W kwietniu minęło dokładnie 100 lat do chwili, gdy z Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie wyjechała pierwsza lokomotywa parowa Tr21. Parowozy tej serii służyły w PKP przez około 50 lat.
fot. archiwum Fabloku
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku zapadła decyzja, by uruchomić wytwórnię taboru kolejowego w Polsce. Wkrótce powstały trzy zakłady montujące parowozy: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce “Fablok” w Chrzanowie, Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów “Parowóz” i zakłady Cegielskiego w Poznaniu.
Pierwszy, zbudowany w całości w Polsce parowóz powstał w Chrzanowie.
– Parowóz Tr21 nie tylko został całkowicie wyprodukowany w Chrzanowie, ale również w dużej części został tutaj zaprojektowany – mówi Jan Ślęzak, emerytowany główny energetyk chrzanowskiego Fabloku.
Parowóz zaprojektowali w 1921 roku polscy konstruktorzy we współpracy z austriacką firmą StEG.. Był przeznaczony do obsługi pociągów towarowych. Osiągał prędkość 60 km/h. Próbna jazda tego parowozu odbyła się 27 lutego 1924 r., a w kwietniu nastąpiło jego uroczyste przekazanie Polskim Kolejom Państwowym.
Zdaniem Jana Ślęzaka, stulecie wyprodukowania pierwszego parowozu Tr21 jest okazją, by wspomnieć wszystkich zmarłych Fablokowców, poczynając od pierwszego powojennego dyrektora naczelnego Janusza Baurskiego, który spoczywa na chrzanowskim cmentarzu.
– Wspomnijmy też grupę inżynierów, którzy przybyli do Fabloku z Politechniki Lwowskiej, a byli to: Klemens Stefan Sielecki, Zdzisław Antoni Wład, Jan Michalcewicz, Walenty Skorupski i Jerzy Kołakowski – przypomina Jan Ślęzak.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS