31 sierpnia 1987 roku Wieluńska Kolej Wąskotorowa zabrała pasażerów w swój ostatni kurs. Tym samym zakończyła się historia linii kolejowej otwartej niespełna 71 lat wcześniej – dokładnie 26 września 1916 roku.
W naszym cyklu artykułów przedstawiamy historię wieluńskiej kolejki oraz zachodzące na niej na przestrzeni lat zmiany. Naszą uwagę skupiamy na zlokalizowanych wzdłuż dawnej linii stacjach i przystankach oraz obiektach, które przetrwały do czasów współczesnych.
Część 1. Historia Wieluńskiej Kolei Wąskotorowej
Powstanie linii należy wiązać z wybudowaniem w 1896 r. przez niemieckie samorządowe władze powiatowe kolejki wąskotorowej Olesno – Gorzów Śląski, która następnie została przedłużona do Zawisnej (Zawisna to obecnie część Praszki położona za Prosną, w kierunku Olesna). Wybuch I wojny światowej spowodował zajęcie całej ziemi wieluńskiej, dotychczas będącej głównie pod zaborem rosyjskim, przez Niemcy i Austrię. Na tym terenie nie było żadnego istotnego połączenia kolejowego.
Istniejąca linia rozenberska (nazwa pochodzi od niemieckiej nazwy Olesna – Rosenberg) stała się bazą jej dwóch podstawowych rozbudowanych odgałęzień z Zawisnej do Wielunia i w kierunku Działoszyna. Decyzja władz niemieckich i austriackich, które wspólnie kierowały pracami, spowodowana była potrzebą pilnego rozbudowywania szlaków komunikacyjnych, pierwotnie przede wszystkim w celach wojennych.
W wyniku ustaleń powojennych, od 1918 r. na ziemi wieluńskiej granica odrodzonej Polski z Niemcami przebiegała jak kordon niemiecko-rosyjski, to jest na rzeczce Prośnie. Tym samym większość linii kolei wieluńskiej znalazła się w granicach Polski, j … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS