Ceny za przewóz kontenerów z Chin ustanowiły rekordy wszechczasów.
Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) należący do Shanghai Shipping Exchange sięgnął 4 grudnia 4478 dol. za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Europy Zachodniej. Oznacza to 36,2-procentowy wzrost w stosunku do cen sprzed dwóch tygodni.
Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały
Na tym podwyżki nie skończyły się, bo armatorzy żądają za przewozy planowane na połowę grudnia jeszcze wyższych stawek, a spedytorzy nie mając wyjścia muszą je płacić.
Są to najwyższe stawki notowane przez wskaźnik SCFI od momentu jego stworzenia w październiku 2009 roku. Poprzedni rekord, wynoszący 4238 dol. za 40-stopowy pojemnik, zanotowany został w marcu 2010 roku, podkreśla tygodnik Alphaliner.
Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa
Stawki na trasie Szanghaj-Kalifornia sięgnęły 3947 dol., co oznacza wzrost cen o 34 dol., wylicza tygodnik Alphaliner. Dodaje, że na wszystkich kierunkach wzrosły ceny, a najkosztowniejszy jest przewóz z Chin do Brazylii. Transport 20-stopowego kontenera wyceniany był 4 grudnia na 5225 dol., gdy cztery miesiące temu ta sam usługa kosztowała 615 dol. – Armatorzy wycofali z rynku tonaż przekraczający spadek popytu. Stąd horrendalny wzrost stawek i brak sprzętu – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.
Czytaj więcej w: Kolejarze cisną armatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku
Niektórzy armatorzy przestali nawet przyjmować zamówienia na transport, ponieważ w najbliższych tygodniach ich statki są całkowicie zapełnione. Zdesperowani spedytorzy wynajmują uniwersalne statki (z własnymi żurawiami) do przewozu kontenerów. Tak zrobił np. duński koncern DSV, który w grudniu przewiezie takim statkiem z Azji do Danii 750-1200 TEU. DSV wynajął także 40-stopowe kontenery, ponieważ armatorzy nie dysponują wolnymi pojemnikami.
Nie ma ich także w Europie, np. Hapag-Lloyd poinformował 8 grudnia że do końca miesiąca nie przyjmuje zamówień na puste kontenery.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS