A A+ A++

Tak się składa, że ten temat po raz pierwszy poruszaliśmy rok temu. Wtedy pisaliśmy, że przepisy, jakie szykują politycy – zmuszą samorządy do wprowadzenia „stref bez diesla” »Rybnik ze strefą bez diesla? Nowe przepisy zmuszą miasta do zmian«

Minął rok, dzisiaj już wiemy, że znowelizowana ustawa nie jest już tak rygorystyczna. Samorządy przede wszystkim dostały „wolną rękę” w tworzeniu stref czystego transportu (SCT) – mogą powstać, ale nie muszą.

Zobacz także

W branżowym Auto Świecie dowiadujemy się, że ustawa daje możliwość nielimitowanych wjazdów do stref czystego powietrza. To dotyczy przede wszystkim samochodów elektrycznych, wodorowych i zasilanych gazem ziemnym.

Strefa czystego transportu to wyznaczony w mieście obszar, do którego nie mogą wjeżdżać pojazdy uznane za te, które emitują nadmierną ilość toksycznych spalin. Może być i tak, że w określonych godzinach do strefy wjedzie legalnie każdy samochód, ale kierowca musi za to zapłacić tak, jak dotychczas płaci się za parkowanie w strefach płatnego parkowania. Z tą różnicą, że w przypadku SCT płatne będzie samo przebywanie pojazdu w strefie, choćby ten nie zatrzymał się w niej nawet na minutę – czytamy.

W Polsce jak na razie jeszcze żadna gmina nie zdecydowała się na założenie strefy. Jeżeli miałaby gdzieś obowiązywać, to zapewne będzie posługiwała się kluczem – rodzaj silnika (diesel, benzyna) wraz z wiekiem pojazdu. Pod uwagę mogłaby być brana pod uwagę norma emisji spalin, ale jak zauważa portal – to na jedno wychodzi.

Poza tym, jak zauważa Auto Świat:

Gmina, która stworzy SCT i dopuści do ruchu na terenie strefy np. wyłącznie pojazdy spełniające normę Euro 4 lub wyższą, może też wpuszczać do strefy pozostałe pojazdy za opłatą, ale nie bez ograniczeń: po pierwsze, wyłącznie w godzinach 9-17, po drugie, tylko w ciągu pierwszych trzech lat obowiązywania strefy i po trzecie, maksymalna stawka, jakiej można żądać za wjazd do strefy to 2,50 zł za godzinę lub 500 zł za miesiąc. Mówiąc inaczej: w teorii stary diesel, który wjechał do strefy za opłatą, musi ją opuścić do godziny 17.

Czy Rybnik zamierza wprowadzić niedalekiej przyszłości takie strefy? Jakie zasady będą w niej obowiązywały? Kto bez przeszkód wjedzie do SCT? Otrzymaliśmy odpowiedź od Bartosza Mazura, głównego specjalisty w Referacie Transportu UM Rybnik. Jak wyjaśnia na wstępie, Miasto Rybnik na bieżąco monitoruje zmiany w obowiązującym prawie, a także podejmuje różnorodne działania związane z poprawą jakości powietrza.

Wyłączenie śródmieścia z dostępności dla określonego typu pojazdów wiąże się w naturalny sposób z uciążliwościami, natomiast ma charakter bodźcowy, jest narzędziem skłaniającym do określonych postaw, które chcemy promować – zaznacza.

Bartosz Mazur dodaje, podstawową determinantą utworzenia SCT w Rybniku jest wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w którym miasto ubiega się o dofinansowanie 20 sztuk autobusów zeroemisyjnych.

Jednym z warunków przyznania dofinansowania było zobowiązanie do skorelowania wymiany taboru autobusowego z utworzeniem SCT obsługiwanej właśnie przez te autobusy. Z uwagi na wagę sprawy proces wyznaczania SCT będzie podlegał szerokim konsultacjom, w szczególności w zakresie dostępności dla osób będących mieszkańcami strefy. Obecnie oczekujemy decyzji NFOŚiGW, co pozwoli skonkretyzować dalsze działania – wyjaśnia nasz rozmówca.

Jeżeli już doszłoby do konsultacji, to pa pewno będą mocno oblegane. Wraz z pomysłem SCT pojawiłyby się głosy np. przedsiębiorców co z dowozem towarów nieekologicznymi pojazdami? Co mają zrobić rybniczanie, mieszkający w strefie? Pytania zapewne mnożyłyby się z czasem.

A co Wy sądzicie o strefie czystego transportu? Powinna powstać w Rybniku? Jeżeli tak, to gdzie?

Czy w Rybniku powinna powstać strefa czystego transportu?

Oddanych głosów: 46

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZostań ratownikiem jurajskiej grupy GOPR. Sprawdź, jakie trzeba spełnić wymagania
Następny artykułPrezydent w Brukseli: Rozmawialiśmy o jedności UE, ale i SN