A A+ A++

źródło: unsplash.com

Artykuł Partnera

Jako właściciel strony internetowej, niezależnie czy jest to blog, sklep internetowy czy po prostu wizytówka firmy, z pewnością nie raz spotkałeś się z komunikatem o niedziałającej stronie www. Najczęściej wydaje nam się, że problem ma zasięg ogólny i staramy się go natychmiast rozwiązać, kontaktując się z dostawcą usług. Niedostępność strony może bowiem skutkować utratą czytelników lub potencjalnych klientów. Zanim jednak podejmiesz odpowiednie kroki związane z usunięciem awarii, upewnij się, czy problem nie występuje tylko u Ciebie. W tym artykule przedstawię cztery skuteczne sposoby na to, jak możesz to sprawdzić!

1) Sprawdź za pomocą innych urządzeń lub połączeń

Najprostszym sposobem w takiej sytuacji jest próba uruchomienia strony za pomocą innego urządzenia lub łącza. Na początek możesz spróbować podłączyć swoje urządzenie do innej sieci. Wówczas możesz potwierdzić lub wykluczyć problem związany z nieprawidłowo działającym łączem internetowym. Jeśli pomimo zmiany łącza strona nadal nie odpowiada, z dużym prawdopodobieństwem Twoja sieć działa poprawnie, a problem leży zupełnie gdzie indziej.

W takim wypadku warto również sprawdzić dostęp do strony z poziomu różnych przeglądarek. Czasami właśnie ustawienia konkretnej przeglądarki internetowej blokują dostęp do niektórych treści. Najlepiej sprawdzić działanie strony na kilku najpopularniejszych przeglądarkach, takich jak Chrome, Edge, Firefox czy Opera.

Kolejny krok to zmiana urządzenia. Może być to inny komputer, ale również tablet czy smartfon z połączeniem LTE.  Spróbuj uruchomić swoją stronę internetową na innym urządzeniu, aby zweryfikować, czy pierwotne urządzenie działało poprawnie. Jeśli strona odpowiada, sprawa jest jasna – należy zajrzeć do konfiguracji urządzenia lub przeglądarki. Jeśli pomimo zmiany strona nadal nie funkcjonuje poprawnie, należy zweryfikować jeszcze kilka innych możliwości.

2) Sprawdź status za pomocą strony downforeveryoneorjustme.com

Strona internetowa downforeveryoneorjustme.com to strona, która pomoże Ci sprawdzić, czy Twoja witryna jest niedostępna dla wszystkich, czy może tylko dla Ciebie. Działanie tego serwisu jest bardzo szybkie i proste, wystarczy wykonać kilka kroków, aby poznać aktualny status swojej strony internetowej:

  1. Wpisz adres Twojej strony w wyznaczonym do tego miejscu.
  2. Naciśnij przycisk „or just me?”.
  3. Poczekaj chwilę, aż serwery strony sprawdzą, czy mogą dostać się na Twoją stronę.
  4. Odczytaj odpowiedź serwisu na temat statusu Twojej witryny.

Po przeprowadzeniu testu połączenia zostaniesz przekierowany na kolejną podstronę, na której otrzymasz potrzebne informacje. Jeśli połączenie z Twoją stroną zakończone zostało powodzeniem, otrzymasz podświetlony na zielono komunikat mówiący, że Twoja strona działa poprawnie a problem leży po Twojej stronie. W przeciwnym wypadku otrzymasz podświetlony na czerwono komunikat, że Twoja strona nie działa poprawnie.

Strona działa na zasadzie wykorzystania własnych serwerów na potrzeby testowania połączenia. To narzędzie bardzo przydatne z punktu widzenia wykrywania przyczyn awarii. Pozwala zaoszczędzić czas poświęcony na poszukiwanie problemów, które występują wyłącznie po stronie połączenia lub sprzętu.

3) Monitoruj swoją stronę za pomocą host-tracker.com

Strona host-tracker.com dostarcza dużo więcej cennych informacji, niż tylko to, czy strona internetowa działa lub nie. Za pomocą host-tracker można między innymi sprawdzić prędkość strony, ping, dostępność portów czy ocenić jej bezpieczeństwo. Może jednak również posłużyć tylko i wyłącznie do sprawdzenia statusu Twojej strony. Aby wykonać test:

  1. Przewiń stronę aż do pozycji „Check site”, czyli sprawdź stronę.
  2. Do wyboru jest kilka zakładek. Aby sprawdzić status strony, wystarczy wybrać zakładkę „Ping”.
  3. Wprowadź adres URL Twojej strony we wskazanym do tego miejscu.
  4. W dolnej części należy wybrać lokalizację testową, a więc obszar, w którym chcesz sprawdzić status strony. Najlepiej wybrać cały świat.
  5. Naciśnij CHECK, czyli sprawdź.
  6. Wyświetli się szczegółowy raport na temat Twojej strony.
  7. Aby zidentyfikować status, wystarczy spojrzeć na pierwszy wiersz i kolumnę „status”, który mówi o tym, czy witryna jest online.

Poza identyfikacją statusu strony www warto zapoznać się z innymi usługami host-tracker a przede wszystkim z usługą całodobowego monitorowania witryny oraz raportowania wszystkich zdarzeń. Poza stałą kontrolą i regularnymi raportami dotyczącymi wielu parametrów Twojej strony będziesz otrzymywać powiadomienia o ewentualnych problemach, czy awariach. Dzięki temu możesz zredukować do minimum przestoje spowodowane awariami technicznymi na Twojej witrynie.

4) Sprawdź status strony za pomocą VPN

VPN (Virtual Private Network) to oprogramowanie umożliwiająca połączenie się z internetem z każdego miejsca na ziemi. Dodatkowo połączenie za pomocą VPN zapewnia całkowite bezpieczeństwo przesyłanych danych i informacji.

Jeśli korzystasz z VPN i jesteś aktualnie do niego podłączony, spróbuj się rozłączyć i sprawdzić działanie strony. Właśnie to połączenie może być powodem, że Twoja strona nie działa.

Jeśli jednak nie korzystasz z VPN, to właśnie za jego pomocą możesz sprawdzić, czy Twoja strona działa prawidłowo, łącząc się z różnymi serwerami na świecie, w różnych lokalizacjach. Wystarczy, że pobierzesz i zainstalujesz na swoim urządzeniu jeden z darmowych VPN dostępnych do pobrania w internecie. Po prawidłowej instalacji wybierasz dowolną lokalizację na świecie i bez ograniczeń testujesz połączenie ze swoją stroną www.

Problem występuje nie tylko u Ciebie?

Przyczyn może być kilka, jednak bez wątpienia nie jest to dobra wiadomość. Inni użytkownicy nie mogą odwiedzać Twojej witryny i w pełni z niej korzystać. Jest to również duży problem z punktu widzenia zarządzania stroną internetową i należy go szybko rozwiązać. Oto kilka najczęściej występujących przyczyn niedziałającej strony.

Awaria serwera

Awaria hostingu nie jest częstym zjawiskiem, jednak problemy techniczne mogą przytrafić się każdemu. Niestety nie masz wówczas bezpośredniego wpływu na czas usunięcia awarii. Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki związane z usunięciem problemów na Twojej stronie, skontaktuj się z usługodawcą i zapytaj o aktualny status działania ich serwerów i czy nie występują jakieś awarie lub przerwy techniczne.

Wygaśnięcie domeny

Jeśli w odpowiednim czasie nie przedłużysz domeny, wszystkie usługi na Twoim koncie oraz dostęp do witryny zostanie wyłączony. O wygaśnięciu domeny mogą świadczyć między innymi komunikaty występujące podczas próby połączenia się ze stroną www. Jest to komunikat „Ta witryna jest nieosiągalna” lub też „Nie udało się znaleźć serwera DNS”. W tej sytuacji również najlepiej skontaktować się bezpośrednio z usługodawcą i wyjaśnić sprawę. Przedłużenie domeny jest proste, o ile nie minął czas tzw. ochrony. Jeśli wskazany czas upłynął, wówczas ktoś inny mógł już zarejestrować Twoją domenę. Czas ochrony jest różny, w zależności od domeny i wynosi:

  • 30 dni dla .pl
  • 40 dni dla .eu
  • 70 dni dla .com, .org, .info, .biz, .net

Wygasły certyfikat SSL

Certyfikat SSL to protokół sieciowy używany do szyfrowania bezpiecznych połączeń, od lat jest standardem szyfrowania na stronach www. Jeśli strona nie posiada aktualnego certyfikatu SSL, możesz napotkać na komunikat „Połączenie nie jest bezpieczne” lub inne związane z bezpieczeństwem, w zależności od przeglądarki.

Aby sprawdzić, czy Twoja strona posiada certyfikat SSL, wystarczy skorzystać z jednego z darmowych narzędzi. Po wpisaniu adresu domeny otrzymasz aktualny status certyfikatu SSL dla Twojej strony. Jednym z takich narzędzi jest na przykład ssl24.pl.

Jeśli zauważysz, że dostęp do Twojej strony internetowej jest niemożliwy, zweryfikuj najpierw, czy problem dotyczy tylko Ciebie. Za pomocą wymienionych w artykule metod możesz szybko i w bardzo prosty sposób zweryfikować skalę problemu. Zanim nie określisz rodzaju awarii, nie podejmuj żadnych kroków, bo mogą się one okazać niepotrzebne lub po prostu nieefektywne. Niemniej jednak szybka reakcja w takich sytuacjach jest niezmiernie ważna, ponieważ każdy przestój na Twojej stronie to straty związane ze zmniejszeniem ruchu, dostępem do publikowanych treści a w przypadku sklepów internetowych realne straty finansowe związane z kosztami utraconej sprzedaży.

Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek z serwisu pomagającego wybrać najlepszy hosting stron WWW – https://jakwybrachosting.pl/

Artykuł Partnera



Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRód smoka – zobacz finałowy zwiastun
Następny artykułLublinianka wyjdzie na prostą?