POLSKA. TVN, Polsat, Canal+, RMF RM, Radio ZET, Onet, Interia i wiele innych ogólnopolskich ośrodków medialnych dołączyło dzisiaj do strajku mediów i podpisało list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych, w którym sprzeciwiają się wprowadzeniu „składki od mediów”, którą nazywają haraczem. Na dowód protestu, telewizje, radia i portale wstrzymały normalne funkcjonowanie, emitując jedynie komunikaty o dołączeniu do strajku oraz treść wspomnianego listu.
Do akcji „Media bez wyboru” dołączyła większość prywatnych mediów ogólnopolskich. Protest będzie trwał przez całą środę 10 lutego. Telewizje, radia i portale mają wrócić do normalnego funkcjonowania w czwartek.
To pokłosie rozpoczęcia prac nad projektem ustawy, której wprowadzenie będzie oznaczało konieczność uiszczania przez ośrodki medialne opłat, składek z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. – Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ – czytamy w serwisie informacyjnym Radia ZET.
Przedstawiciele mediów biorących udział w proteście zaznaczają, że jeśli dojdzie do wprowadzenia podatku od reklam, część ośrodków będzie musiała liczyć się z poważnym osłabieniem bądź nawet likwidacją.
– Rolą mediów nie jest walka ze skutkami pandemii. To rola rządu. Naszym zadaniem jest rzetelne informowanie. Nie ma wolnego kraju bez niezależnych mediów – podaje Radio ZET.
Z kolei Dziennik Gazeta Prawna przywołuje wypowiedź premiera Mateusza Morawieckiego, który tak uzasadniał potrzebę wprowadzenia w życie nowych opłat od mediów.
– Mamy do czynienia z ogromną nierównowagą. Globalne korporacje medialne dominują i mogą jeszcze bardziej dominować poprzez swoją siłę kapitałową – powiedział premier w telewizji wPolsce.pl. Dodał, że opłata ma „tworzyć lepsze warunki do rozwoju dla wolnych mediów”.
Składka od mediów będzie dotyczyć firm, które wykażą przychody za reklamy przekraczające kwotę 1 mln zł. Jeśli chodzi o reklamę prasową, poziom ten określono na 15 milionów złotych.
TREŚĆ LISTU OTWARTEGO MEDIÓW
List: Polsatnews.pl
źródło: Red., Radio ZET, PolsatNews, Dziennik Gazeta Prawna
grafika nagłówek: poglądowa
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS