R e k l a m a
Ostatnio sporo mówi się o ekologii i konieczności zmniejszenia emisji spalin w polskich miastach. Każdy chce oddychać świeżym powietrzem – to oczywiste. Jednak nie każdy jest gotowy mierzyć się z ograniczeniem mobilności, które nakładają SCT. Czy Wieluń też czeka „rewolucja ekologiczna”?
Strefy czystego Transportu (SCT) mają stanowić remedium na pogarszający się stan powietrza w polskich miastach. Wprowadzenie obszarów wyłączonych z ruchu dla pojazdów niespełniających określonych norm budzi jednak wiele kontrowersji.
R e k l a m a | Dalsza część artykułu pod reklamą
Czym są Strefy Czystego Transportu?
Strefa Czystego Transportu jest wydzielonym i odpowiednio oznakowanym obszarem, w którym mogą poruszać się jedynie pojazdy z napędem:
- gazowym,
- elektrycznym,
Czy to oznacza, że do SCT nie mogą wjeżdżać samochody na benzynę i olej napędowy? Nie, ponieważ samorząd każdej gminy, która rozważa wprowadzenie takiej strefy, może rozszerzyć listę pojazdów uprawnionych do wjazdu. Przeważnie są to samochody spalinowe, które spełniają określoną normę spalin.
Przykładowo: gmina może stwierdzić, że do SCT wjadą wyłącznie pojazdy z normą spalin EURO 4 lub wyższą. To znaczy, że samochód spełniający normę EURO 3 nie może poruszać się po takim obszarze.
Z ograniczeń zawsze są wyłączone pojazdy specjalne i uprzywilejowane. To np. karetki pogotowia, radiowozy, wozy strażackie, czy autobusy szkolne.
Takie zmiany brzmią dość rewolucyjnie, dlatego gminy rozważające wprowadzenie stref zwykle przewidują pewne okresy przejściowe. Początkowo mogą np. pozwolić na wjazd także pojazdom niespełniającym przyjętych norm, ale pod warunkiem uiszczenia opłaty za wjazd lub za przebywanie w strefie określony czas.
O co chodzi z normami EURO?
Bardzo ważną kwestią w kontekście SCT są normy EURO, czyli normy emisji spalin pojazdu mechanicznego. Są istotne, ponieważ do planowanych Stref Czystego Transportu będą mogły wjeżdżać wyłącznie pojazdy o określonych parametrach technicznych. Czym one są i skąd kierowca ma wiedzieć, czy jego auto je spełnia?
Normy EURO to zapisy prawne regulujące limity dotyczące emisji spalin dla nowo powstałych pojazdów produkowanych na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Na ich podstawie wyznacza się dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, które może emitować samochód.
Normy EURO były stopniowo zaostrzane w kolejnych latach. To znaczy, że np. pojazd z 1996 roku móg … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS