A A+ A++

Jakub Frączek i Kamil Kras, uczniowie jasielskiego “Ekonomika” zaprojektowali a następnie zbudowali symulator samochodu Ekonomik Roadster. Projekt zdobył główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Od pomysłu do przemysłu”.

Ekonomik Roadster to projekt symulatora samochodu ciężarowego współpracujący z grą Euro Truck Simulator 2. Autorzy projektu Jakub Frączek i Kamil Kras uczniowie klasy 2Gi Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle starali się aby jak najwierniej odzwierciedlał wnętrze prawdziwego samochodu. Symulator wyposażony jest w fotel samochodowy, kokpit, deskę rozdzielczą i kierownicę wymontowane z samochodów Volvo i BMW. Pozostałe elementy tzn. skrzynia biegów i pedały zostały zaprojektowane przy użyciu narzędzi CAD, a następnie wykonane według projektu. Interakcja z grą została podzielona na dwie części. Wejście sygnałów sterujących (kierownica, pedały, skrzynia biegów, manetki) obsługiwane są za pomocą mikrokontrolera Arduino Pro Micro z zaimplementowanym autorskim oprogramowaniem sterującym napisanym w języku C++ natomiast wyjście – telemetria gry (wskazania szybkościomierza, obrotomierza, wskaźników paliwa i temperatury oraz obsługa lampek kontrolnych) obsługiwane są przez mikrokontroler Arduino Nano zaimplementowane do współpracy z oprogramowaniem SimHub. Symulator posiada także układ sprzężenia zwrotnego kierownicy, który dodatkowo poprawia odczucie realistyki jazdy podczas gry.

Fot. 1 Jakub Frączek i Kamil Kras autorzy projektu symulatora Ekonomik Roadster

Koszt budowy symulatora został sfinansowany przez Stowarzyszenie Oświatowo – Edukacyjne Zespołu Szkół nr 4 oraz przez firmy i osoby prywatne, które przekazały za darmo części do budowy urządzenia: Adrian Błasik – firma AutoSzyk, Tomasz Wojdyła – Żelbud Sp z o.o. , Krzysztof Jędrzejczyk.

W grudniu 2020 r. projekt został zgłoszony do ogólnopolskiego konkursu „Od pomysłu do przemysłu” organizowanego corocznie przez Politechnikę Rzeszowską przy współpracy z Zakładem Elektroniki CHIP ze Stalowej Woli gdzie 25 marca 2021 r. zajął I miejsce w kategorii projektów inspirowanych. Obecnie symulator wygląda i działa tak jak zostało to przedstawione na filmie: 

Młodzi konstruktorzy pragną rozwijać swój projekt o funkcję wyświetlania obrazu gry na trzech monitorach (widok przed samochodem i obszar z lewej i prawej strony) oraz zbudować uchylną platformę, generującą przeciążenia podczas zmiany prędkości i kierunku „jazdy”. Wymaga to jednak dużych nakładów finansowych związanych z zakupem monitorów, lepszej karty graficznej do komputera, silników DC z przekładniami ślimakowymi i sterownikami oraz mocniejszego układu zasilania. W celu pozyskania funduszy na rozwój projektu został on zgłoszony do serwisu zrzutka.pl gdzie chętni, którzy chcą wesprzeć rozwój projektu mogą dokonać wpłaty na ten cel link do zrzutki https://zrzutka.pl/t22mac.

Projekt ten, jak i wiele innych powstał w ramach zajęć Szkolnego Koła Informatyki i Robotyki działającego przy jasielskim Ekonomiku, którego opiekunem jest Wincenty Skwarek. Uczniowie Zespołu Szkół nr 4 w Jaśle chętnie biorą udział w zajęciach koła, podczas których budują roboty i inne urządzenia mechatroniczne, a także zdobywają dodatkową wiedzę i umiejętności z informatyki i nauk technicznych. Przy tej okazji warto wspomnieć o realizowanych projektach i konkursach w tym roku szkolnym:

  • POUN (podajnik uniwersalny) autorstwa Huberta Zająca z klasy 1i,
  • Elektroniczny Asystent rodziny Pszczelej, projekt ten zdobył grant w kwocie 1000 zł na realizację w wyniku rozstrzygnięcia ogólnopolskiego konkursu Projektanci Edukacji zorganizowanego przez wydawnictwo Nowa Era,
  • udział dwóch zespołów w konkursie AstroPi zorganizowanym przez Europejską Agencję Kosmiczną przy współpracy z Raspberry Pi Foundation. Zespół EkoPowPl w składzie: Zuzanna Gomuła, Jakub Frączek, Jakub Batycki, Kamil Kras, Bartosz Królikowski, Wojciech Lupa oraz zespół JasTeam w składzie: Hubert Zając, Jakub Wiączyk, Łukasz Czajka, Natalia Kuchta, Justyna Kudłaty, Dominik Jurkowski,
  • udział drużyny w składzie Zuzanna Gomuła, Jakub Frączek, Jakub Batycki, Kamil Kras w konkursie programistycznym CODE CHALLENGE gdzie zajęli 324 pozycję na 1923 drużyny z całego świata.

Zajęcia koła obecnie odbywają się zdalnie przy wykorzystaniu platformy do nauczania zdalnego jednak wszyscy mają nadzieję, że już wkrótce wrócą do szkoły do normalnego trybu nauki  stacjonarnej.

red./ZS nr 4 w Jaśle

Napisany dnia: 15.04.2021, 14:55

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGrzegorz Cessak o szczepionce Johnson & Johnson: Przypadki zakrzepów ultrarzadkie
Następny artykułWyrok podtrzymany: dzieciobójczyni ma spędzić resztę życia w więzieniu