A A+ A++

Znane są już stawki minimalne i maksymalne podatku od środków transportowych, które będą obowiązywać w 2020 r. Stawki minimalne, z uwagi na niewielkie wahanie kursu euro, pozostaną na tym samym poziomie co w 2019 r.

Stawki minimalne podatku od środków transportowych w 2020 r.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że procentowy wskaźnik kursu euro na dzień 1 października 2019 r. w stosunku do kursu euro na dzień 1 października 2018 r. jest niższy niż 5%. W związku z powyższym w 2020 r. będą obowiązywały stawki minimalne podatku od środków transportowych w wysokości określonej na 2019 r.

Stawki minimalne podatku od środków transportowych na 2019 roku określa obwieszczenie z 15 października 2018 r. (). Chodzi o stawki określone w załącznikach nr 1–3 do ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 2 USTAWY Z DNIA 12 STYCZNIA 1991 R. O PODATKACH I OPŁATACH LOKALNYCH

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita (w tonach)

Minimalna stawka podatku (w złotych)

nie mniej niż

mniej niż

oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne

inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Dwie osie

12

13

0

138,95

13

14

138,95

383,99

14

15

383,99

540,96

15

 

540,96

1224,18

Trzy osie

12

17

138,95

241,69

17

19

241,69

495,77

19

21

495,77

643,73

21

23

643,73

991,52

23

25

991,52

1541,49

25

 

991,52

1541,49

Cztery osie i więcej

12

25

643,73

652,76

25

27

652,76

1018,62

27

29

1018,62

1617,14

29

31

1617,14

2398,61

31

 

1617,14

2398,61

 

STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 4 USTAWY Z DNIA 12 STYCZNIA 1991 R. O PODATKACH I OPŁATACH LOKALNYCH

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: ciągnik siodłowy + naczepa, ciągnik balastowy + przyczepa (w tonach)

Minimalna stawka podatku (w złotych)

nie mniej niż

mniej niż

oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne

inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Dwie osie

12

18

0

37,29

18

25

259,78

469,81

25

31

547,73

898,94

31

 

1381,13

1894,94

Trzy osie i więcej

12

40

1218,53

1684,91

40

 

1684,91

2492,33

 

Zobacz również:

STAWKI MINIMALNE PODATKU DLA POJAZDÓW OKREŚLONYCH W ART. 8 PKT 6 USTAWY Z DNIA 12 STYCZNIA 1991 R. O PODATKACH I OPŁATACH LOKALNYCH

Liczba osi i dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów: naczepa/przyczepa + pojazd silnikowy (w tonach)

Minimalna stawka podatku (w złotych)

nie mniej niż

mniej niż

oś jezdna (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub zawieszeniem uznanym za równoważne

inne systemy zawieszenia osi jezdnych

1

2

3

4

Jedna oś

12

18

0

24,89

18

25

173,93

312,84

25

 

312,84

548,86

Dwie osie

12

28

205,57

302,69

28

33

599,67

831,18

33

38

831,18

1262,56

38

 

1123,66

1662,33

Trzy osie i więcej

12

38

661,79

921,50

38

 

921,50

1252,40

Stawki maksymalne podatku od środków transportowych w 2020 r.

Stawki maksymalne podatku od środków transportowych na 2020 r. określone zostały w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2019 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2020 ().

Roczna stawka podatku od jednego środka transportowego w 2020 roku, określona w drodze uchwały rady gminy, nie może przekroczyć:

1) od samochodu ciężarowego (o którym mowa w art. 8 pkt 1 ustawy), w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

a) powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 847,70 zł,

b) powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1414,15 zł,

c) powyżej 9 ton – 1696,97 zł;

2) od samochodu ciężarowego (o którym mowa w art. 8 pkt 2 ustawy) – 3238,26 zł – z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 1 do ustawy;

3) od ciągnika siodłowego lub balastowego (o których mowa w art. 8 pkt 3 ustawy)  – 1979,77 zł;

4) od ciągnika siodłowego lub balastowego (o których mowa w art. 8 pkt 4 ustawy), w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 2502,96 zł,

b) powyżej 36 ton – 3238,26 zł

– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 2 do ustawy;

Polecamy:

5) od przyczepy lub naczepy (o których mowa w art. 8 pkt 5 ustawy) – 1696,97 zł;

6) od przyczepy lub naczepy (o których mowa w art. 8 pkt 6 ustawy), w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

a) do 36 ton włącznie – 1979,77 zł,

b) powyżej 36 ton – 2502,96 zł

– z tym że w zależności od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i rodzaju zawieszenia stawki podatku nie mogą być niższe od kwot określonych w załączniku nr 3 do ustawy;

7) od autobusu, w zależności od liczby miejsc do siedzenia poza miejscem kierowcy:

a) mniejszej niż 22 miejsca – 2003,81 zł,

b) równej lub większej niż 22 miejsca – 2533,36 zł.

Przy określaniu niektórych stawek podatku od środków transportowych (o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3, 5 i 7 ustawy) rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności wpływ środka transportowego na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Ponadto, jeżeli górna granica stawki podatku (o której mowa w ust. 1 pkt 2, 4 lub 6 ustawy) jest niższa od odpowiedniej stawki minimalnej, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy, górnej granicy stawki nie uwzględnia się. W tym przypadku rada gminy przyjmuje stawkę podatku od środków transportowych dla poszczególnych rodzajów pojazdów w wysokości odpowiedniej stawki, określonej w załącznikach nr 1-3 do ustawy.

Podatnicy podatku od środków transportowych

Przypomnijmy, że podatnikami są:

– osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych,

– jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany,

– posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

– środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

– środek transportowy został nabyty (w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego),

– środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie czasu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułProf. Artur Avila: Tak popularny, jak gwiazdy piłki nożnej w moim kraju nie jestem
Następny artykułDonald Trump nakłada na UE rekordowe cła