W dobie koronawirusa firmy starają się zabezpieczyć pracowników przed zarażeniem. Dlatego w kosztach coraz częściej znajdują się maseczki, środki do dezynfekcji, osłonki z pleksi. Czy w kosztach pracodawcy może znaleźć się spirytus, który wykorzystywany jest jako środek do dezynfekcji?
Bez wątpienia eksperci są zgodni, że spirytus (albo jego roztwory z wodą) jest bardzo dobrym środkiem służącym do dezynfekcji rąk, powierzchni biurowych, miejsc sanitarnych. Dlatego część przedsiębiorców decyduje się na jego zakup i wykorzystanie w zakładzie.
CZYTAJ TEŻ: Czy pracodawca może zadzwonić do pracownika na prywatną komórkę lub wysłać maila na prywatny adres?
Kodeks pracy nakłada na przedsiębiorców (art. 207 § 2) obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy: ,,Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
- organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
- zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
- reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.”
Oznacza to, że przedsiębiorcy kupujący środki zapobiegające lub ograniczające możliwość rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, realizują swój ustawowy obowiązek, wynikający z zapisów kodeksu pracy. Ponadto, zarażenie się pracowników wirusem COVID-19, w sposób znaczący może zdezorganizować pracę całego zakładu.
Kiedy zakup spirytusu może być kosztem uzyskania przychodu?
Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, że nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu: ,,kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.” Analogiczny zapis znajduje się w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepisy te wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione na zakup alkoholu w kontekście reprezentacji. Zakup spirytusu przeznaczonego do dezynfekcji nie nosi takich znamion. Nie można więc uznać, że taki wydatek nie kwalifikuje się do kosztów uzyskania przychodu.
CZYTAJ TEŻ: Leki na odporność dla pracowników w kosztach pracodawcy
W razie kontroli urzędu skarbowego pracodawca będzie musiał wykazać, ze zakupiony spirytus przeznaczył do dezynfekcji, ponieważ w razie wątpliwości urząd skarbowy może kwestionować zasadność takiego wydatku. Podczas ustalania kosztów uzyskania przychodu każdy wydatek powinien być rozpatrywany indywidualnie w bezpośrednim związku z osiąganymi przychodami.
Spirytus nie d … czytaj dalej
Oryginalne źródło: ZOBACZZgłoś naruszenie/Błąd
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS