Tarcza antykryzysowa 7.0 zmieniła zasady udzielania niektórych form wsparcia dostępnych dla przedsiębiorców działających w określonych branżach oraz wydłużono terminy ubiegania się o przyznanie środków finansowych.
Spółdzielnie socjalne (których zdecydowana działalność mieści się w określonych rozporządzeniem Rady Ministrów kodach PKD) będą mogły skorzystać z trzech instrumentów:
- świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy
- dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
- zwolnienie z należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne.
W każdym przypadku dostęp do wsparcia uzależniony jest od wykazania spadku przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych o co najmniej 40 proc.
Więcej na temat poszczególnych instrumentów wsparcia
-
Świadczenie na rzecz ochrony miejsc pracy przysługuje spółdzielniom socjalnym, które:
- odnotowały spadek przychodów o minimum 40 proc. w jednym z trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku w stosunku do miesiąca poprzedniego lub do analogicznego miesiąca z poprzedniego roku,
- nie mają zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i podatków – warunek uznaje się za spełniony jeżeli spółdzielnia zawarł umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności,
- nie spełniają przesłanek do ogłoszenia upadłości,
- nie jest w stosunku do nich prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne lub likwidacyjne.
Zakres wsparcia
Dofinansowywanie wynosi miesięcznie 2000 zł do wynagrodzenia jednego pracownika, w przeliczeniu na pełen etat, w przypadku niepełnego etatu przysługuje dofinansowanie proporcjonalne.
Okres wypłaty dofinansowania wynosi do 3 miesięcy.
Dofinansowanie nie przysługuje:
- na pracowników zatrudnionych krócej niż 3 miesiące, oraz pracowników których wynagrodzenie przekracza 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
- za miesiące, w których przedsiębiorca korzysta z innej pomocy w formie dofinansowania wynagrodzeń pracowników udzielonej w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom COVID-19.
Procedura składania wniosku
Wniosek w formie elektronicznej należy kierować do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy w terminie do 31 marca 2021 r.
Czytaj więcej o Tarczy Antykryzysowej na stronie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii
Uwaga! Do końca lutego br. można również składać wnioski w ramach podobnego instrumentu funkcjonującego na podstawie art. 15gga ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Więcej szczegółów o świadczeniach na rzecz ochrony miejsc pracy z określonych branż FGŚP
-
Dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
Dla kogo? Spółdzielnie socjalne zaliczane do mikro lub małych przedsiębiorców które:
- odnotowały spadek przychodów o minimum 40 proc. w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku w stosunku do miesiąca poprzedniego lub do analogicznego miesiąca z poprzedniego roku,
- nie zawiesiły działalności gospodarczej na dzień 30 listopada 2020 r.
Zakres wsparcia
Kwota jednorazowej dotacji wynosi do 5 tys. zł.
Spółdzielnia zwraca dotację, gdy:
- nie wykonywała działalności gospodarczej przez 3 miesiące od dnia otrzymania dotacji,
- wydatkowała dotację niezgodnie z przeznaczeniem,
- złożyła niezgodne ze stanem faktycznym przynajmniej jedno z oświadczeń zawartych we wniosku o udzielenie dotacji,
- nie spełniała warunków do udzielania dotacji,
- nie poddała się kontroli dotyczącej wydatkowania dotacji zgodnie z przeznaczeniem lub właściwego dokumentowania dotacji.
Procedura składania wniosku
Wniosek w formie elektronicznej należy kierować do powiatowego urzędu pracy. W terminie do 31 marca 2021 r.
Przydatne linki Tarcza antykryzysowa COVID-19
-
Zwolnienie z należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne
Dla kogo? Spółdzielnie socjalne będące płatnikami składek, bez względu na liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia, które:
- odnotowały spadek przychodów o minimum 40 proc. w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających złożenie wniosku w stosunku do miesiąca poprzedniego lub do analogicznego miesiąca z poprzedniego roku,
- były zgłoszone w ZUS jako płatnicy składek przed 1 listopada 2020 r.,
- przekażą do 28 lutego 2021 r. deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty miesięczne za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r.(chyba że jest zwolniona z tego obowiązku),
- na 31 grudnia 2019 r. i na dzień złożenia wniosku nie były w trudnej sytuacji (szczegóły na stronach ZUS).
Zakres wsparcia
Zwolnienie dotyczy obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych.
Jeżeli płatnik opłacił składki, ale spełnia warunki do ich umorzenia, to po otrzymaniu informacji o zwolnieniu z opłacania składek, może wystąpić z wnioskiem o ich zwrot. Nadpłata zostanie zwrócona jeżeli płatnik nie masz zaległości na koncie.
Procedura składania wniosku
Wniosek w formie elektronicznej należy kierować do ZUS w terminie do 31 marca 2021 r.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS