A A+ A++

Nowy peron, zadaszenie, wejścia z pochylniami ułatwiającymi dostęp na stację, nowa sieć trakcyjna, mała architektura… Stację SKM Gdynia Grabówek czeka długo oczekiwana modernizacja. Trwają poszukiwania wykonawcy przebudowy.

Stację SKM Gdynia Grabówek zbudowano w latach 50. XX wieku, jest więc nadgryziona zębem czasu. Budynek techniczny i poczekalnię zdobi dziś graffiti. Z funkcjonalnością stacji też jest nie najlepiej, by nie rzec fatalnie. Wejście do przejścia podziemnego i na sam peron stanowi wyzwanie dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami. Jednak to wszystko się zmieni.

Wejście na peron SKM Gdynia Grabówek. Fot. Przemysław Kozłowski

PKP SKM Trójmiasto zbiera obecnie (do 14 grudnia) oferty na modernizację stacji, która obejmie m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, tak pieczołowicie pokrytych malunkami przez miejskich artystów, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.

Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy peron zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m.

Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.

Zaplanowano także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych powstaną pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem. Wyremontowany tunel wyłożony będzie płytami granitowymi i gresowymi.

Wizualizacja wejścia na peron z pochylnią ułatwiającą dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Źródło: BPK Poznań

Wizualizacja wejścia na peron z pochylnią ułatwiającą dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. (BPK Poznań)

W rejonie peronu Gdynia Grabówek zaprojektowano także przebudowę elementów nawierzchni. Wymienione zostaną tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowę przejdzie także sieć trakcyjna. Zostaną wymienione słupy wraz z fundamentami. W ramach srk zaplanowano wykonanie wstawek kablowych na długości peronu.

Peron SKM Gdynia Grabówek, stan obecny. Fot. Przemysław Kozłowski

Peron SKM Gdynia Grabówek, stan obecny. Fot. Przemysław Kozłowski

Oferty do przetargu na prace budowlane przyjmowane są do 14 grudnia 2021 roku. Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 11 miesięcy na przeprowadzenie robót. O wyborze decyduje najniższa cena (94 proc.) oraz okres gwarancji (6 proc.).

Modernizacja przystanku SKM Gdynia Grabówek jest współfinansowana ze środków unijnych oraz Funduszu Kolejowego.

Za wykonanie dokumentacji projektowych i świadczenie usług obsługi projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania inwestycyjnego „Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Grabówek” odpowiada Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., które podpisało w czerwcu 2019 roku umowę z PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.

Wizualizacja peronu stacji SKM Gdynia Grabówek. (BPK Poznań)

Wizualizacja peronu stacji SKM Gdynia Grabówek. (BPK Poznań)
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSolidarni wobec zmian klimatycznych
Następny artykułPojawiła się w pracy z trzymiesięcznym dzieckiem. Dostała upomnienie