Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu kształtowała się na poziomie 246,75 zł, to wzrost o 5,69 zł, czyli o 2,36 proc. wobec maja br. – wynika z badania ASM Sales Force Agency.
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu br. droższe o blisko 10 proc. niż rok temu. Rekordowy wzrost cen w skali roku (86 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Dwucyfrowe podwyżki objęły również nabiał (21 proc.) piwo i używki (19 proc.), produkty sypkie (12 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (11 proc.).
Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu br. kształtowała się na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł czyli o 2,36 proc. w porównaniu do maja br. – wynika z badania przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency.
Jak podano, z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niz˙ w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41 proc.) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26 proc.).
Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (13,48 proc.), Intermarche (11,30 proc.) czy E.Leclerc (10,29 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem, czyli o blisko 15 proc.
Z raportu agencji wynika, że koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych kosztował 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), a koszyk produktów najdroższych – 295,77 zł (mniej o 25,08 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju. W ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 9,70 proc. z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022 r. była wyższa o 8,52 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022 r. droższy o 1,94 proc. niż w 2021 r.
“Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata” – powiedział, cytowany w informacji dot. raportu, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.
Jego zdaniem w obliczu tak wysokich cen noclegów i posiłków w restauracjach np. nad Bałtykiem, duża część urlopowiczów będzie starała się we własnym zakresie przygotować rodzinny obiad czy kolację z zakupionych produktów.
Z raportu wynika, że w czerwcu 2022 r. najniższe ceny były w Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,20 zł. To o 1,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan.
W czerwcu 2022 roku najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 286,08 zł, czyli o blisko 32 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobic´ ponownie w dyskontach (238,31 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w sieci Selgros Cash&Carry (-13,41 proc.).
Zgodnie z przyjętą metodologia?, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (czyli nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. (PAP)
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS