A A+ A++

W Starostwie Powiatowym zorganizowane zostało spotkanie w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych na linii nr 108 Stróże – Jasło. Gospodarzem spotkania był wicestarosta Stanisław Kaszyk.

Na zaproszenie wicestarosty w spotkaniu uczestniczyli Radna Sejmiku Województwa Małopolskiego Jadwiga Wójtowicz, wiceburmistrz Gorlic Łukasz Bałajewicz, burmistrz Biecza Mirosław Wędrychowicz, wójt Łużnej Mariusz Tarsa, dyrektor Wydziału Komunikacji i Dróg Stanisław Zieliński oraz przedstawiciele gmin Gorlice i Moszczenica.

Spotkanie rozpoczął wicestarosta Stanisław Kaszyk od przedstawienia czterech propozycji wariantów rozkładów jazdy i wstępnie szacowanych kosztów uruchomienia połączenia Stróże- Jasło do solidarnego podziału pomiędzy samorządami  na terenie Województwa Małopolskiego i Województwa podkarpackiego.
Proponowany termin wprowadzenia połączeń to marzec 2020.

Radna wojewódzka Jadwiga Wójtowicz zwróciła uwagę, iż należy zabezpieczyć interesy miasta i gminy poprzez wypracowanie optymalnego rozkładu jazdy. Wskazała że dla lepszego połączenia Stróże- Jasło jest możliwe uruchomienie dodatkowej jednostki do obsługi linii Gorlice – Zagórzany. Dodatkowo radna zwróciła uwagę, że uruchomienie połączeń kolejowych na linii 108 wpłynie pozytywnie  na turystyczny rozwój regionu, wpisując się jednocześnie w program „Małopolska wraca na tory”.

Burmistrz Biecza Mirosław Wędrychowicz zaznaczył, że kluczem do uruchomienia linii jest porozumienie pomiędzy Marszałkiem Województwa Małopolskiego i Podkarpackiego. Wskazał, że połączenia kolejowe pierwszym okresie uruchomienia mogą nie być dochodowe i minimalny czas trwania tych połączeń to 1 rok. Dodał, iż infrastruktura jest gotowa dworce i parkingi, natomiast pozostaje pytanie jakie kwoty dofinansowań będą ponosiły Gminy. Dodał, iż  wstępna kwota do solidarnego podziału pomiędzy samorządy Województwa Małopolskiego to 200 tys. zł.

Wójt Gminy Łużna Mariusz Tarsa wyraził swoją obawę czy dalszy odcinek linii 108 nie będzie modernizowany w trakcie uruchomienia połączeń – reaktywizacji linii. Miałoby to bardzo negatywny wpływ na frekwencję podróżnych – brak zaufania co do pewności punktualności połączeń. Wskazał na potrzebę skoordynowania rozkładu jazdy z pociągami w kierunku Nowego Sącza.

Wiceburmistrz Gorlic Łukasz Bałajewicz prosił o podjęcie pod rozwagę celu jaki wprowadzone połączenia maja spełniać -lokalny czy regionalny. Wskazał, że jeżeli wprowadzone połączenie ma mieć charakter lokalny to przystanek Gorlice musi się znaleźć w rozkładzie jazdy. Jednocześnie wyraził obawy, iż proponowane rozwiązanie stanowić będzie konkurencję dla komunikacji autobusowej finansowanej przez UM, a także czy wydanie środków publicznych będzie racjonalne? Wskazał, iż miasto Gorlice obecnie dopłaca do transportu autobusu ok 1,8 ml złotych rocznie.

Ostatecznie wszyscy uczestnicy spotkania wyrazili wolę współfinansowania reaktywacji połączeń kolejowych na linii 108. Wskazali na potrzebę podjęcia rozmów z Powiatem Nowosądeckim.

Zaplanowano kolejne spotkanie, które odbędzie jeszcze w tym tygodniu.

Joomla Extensions

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„WYNALAZCY, ODKRYWCY, PRZEMYSŁOWCY – historia polskich innowacji” – Projekt Narodowego Muzeum Techniki
Następny artykułCoraz bliżej końca Lotniczej Majówki [SONDA]