A A+ A++

2021-03-19 10:00

publikacja
2021-03-19 10:00

fot. Bodnar Taras / Shutterstock

Pomimo otwarcia galerii handlowych sprzedaż detaliczna w
lutym wciąż była niższa niż przed rokiem. Nastąpiła jednak poprawa
względem stycznia, gdy przez cały miesiąc obowiązywał częściowy lockdown
.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w lutym była o 2,7%
niższa niż w lutym 2020 roku
– poinformował Główny Urząd Statystyczny. Rynkowy konsensus
zakładał regres o 2,5% rok do roku, zatem opublikowane dane są minimalnie
gorsze od szacunków większości ekonomistów. W
stosunku do stycznia obroty sklepów wzrosły jednak o 4,0%.

/ Bankier.pl

W styczniu po
ponownym zamknięciu galerii handlowych sprzedaż detaliczna mocno spadła:
była o 24,6% niższa niż w grudniu oraz o 6,0% niższa niż rok wcześniej. Dla
porównania, w
grudniu GUS raportował spadek tylko o 0,8% rdr, w listopadzie o 5,3 proc.,
w październiku o 2,1 proc.

Nieco głębszy spadek sprzedaży widać w dynamice w cenach
stałych, która w skali roku wyniosła w lutym -3,1 proc. wobec -6,0 proc. w styczniu
oraz -0,8 proc. w grudniu. Warto dodać, że w okresie styczeń-grudzień 2020 r.
sprzedaż zmalała w ujęciu rocznym o 3,1 proc. wobec wzrostu o 5,4 proc. w 2019
r.

– Najgłębszy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych)
w porównaniu z lutym 2020 r. odnotowały jednostki z grupy „pozostałe” (o 16,6%).
Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach „paliwa stałe,
ciekłe i gazowe” (o 14,8%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o
13,5%). Najwyższy wzrost sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące
tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 12,9%) – informuje GUS.

/ GUS.

W strukturze sprzedaży detalicznej widać więc wpływ otwarcia
w połowie lutego galerii handlowych (wzrost sprzedaży odzieży i obuwia oraz prasy
i książek). Nieco zaskakujący może być spadek sprzedaży żywności (w cenach
stałych o 3,7% mdm i 5,2% rdr). Wciąż ograniczona była mobilność konsumentów,
skoro wartość sprzedaży paliw w cenach stałych okazała się o niemal 15% niższa
niż rok temu. Za to wciąż widać mocny, “pandemiczny”,  popyt na meble i sprzęt agd/rtv – w tej kategorii GUS odnotował wzrost sprzedaży o 9% w cenach stałych.

W lutym w porównaniu ze styczniem odnotowano spadek
sprzedaży detalicznej przez Internet. W cenach bieżących spadek ów wyniósł 9,3%
mdm. Natomiast udział tej sprzedaży zmniejszył  się z z 9,8% w styczniu do 8,6% w lutym.

– Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w
większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do
grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 44,0% przed miesiącem do 23,8%), a także
podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”
(odpowiednio z 34,1,% do 22,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 19,3% do 15,9%) –
wyjaśnia GUS.

KK

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBagażnik dachowy – kupować czy wynajmować?
Następny artykułLife is Strange: True Colors – Studio Deck Nine ponownie zagra na emocjach. Zapowiedziano też remaster pierwszych części