W należącej do koncernu CSBC stoczni w Kaoshiungu położono stępkę pod pierwszy zaprojektowany na Tajwanie okręt desantowy. Jest to kolejny ambitny program zbrojeniowy Republiki Chińskiej mający na celu zmniejszenie zależności od zagranicznych dostawców.
Decyzja o samodzielnej budowie okrętu desantowego-doku zapadła wiosną 2017 roku. Tajwańska marynarka wojenna rozesłała wówczas zapytanie ofertowe do krajowych stoczni. W marcu 2018 roku kontrakt otrzymało CSBC. Budowa okrętu ruszyła w maju następnego roku, a ceremonia symbolicznego położenia stępki odbyła się 9 czerwca tego roku.
Łączny koszt budowy szacowany jest na 155 milionów dolarów. Dostawę jednostki początkowo przewidywano już na rok 2021. Obecnie podawana data to rok 2022.
Ciągle nie ujawniono szczegółowych danych projektu. Wiadomo, że okręt ma mieć wyporność 10 tysięcy ton i 153 metry długości oraz osiągać prędkość 21 węzłów. Wymogi marynarki wojennej mówią o możliwości transportu batalionu piechoty morskiej wraz z pojazdami i zasięgu siedmiu tysięcy mil morskich.
W przypadku uzbrojenia za pewnik uchodzą armata kalibru 76 milimetrów i zestaw obrony bezpośredniej Phalanx. Początkowe wymagania mówiły jeszcze o pociskach przeciwlotniczych TC-2N, jednak z czasem zniknęły z informacji, a na ich miejsce pojawiły się wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych i manewrujących Hsiung Feng II i Hsiung Feng III.
Z czasem pojawiły się jeszcze wymogi wsparcia operacji specjalnych i zdolności stawiania min. Wojna minowa zaczyna odgrywać coraz większa rolę w koncepcjach obrony Tajwanu przed ewentualną inwazją ze strony Chińskiej Republiki Ludowej. W ubiegłym roku pojawiły się informacje o zamówieniu czterech szybkich stawiaczy min.
Obecnie tajwańska marynarka wojenna posiada dwa okręty desantowe typu Newport (Chung Ho i Chung Ping), jeden okręt desantowy-dok typu Anchorage (Hsu Hai) oraz kilka barek desantowych. Wszystkie te jednostki zbudowano w latach 60. i 70., a ich wymiana staje się coraz bardziej paląca kwestią.
CSBC ma spore doświadczenie w budowie okrętów wojennych. W stoczniach koncernu powstało między innymi osiem fregat typu Oliver Hazard Perry i szybka jednostka zaopatrzeniowa Panshih (na zdjęciu). Przy wyporności 21 tysięcy ton ten wprowadzony do służby w roku 2013 okręt jest największą jednostką tajwańskiej marynarki wojennej.
Zobacz też: Chiński okręt desantowy dla Tajlandii
(navalnews.net)
Eric850130, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS