A A+ A++

Strefa Czystego Transportu (SCT) w Warszawie zaczęła funkcjonować w poniedziałek 1 lipca. Pierwszy etap jest symboliczny, bo obejmuje niewielki wycinek miasta, dotyczy ok. 3 proc. aut poruszających się po stolicy, a z przepisów wyłączeni są mieszkańcy Warszawy. Jednak nawet takie rozwiązanie ma poprawić jakość powietrza w największym polskim mieście.

Lekarze szacują, że w Polsce każdego roku w związku ze złą jakością powietrza umiera co najmniej 50 tysięcy osób. Statystyki są alarmujące, a polskie miasta otwierają rankingi najbardziej zasmrodzonych i zanieczyszczonych miast na świecie. Od kilku lat o niechlubną palmę pierwszeństwa bijemy się z metropoliami Indii i Chin. Polską specyfiką są oczywiście głównie piece węglowe, które zimą zatruwają powietrze w bezwietrzne mroźne dni, ale latem na pierwsze miejsce wysuwa się smog, którego źródłem jest ruch samochodowy. Strefy Czystego Transportu mają sprzyjać mniejszemu zanieczyszczeniu w dużych miastach, gdzie problem jest bardzo nasilony. Na początek SCT otwiera się w Warszawie, ale w kolejce czekają już Kraków i Wrocław.

Serce i płuca słabe od smogu

Udowodniono, że zanieczyszczenie powietrza pogarszają zdrowie i utrudniają powrót do niego po przebytych chorobach. Wiadomo, że zanieczyszczenie powietrza ma negatywny wpływ na rokowanie w przypadku udaru niedokrwiennego (spowodowanego zmniejszonym dopływem krwi do mózgu). Smog szkodzi też płucom. Jak wyjaśniają specjaliści, zanieczyszczenia, zwłaszcza pyły zawieszone PM2,5 i PM10 powodują upośledzenie funkcji oczyszczania dróg oddechowych i usuwania z nich szkodliwych drobnoustrojów. Smog może też sprzyjać rozwojowi otyłości.

Smog utrudnia powrót do zdrowia po udarze

Smog w Polsce bardziej szkodliwy niż gdzie indziej
Smog w Polsce bardziej szkodliwy niż gdzie indziej

Smog pogarsza naszą odporność
Smog pogarsza naszą odporność

Więcej alergii przez pyły zawieszone

Toksyczne związki nie tylko narażają na choroby górnych i dolnych dróg oddechowych, ale także obniżają koncentrację i zaostrzają inne dolegliwości, w tym właśnie alergie. Są także jednym z głównym powodów rosnącej liczby alergików w ostatnich latach. Jak podają wyniki badań krakowskich naukowców, pyłek z drzew rosnących w zanieczyszczonych terenach zawiera więcej alergenów w porównaniu z tymi rosnącymi w czystszym środowisku.

Spaliny z samochodów trują cały rok

Jesteśmy stale narażeni na oddychanie trującymi związkami np. tlenkami azotu. Emisjom NO2 pochodzącym z aut w samej tylko Warszawie przypisuje się 473 zgony rocznie. Smog jest groźny dla każdego z nas, ale bardziej oddziałuje na dzieci, ponieważ wdychają one więcej powietrza na kilogram masy ciała niż dorośli, spędzają więcej czasu na dworze, są bardziej aktywne, oddychają szybciej i mają nie w pełni rozwinięty układ odpornościowy. Długoterminowa ekspozycja na zanieczyszczenia pochodzące z transportu powoduje też zmiany w budowie mózgu i jego funkcjonowaniu u dzieci. Jak pokazują badania, uczniowie szkół na obszarach o wysokim zanieczyszczeniu powietrza wykazują gorszy rozwój poznawczy i słabszą pamięć.

Po co ta SCT?

Zarząd Dróg Miejskich podaje, że większość stref czystego transportu powstała w ciągu ostatnich 10 lat, a ich liczba wciąż systematycznie wzrasta. W Europie funkcjonuje obecnie ponad 320 takich stref: połowa z nich znajduje się we Włoszech, jedna czwarta – w Niemczech. Do 2025 r. w Europie będzie najprawdopodobniej funkcjonować już 507 stref czystego transportu (co oznacza 58 proc. wzrost w porównaniu do czerwca 2022). ZDM podaje też przykłady konkretnych zysków z działania SCT. W Antwerpii, w której SCT działa od 2021 roku wdrożenie lage-emissiezone pozwoliło na zmniejszenie emisji tlenków azotu (NOx) o 32 proc., a sadzy o 55 proc., jeśli porówna się dane z 2021 r. do 2016 r. W Londynie, gdzie znajduje się najbardziej rozbudowany system stref niskoemisyjnych, kilka lat po utworzeniu strefy niskiej emisji pomiary wykazały, że na obszarze miasta średnie stężenie szkodliwych NOx spadło o 44 proc. Spadek stężenia pyłów PM2,5 w niektórych punktach pomiarowych sięgnął 26 proc., a średnio dla centrum miasta – 9 proc. 

Kto wjedzie do SCT?

Zakazy wjazdu niektórych aut obejmują większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców. Według szacunków Zarządu Dróg Miejskich aż 97 proc. kierowców, którzy dziś jeżdżą po mieście, nie musi podejmować żadnych kroków, ponieważ ich pojazdy spełniają wymogi SCT ustalone na 1 lipca. Pozostaje 3 proc. kierowców, których auta są zbyt stare, by te wymogi spełniały. Oni mogą się ubiegać o wyłączenie ich spod wprowadzonych obostrzeń. Taką możliwość mają mieszkańcy Warszawy, którzy rozliczają tu podatki, seniorzy, którzy ukończyli 70 lat i osoby z niepełnosprawnością.

Kto nie może wjechać do STC?

Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 i pojazdy z silnikiem diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4. Wymogi dla Diesli są ostrzejsze, ponieważ samochody z tym silnikiem emitują więcej zanieczyszczeń. Na przykład samochody Diesla Euro 3 emitują 22 razy więcej pyłów niż samochody benzynowe Euro 3 (dane z badań emisji samochodów w ruchu rzeczywistym, przeprowadzonych na 90 000 aut poruszających się po Krakowie). Dopiero Diesle spełniające normę Euro 5 emitują znacząco mniej pyłu (6 razy mniej niż Diesle Euro 4 i 12 razy mniej niż Diesle Euro 3).

Przepisy będą się zaostrzać

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 roku pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).

Smog niszczy zdrowie polskich dzieci
Smog niszczy zdrowie polskich dzieci

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStało się! Wilfredo Leon oficjalnie w PlusLidze. Klub potwierdza sensacyjne wieści
Następny artykułChemia z Niemiec – 3 korzyści z zakupów przez Internet