A A+ A++
Sprzedaż detaliczna hamuje. Koniec dwucyfrowej passy
Sprzedaż detaliczna hamuje. Koniec dwucyfrowej passy
fot. Dziurek / / Shutterstock

W lipcu 2021 r.
dynamika sprzedaży detalicznej była wyraźnie niższa niż w miesiącach poprzednich.
Ekonomiści spodziewali się jednak takiego rozwoju wypadków. Na dane
spory wpływ ma też inflacja.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w lipcu 2021 r. była o 8,9 proc.
wyższa niż w czerwcu 2020 r. – poinformował Główny Urząd Statystyczny. To wynik
nieco gorszy od oczekiwań ekonomistów, którzy spodziewali się wzrostu o 9 proc.

Piątkowe dane stanowią przerwanie passy dwucyfrowej dynamiki. W
czerwcu sprzedaż wzrosła o 13 proc., w
maju o 19,1 proc., w kwietniu o 25,7 proc., a w marcu
o 17,1 proc. Ostatni raz na minusie byliśmy w lutym, gdy sprzedaż
była o 2,7 proc. niższa niż rok wcześniej. W styczniu, po
ponownym zamknięciu galerii handlowych, mocno spadła: była o 6,0 proc.
niższa niż rok wcześniej.

Hamująca roczna dynamika lipcowa sprzedaży detalicznej to oczywiście efekt
punktu odniesienia, którym były obostrzenia obowiązujące rok wcześniej (latem
2020 było ich wyraźnie mniej). Ożywienie w handlu postępuje także w ostatnim
czasie – względem czerwca sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,5 proc.

Wyraźnie mniejszy wzrost sprzedaży widać w dynamice w cenach stałych (a więc w
teorii pomijających wpływ inflacji,
która zdecydowanie przyspieszyła do 5 proc. rocznie), która w skali roku
wyniosła w lipcu 3,9 proc. wobec 8,6 proc. w czerwcu i oczekiwaniach na
poziomie 4,8 proc.

– W
lipcu 2021 r. największy
wzrost sprzedaży detalicznej
(w cenach stałych) w
porównaniu z analogicznym okresem 2020 r.
podobnie jak
przed miesiącem odnotowały podmioty
handlujące
tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 15,8% wobec wzrostu o 5,3% przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą
sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w
grupie „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt
ortopedyczny” (o 6,8%) – informuje
GUS.

– Spadek sprzedaży raportowały natomiast
jednostki sprzedające pojazdy
samochodowe, motocykle, części (o 2,9%) oraz przedsiębiorstwa
zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd” (o
1,9%) – dodano.

Ustąpienie pandemii i części związanych z nią obostrzeń doprowadziło do
spadku sprzedaży przez internet w cenach bieżących (-6,3 proc.). Udział tej
sprzedaży zmniejszył się z 8,1 proc. w czerwcu bieżącego roku do 7,4 proc. w lipcu.

Spadek udziału sprzedaży
przez internet
zaobserwowano w większości grup, przy
czym największy wykazały
przedsiębiorstwa
zaklasyfikowane do grup
„meble, rtv, agd” (z
16,2% przed miesiącem do 14,7%)
oraz „prasa, książki,
pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 18,8% do 18,0%).
Wzrost
udziału sprzedaży przez internet raportowały jedynie jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z
18,6%  przed miesiącem do 19,7%) – wyjaśnia GUS.

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLiberałowie kontratakują. 'Gospodarka planowa nie uratuje klimatu' [OPINIE]
Następny artykułSzczepieniobus zaparkował na miejskim targowisku