Pakiet VAT e-commerce i odpowiednio projekt zmian do ustawy o VAT, w zakresie sprzedaży towarów za pośrednictwem platform sprzedażowych, przewiduje nałożenie na takie platformy obowiązku rozliczenia VAT od sprzedaży realizowanej przez sprzedawców – użytkowników za pośrednictwem tej platformy na rzecz konsumentów.
W ostatnich latach obserwujemy gwałtowny rozwój sprzedaży towarów w Internecie. Znaczący udział w tym rozwoju mają internetowe platformy sprzedażowe pośredniczące w sprzedaży towarów, które według szacunków OECD odpowiadają za 67 proc. obrotu handlowego w Internecie i często umożliwiają transgraniczną sprzedaż towarów łącząc sprzedawców i nabywców z różnych państw, w tym nabywców z państw członkowskich UE ze sprzedawcami z państw spoza Unii.
Problemy w Unii
Jednym z problemów z jakim zmagają się państwa członkowskie UE jest efektywna kontrola i pobór VAT należnego z tytułu transakcji dokonywanych w Internecie, w tym za pośrednictwem platform sprzedażowych. Jest to szczególnie utrudnione w przypadku importu towarów na terytorium Unii Europejskiej lub sprzedaży prowadzonej na terytorium UE przez podmioty z krajów trzecich, które nie podlegają bezpośredniej jurysdykcji państw członkowskich.
Czytaj także: Pakiet e-commerce – zmiany w …
Artykuł dostępny tylko dla e-prenumeratorów “Rzeczpospolitej”
Nowa Prenumerata już w sprzedaży, poznaj pakiet korzyści!
Dostęp do najważniejszych treści z sekcji: Wydarzenia, Ekonomia, Prawo … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS