Co czwarta firma w Polsce nie planuje budżetu, a jedynie 24 proc. ma zaplanowane przychody i wydatki na cały rok – wynika z badania MAS International na zlecenie Kaczmarski Group. Jak wskazano, zwolennikami planowania długoterminowego są głównie większe firmy budowlane i produkcyjne.
Badanie przeprowadzone w grudniu 2023 r. na grupie 620 firm z sektora MŚP przez IMAS International na zlecenie Kaczmarski Group pokazuje, że wśród przedsiębiorców nie istnieje jednakowy model planowania przychodów i wydatków. “Wielu z nich zamiast planować woli improwizować” – ocenili autorzy opracowania.
“Najwięcej, bo 28 proc. firm, ma zaplanowany budżet na pół roku. Jedynie 24 proc. ma już rozplanowany cały rok, a co czwarta firma w ogóle nie prowadzi planowania budżetu, tylko podejmuje decyzje z dnia na dzień” – zwrócił uwagę prezes zarządu KRD BIG Adam Łącki. Zaznaczył, że to prognozowanie przychodów i kosztów determinuje bezpieczeństwo finansowe firmy. “Bez takiego zestawienia trudno w ogóle podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Jeszcze trudniej wyznaczać sobie cele i kierunki rozwoju” – podkreślił Łącki.
Reklama
W raporcie zauważono, że zwolennikami planowania długoterminowego są przede wszystkim firmy budowlane i produkcyjne oraz częściej spółki niż jednoosobowe działalności gospodarcze.
Autorzy opracowania dodali, że pod względem wielkości wśród firm, które mają już zaplanowany cały rok w zakresie przychodów i wydatków, pozytywnie wyróżniają się firmy średnie (zatrudniające od 50 do 249 pracowników) – blisko 30 proc. z nich ma taki plan. Zwrócono uwagę, że im mniejsza firma z sektora MŚP, tym mniejsza potrzeba planowania. “Aż 45 proc. mikrofirm (zatrudniających do dziewięciu pracowników) przyznaje, że nie ma długoterminowego planowania budżetu i podejmuje decyzje z dnia na dzień. Z kolei w firmach średnich taką postawę prezentuje zaledwie 5 proc. respondentów” – wynika z raportu.
Zwrócono uwagę, że na pytanie: z jakim wyprzedzeniem planowane są zakupy firmowe na 2024 r., najwięcej, bo 24 proc. przedsiębiorców wskazało, że planuje tylko pierwsze pół roku. Niewiele mniej, bo 23 proc. planuje cały rok, a 22 proc. z kwartału na kwartał. “Jedynie 16 proc. przedsiębiorców zakupu towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności, takich jak produkty, półprodukty, licencje, oprogramowanie – woli w 2024 r. dokonywać na bieżąco” – dodano.
“Największą spontanicznością wykazują się firmy usługowe – 24 proc. One, w odróżnieniu na przykład od firm z branży przemysłowej, nie są uzależnione od komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji” – zauważył ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak, zaznaczając, że jedynie 6 proc. firm produkcyjnych pozwala sobie na taką spontaniczność. “Tam bardzo często samo negocjowanie cen jest procesem długotrwałym, a znalezienie zaufanych dostawców trwa niekiedy wiele miesięcy” – dodał Nowak.
Jak stwierdził ekspert, w przypadku drobnych zakupów firmowych przedsiębiorcy dość często wolą szukać okazji ad hoc, by kupić coś w konkurencyjnych cenach. “Wielu ma również nadzieję na stopniowy spadek cen w 2024 r., więc tym bardziej woli poczekać na korzystniejszy moment” – wytłumaczył Nowak.
Autorzy raportu wskazali też, iż 30 proc. mikroprzedsiębiorców deklaruje, że nie ma długoterminowego planowania zakupów. “Z kolei zakupy firmowe zaplanowane na cały rok ma już co trzecia firma średnia i 31 proc. firm handlowych” – dodano.
Z raportu wynika, że inaczej wygląda sytuacja z większymi wydatkami związanymi z działalnością, takimi jak zakup maszyn lub sprzętów, wynajem bądź zakup lokalu czy samochodu. “Tutaj już większość firm, bo 30 proc., planuje od razu cały rok, a tylko 15 proc. w ogóle nie planuje podobnych inwestycji z wyprzedzeniem” – poinformowano, wskazując, że zwolennikami planowania dużych wydatków są przedsiębiorcy z branży produkcyjnej (38 proc.) i średnie firmy (37 proc.). “Również i w tym wypadku mikrofirmy w największej części (18 proc.) zamierzają tego typu decyzje podejmować z dnia na dzień” – dodano.
“Badanie Kaczmarski Group pokazuje, że ogromny wpływ na sposób planowania budżetu i wydatków mają przede wszystkim: wielkość firmy, branża oraz profil działalności” – podsumował prezes zarządu KRD BIG Adam Łącki.
autor: Anna Bytniewska
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS