tych napędzanych wodorem. Można także wprowadzać stopniowo trasy dla autobusów autonomicznych. Istotne z punktu widzenia dojeżdżających do Rzeszowa są parkingi park & ride. Usprawnienie komunikacji miejskiej pozwoli zrealizować kolejne wyzwanie, jakim jest ograniczenie liczby samochodów w centrum miasta.

Mieszkańcy Rzeszowa często narzekają na zbyt rzadkie kursy linii autobusowych, problemy z opóźnieniami albo jeżdżenie autobusów stadami, podczas gdy potem przez długi czas nie przyjeżdża żaden. To nie zachęca do porzucenia samochodu na rzecz komunikacji publicznej.

Lotnisko szansą

Dużą szansą dla rozwoju Rzeszowa i dla Podkarpacia jest lotnisko Rzeszów-Jasionka. Michał Nędza, kierownik Biura Spraw Międzynarodowych WSIiZ oraz koordynator ds. specjalności Aviation Management WSIiZ, uważa, że autostrada A4, olbrzymie zasoby magazynowe oraz coraz więcej firm pojawiających się w okolicach Parku Technologicznego w Jasionce dają możliwość wybudowania centrum przeładunkowego, które byłoby impulsem do rozwoju dla całego województwa.

– Gdyby nie pandemia, lotnisko Rzeszów-Jasionka biłoby rok do roku rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. Mając nadzieję, że te czasy kiedyś powrócą, lotnisko powinno skupić się na intensywnym rozwoju w zakresie transportu cargo, który jak pokazują statystyki, nie skurczył się znacznie w ostatnim roku. Lotnisko powinno wykorzystać swój potencjał i poszukując partnerów na całym świecie, osiągnąć pozycję mocnego eksportera i importera towarów na całą UE – mówi Michał Nędza.

Więcej zieleni

Jednym z elementów, które w ostatnim czasie najbardziej szwankują w Rzeszowie, jest zagospodarowanie terenów zielonych. – Mimo iż pasy zieleni, kwietniki, klomby oraz skwery są wzorowo utrzymane, to jednak nadal brakuje nowych, zorganizowanych terenów rekreacyjnych w postaci parków czy lasów miejskich – mówi Sławomir Stec. Zaznacza, że dużym problemem, a jednocześnie szansą dla Rzeszowa są nadbrzeżne tereny Wisłoka i ich odpowiednie zagospodarowanie.

– Wiele osób powtarza, że straciliśmy na zawsze cenne tereny zielone nad Wisłokiem. Nie do końca. Brzegi Wisłoka to ok. 12 km obustronnej linii nadrzecznej. Należy przeprowadzić jak najszybciej dokładną inwentaryzację terenów nadrzecznych na całej długości rzeki. To pozwoli przystąpić do rewitalizacji i ochrony tych terenów. A w miejscach, gdzie powstają już inwestycje budowlane, zawsze można je odpowiednio zaprojektować i wkomponować w planowane miejsca rekreacyjne, czerpiąc przykłady z kraju i zagranicy – wyjaśnia Sławomir Stec.

Imprezy międzynarodowe

Problemem Rzeszowa, jak również całego Podkarpacia, jest stosunkowo słaba oferta imprez kulturalnych i wydarzeń sportowych. Oczywiście co roku odbywa się m.in. Europejski Stadion Kultury, brakuje jednak dużego obiektu, w którym można by organizować duże koncerty. – Czego brakuje mieszkańcom? Miejsc do uprawiania czynnie sportu, np. krytego lodowiska, stadionu sportowego z zapleczem, hali koncertowej typu londyńska O2 Arena czy katowicki Spodek, galerii sztuki – wymienia Magdalena Louis, pełnomocnik prezydenta ds. współpracy międzynarodowej.

– W kalendarzu wydarzeń stałe miejsce mają cyklicznie organizowane festiwale i koncerty, a także juwenalia, które należy pielęgnować i rozwijać, a przede wszystkim nadać im rangę krajowego lub międzynarodowego zasięgu. Dodatkowo warto kontynuować tradycję organizowania krajowych i międzynarodowych zawodów sportowych, jak chociażby Tour de Pologne – dodaje Sławomir Stec.

Rozwój w etapach

Konkretne rozwiązania dotyczące rozwoju miasta przedstawia dr Jacek Strojny ze stowarzyszenia Razem dla Rzeszowa. Według niego wyzwania dla miasta trzeba podzielić na dwa etapy. – Pierwszy etap to ok. dwóch lat, które zostały do kolejnych wyborów samorządowych. Drugi etap to kolejne 10 lat (następne dwie kadencje) – wyjaśnia dr Jacek Strojny. Wyznacza główne cele na najbliższe dwa lata. – Przede wszystkim należy uporządkować chaos urbanistyczny poprzez przyjęcie miejscowych planów zagospodarowania oraz miejscowych planów rewitalizacji dla kluczowych obszarów miasta. Istotne będzie również zabezpieczenie terenów pod funkcje publiczne, w tym rekreacyjne, także poprzez utworzenie funduszu na odkup działek. Należy rozpocząć realne działania na rzecz odporności miasta na zmiany klimatu. Chodzi tutaj m.in. o program dla powietrza, zieleni czy też program rozwoju infrastruktury przeciwburzowej, szczególnie zielonej – wylicza dr Jacek Strojny.

Atrakcyjne Bieszczady

Ważnym zadaniem jest także lepsze skomunikowanie Rzeszowa z turystyczną wizytówką Podkarpacia, czyli z Bieszczadami. – W najbliższych latach powinniśmy wzmacniać powiązanie Rzeszowa z południową częścią województwa. Zwiększanie dostępności stolicy województwa (np. dzięki budowie drogi ekspresowej S19) będzie sprzyjać rozwojowi innych miejscowości – mówi dr Mirosława Braja, kierownik ośrodka Enterprise Europe Network działającego przy WSIiZ.

Istotne jest rozszerzanie oferty turystycznej Bieszczadów. Jedną z inwestycji, które powinny pomóc jeszcze bardziej rozpropagować te tereny, będzie kolejka gondolowa, która ma powstać w Solinie. Ciekawym pomysłem może być także budowa Centralnego Ośrodka Sportów Zimowych w Ustrzykach Dolnych.

Plebiscyt. Piszcie o wyzwaniach!

W plebiscycie Supermiasta i Superregiony 2040 chcemy Was namówić do rozmowy o najważniejszych wyzwaniach na najbliższych 20 lat:

  •  do 6 kwietnia czekamy na Wasze listy i propozycje wyzwań dla Rzeszowa i dla Podkarpacia.
  • 16 kwietnia rozpoczniemy głosowanie – do wyboru będzie 12 punktów, które redakcja wybierze spośród nadesłanych propozycji. Które okażą się najważniejsze?
  • 3 maja zakończymy internetowe głosowanie.
  • 7 maja ogłosimy listę siedmiu wyzwań dla poszczególnych miast i siedmiu dla poszczególnych regionów.
  • 25 maja odbędzie się uroczysta gala, na której podsumujemy akcję.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułROW znów pokazał charakter
Następny artykułRzecznik KEP: Trzeba pomóc proboszczom, by nie musieli nikogo wypraszać