A A+ A++

Licytacja budynku dworca kolejowego wraz z działką o powierzchni 1,4 m kw ma odbyć się jutro (16.12). Cena wywoławcza to 401.133 zł. Decyzja miasta nie obeszła się jednak bez sprzeciwów.

O planowanej licytacji pisaliśmy tutaj. Swój głos w sprawie zabrała Paulina Matysiak, posłanka Lewicy i przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu do spraw Walki z Wykluczeniem Transportowym. W piątek 13 grudnia wysłała ona list do prezydenta Witolda Wróblewskiego, w którym nakreśla swoje stanowisko wobec podjętej decyzji.

Jak pisze: “W ostatnim czasie spotkałam się z mieszkańcami Warmii i Mazur. Poruszyła mną wspomniana podczas spotkania sprawa sprzedaży elbląskiego dworca. Stąd i moja interwencja w tym temacie. W związku z planowanym na 16 grudnia br. przeprowadzeniem licytacji budynku stacji kolejowej Elbląg-Zdrój wraz z działką pragnę wyrazić sprzeciw wobec niekorzystnych dla rozwoju lokalnego decyzji o sprzedaży obiektu użyteczności publicznej. Budynek dworca Elbląg-Zdrój jest integralną częścią linii kolejowej nr 254 – tak zwanej Kolei Nadzalewowej – i jako taki pełni funkcje zwornikowe pomiędzy Miastem a 4 Obszarami Funkcyjnymi wyszczególnionymi w województwach Pomorskim i Warmińsko-Mazurskim, również o znaczeniu ponadregionalnym. Jego bardzo dogodna lokalizacja komunikacyjna – drogowa (sąsiedztwo DW 503 oraz bezpośrednie skomunikowanie przez węzeł Elbląg-Zachód z trasą S7 – europejskimi trasami E28 i E77), wodna (sąsiedztwo basenów portowych na rzece Elbląg) i, co oczywiste, kolejowa – w połączeniu z bliskim sąsiedztwem rozwiniętego przemysłu (chociażby Browar Grupy Żywiec SA czy firmy z branż elektrotechnicznych i stoczniowych) wymusza konieczność rozwoju usług publicznych. Cena wywoławcza 16000 m2 działki z tak dobrym zapleczem i lokalizacją w ponadstudwudziestotysięcznym mieście wynosząca zaledwie 401133 zł budzi olbrzymie zdziwienie.”

Paulina Matysiak: Dodatkowo uchwała Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 11 marca 2013 r. w sprawie zmiany fragmentu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Elbląg-Zdrój w Elblągu określa dla rzeczonej działki jako przeznaczenie podstawowe funkcję usługową, wskazując dopiero jako przeznaczenie uzupełniające obsługę dworca kolejowego. Przy jednoczesnym braku jakichkolwiek dodatkowych zobowiązań dotyczących funkcji dworcowych terenu nałożonych na nabywcę. Miasto pozbawia się możliwości wpływu na kształtowanie polityki transportowej w rejonie Kolei Nadzalewowej. Postępująca deglomeracja miasta Elbląga w połączeniu z intensywnym rozwojem miasta w kierunku gmin nadzalewowych, przy braku działań Miasta w celu rozwinięcia publicznej sieci transportowej, może doprowadzić do rozwoju problemów w skali Miejskiego Obszaru Funkcyjnego.

“Zachowanie i rozwój infrastruktury kolejowej daje mieszkańcom długoterminową gwarancję regularnej komunikacji publicznej, w przeciwieństwie do bardzo niepewnego transportu prywatnego. Bliskość sieci kolejowej, z regularną częstotliwością ruchu, podnosi ceny i atrakcyjność obszaru północnego Elbląga, jednocześnie dając mieszkańcom możliwość zwiększenia mobilności zawodowej. Sprzedając dworzec Elbląg-Zdrój samorząd miasta działa na niekorzyść Mieszkańców. Dodatkowo w świetle bardzo niskiej ceny wywoławczej oburzenie budzi zapis w dokumencie przetargowym iż „przetarg będzie ważny bez względu na liczbę uczestników, jeżeli chociaż jeden uczestnik zaoferuje cenę wyższą od ceny wywoławczej o co najmniej jedno postąpienie.” 14 Sprzedaż powyższej działki za cenę zbliżoną do wywoławczej będzie nosić znamiona działania na szkodę miasta. Krótkowzroczne cele przyświecające przeprowadzeniu licytacji – podreperowanie budżetu miasta oraz scedowanie odpowiedzialności za utrzymanie terenu i pełnione funkcje publiczne na podmiot prywatny – są niczym w porównaniu z długoterminowymi stratami jakie samorząd i społeczność miasta Elbląga i powiatu elbląskiego mogą ponieść” – podsumowuje posłanka.

Do tematu powrócimy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBudżet Markuszowa na 2020 rok. Najwięcej pójdzie na ocieplenie urzędu, przedszkola i szkoły
Następny artykułWypadek na DK nr 65