Zdaję sobie sprawę, że podjęty przeze mnie temat robi dość “ezoteryczne” wrażenie, jednak wbrew pozorom ma zasadniczą wagę dla dalszego rozwoju Ludzkiej Ekspansji na Słoneczny Układ Planetarny.
Ponieważ zaporowe koszty wyniesienia użytecznego ładunku na orbitę stanowią zasadniczą przeszkodę w rozwoju Astronautyki, Elon Musk od początku uznał ich obniżenie za zasadniczy cel swoich działań. W tym celu zorganizował taśmową produkcję silników i samych rakiet, usprawnił maksymalnie organizację pracy no i uporczywie dążył do wielokrotnego użycia raz wyprodukowanych rakiet. Po latach ciężkiej pracy i wielu niepowodzeniach Falcon 9, sztandarowa rakieta nośna SpaceX zaczęła bezbłędnie lądować z powrotem, głównie na autonomicznej barce na oceanie, przy czym 3 rekordowe egzemplarze mają na koncie już po 13 powrotnych lotów
Łączny efekt tych działań pozwolił na rekordową obniżkę kosztów jednego startu, ocenianych przez zewnętrznych fachowców na ok. 20 mln $, czyli kilkakrotnie taniej niż w przypadku jednorazowych rakiet, niszczonych za każdym startem. Ta przewaga konkurencyjna pozwoliła Muskowi obniżyć ceny dostawy towarów na orbitę na tyle, aby przechwycić ogromną większość ładunków komercyjnych, na czym najwięcej stracił Roskosmos, poprzedni monopolista. Aktualna cena wyniesienia ładunku na orbitę przez SpaceX wynosi ok. 3 tys. $ za 1 kg. Dla porównania koszt generowany przez drugi system wielokrotnego użytku, czyli Wahadłowiec wynosił ok. 50 tys. $ za 1 kg ! Co prawda to był rekord świata, który właściwie od początku skazał program Wahadłowców na klęskę i tylko upór NASA, które nie chciało się przyznać do spektakularnej klapy swojej najważniejszej inicjatywy, przedłużył ich eksploatację o wiele lat. Dopiero kolejna katastrofa z ludzkimi ofiarami zakończyła ich karierę.
W tej sytuacji Musk przyjął klasyczną biznesową politykę cenową, opuszczając ją poniżej cen konkurencji, ale tylko tyle, aby miał monopol, a jednocześnie zysk jednostkowy był maksymalny. Konkretnie cena jednego lotu wynosi obecnie ponad 60 mln $, co daje bardzo sensowny zysk. Trzeba jednak pamiętać, że SpaceX stale inwestuje w nowe programy i ciągle potrzebuje ogromnych kapitałów, stąd tak wysoki narzut jest jak najbardziej uzasadniony. Właściwie każdy zarobiony dolar jest natychmiast inwestowany w rozwój firmy.
Według wszelkich analiz nowy Statek kosmiczny Starship, którego pierwszy lot na orbitę jest zaplanowany już w lecie 22 r. dzięki pełnej wielorazowości obu stopni, zapewni rewolucyjną obniżkę kosztów wyniesienia ładunku na orbitę. Wstępne prognozy mówią nawet o wielkości 200 $ za 1 kg użytecznej masy ! Natomiast co do strategii cenowej, to dość powszechnie spodziewa się kontynuację dotychczasowej polityki. Konkretnie eksperci przewidują, że SpaceX obniży oczywiście cenę lotu, ale tylko o tyle, aby wzmocnić monopol, a znacznie powiększony zysk Musk przeznaczy na dalsze inwestycje, choćby w rozbudowę Starlinka, a ściślej wielofunkcyjnej Strefy Muska.
Osobiście, na ile znam Elona Muska, sądzę, że tym razem przyjmie inną, znacznie korzystniejszą dla kosmicznej ekspansji strategię cenową. Konkretnie cena za 1 kg ładunku będzie znacznie niższa od dotychczasowych, nawet kilkakrotnie. W ten sposób Starship da wreszcie wielką szansę na radykalną zmianę w eksploatacji zarówno ziemskiej orbity jak i dalszych lotów kosmicznych dzięki rewolucyjnemu obniżeniu kosztów dla firm zaangażowanych w działalność kosmiczną. Zmarnowanie takiej szansy przez zwykłą, krótkowzroczną chciwość absolutnie nie leży w jego charakterze ! Tym bardziej że wielokrotne zwiększenie gabarytów i tonażu wynoszonego na orbitę w sumie nawet zwiększy ogólny przychód mimo znacznego obniżenia ceny jednostkowej. Dodatkową wisienką na torcie byłaby absolutna, wieloletnia dominacja Muska z jego prywatną firmą SpaceX nad wszystkimi potencjalnymi rywalami w skali globalnej.
Sądze, że w ciągu najbliższego roku powinniśmy zorientować się, którą strategię biznesową przyjął Musk i czy miałem rację w swoich przewidywaniach. Jedno jest pewne, że oczekują nas naprawdę ciekawe czasy – WRESZCIE !
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS