A A+ A++

Spółka zależna PKP Cargotabor poinformowała o złożeniu wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz o ogłoszenie upadłości – podał w piątek wieczorem zarząd PKP Cargo w komunikacie.

Spółka zależna PKP Cargotabor złożyła wniosek o ogłoszenie upadłości
fot. Robert Neumann / / FORUM

Zarząd PKP Cargo w restrukturyzacji poinformował, że “w dniu dzisiejszym otrzymał od spółki zależnej PKP Cargotabor informację o złożeniu w dniu 27 lipca 2024 roku przez jej Zarząd wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 15.05.2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (…) oraz wniosku o ogłoszenie upadłości PKP Cargotabor do właściwego sądu powszechnego”.

Dodano, że wnioski są konsekwencją złożenia w dniu 27 czerwca 2024 roku przez PKP Cargo 100 proc. właściciela spółki zależnej i największego jej klienta zalegającego z regulowaniem należności wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego.

“Zdaniem Zarządu PKP Cargotabor postępowanie sanacyjne pozwoli najpełniej zrealizować cele jej restrukturyzacji i doprowadzi do przywrócenia Spółce zależnej dobrej kondycji ekonomicznej” – napisano.

Z informacji zamieszczonej na stronie PKP Cargotabor wynika, że jest to jedna z największych spółek zajmująca się naprawą, utrzymaniem i modernizacją taboru kolejowego w Europie. Swoją działalność prowadzi w 15 zakładach na terenie Polski.

W czwartek (25 lipca br.)PKP Cargo informował, że Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę PKP Cargo.

Zgodnie z postanowieniem sądu zezwolono dłużnikowi na wykonywanie zarządu nad całością przedsiębiorstwa w zakresie nieprzekraczającym zakresu zwykłego zarządu.

Sąd również wyznaczył zarządcę, którym będzie Izabela Skonieczna-Powałka.

W komunikacie prasowym opublikowanym po raporcie giełdowym kolejowa spółka przypomniała, że postępowanie sanacyjne zostało zainicjowane wnioskiem Zarządu PKP Cargo i ma na celu uratowanie przedsiębiorstwa i długoterminowe przywrócenie mu płynności i konkurencyjności, przy jednoczesnym zachowaniu jak największej liczby potrzebnych miejsc pracy.

“Pozytywna decyzja sądu i rozpoczęcie postępowania sanacyjnego daje nam szansę na uratowanie spółki PKP Cargo. Sanacja jest swego rodzaju parasolem ochronnym, który umożliwia porozumienie się z wierzycielami bez presji nagłego postawienia w stan wymagalności wielomilionowych zobowiązań” – powiedział cytowany w komunikacie p.o. Prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka. Dodał, że obecne zadłużenie spółki to 5,2 mld zł.

“Nie ma pomysłu upadłości, likwidacji albo zamknięcia. Celem działań obecnego zarządu jest naprawienie chorej sytuacji, w której znalazła się spółka we wszelkich aspektach: taborowym, finansowym, organizacyjnym” – powiedział 10 lipca Wojewódka.

Wyjaśnił, że sanacja będzie oznaczała ochronę przed spłatą odsetek od zaległych płatności, spółka będzie mogła się wycofać z niekorzystnych kontraktów i będzie podlegała ochronie przed egzekucją. Jak zaznaczył, spółka w sanacji może startować w przetargach i je wygrywać, tak długo, jak będzie regulować składki na ubezpieczenia społeczne i podatki.

Wojewódka zaznaczył, że w ramach sanacji będzie przygotowany i wdrożony przez zarządcę sanacji plan restrukturyzacji PKP Cargo, natomiast wstępny plan został skierowany dla sądu, który zdecyduje czy otworzyć postępowanie sanacyjne. Podkreślał, że przy obecnej strukturze kosztów, w której największą pozycją są koszty zatrudnienia, zwolnienia grupowe są koniecznością. Bez redukcji kosztów zatrudnienia nie jesteśmy w stanie uratować spółki, a na szali jest kilkanaście tysięcy miejsc pracy – ocenił wówczas p.o. prezes.

W środę (24 czerwca br.) zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.

Spółka poinformowała, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku w zakresie kosztów osobowych wynikające z przeprowadzenia zwolnień grupowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

Zwrócono ponadto uwagę, że w sytuacji uzyskania pozytywnej decyzji sądu o otwarciu postępowania sanacyjnego koszty zwolnień grupowych spółka będzie miała możliwość sfinansować z środków z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron tego układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Zarząd PKP Cargo i działające w spółce związki zawodowe zaapelowały do premiera o wypłatę rekompensaty z tytułu kosztów poniesionych przez PKP Cargo w związku z poleceniem przewiezienia 4,5 mln ton węgla dla gospodarstw domowych, sprowadzanego w 2022 r.

PKP Cargo zadebiutowało na warszawskiej giełdzie w październiku 2013 roku kursem 81,16 zł. W lutym 2014 roku kurs sięgnął 93,50 zł. W maju 2016 roku wynosił 28,99 zł. Minimum zanotował w marcu 2020 roku, kiedy wyniósł 9,12 zł. Pod koniec listopada ubiegłego roku papiery spółki notowano na poziomie 17,16 zł. W tym roku minimalny kurs PKP Cargo zanotował 16 kwietnia, kiedy wycena jednej akcji wyniosła 11,98 zł. W czwartek około godziny 15.20 spółka była wyceniana na 17,48 zł.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji. PKP Cargo to spółka giełdowa, w której PKP SA ma 33 proc. udziałów. (PAP)

autorka: Ewa Wesołowska

ewes/ drag/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCena odkupienia (udziałów w Wodociągach) – mam odpowiedź z Urzędu
Następny artykułSZANEEL – Nie zniosę