A A+ A++

rozwiń

Nowa Toyota Prius w Polsce. Co to za samochód?

Toyota Prius jako pierwsza w historii masowo produkowana hybryda zmieniła oblicze motoryzacji i zyskała status legendy. O swoją pozycję musiała jednak walczyć łokciami. Na świecie jako prototyp pojawiła się w 1996 roku. Do sprzedaży trafiła 10 grudnia 1997 roku w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu.

Prius na początku był sedanem. Inżynierowie Toyoty wytłumaczyli wówczas, że jeśli komponenty hybrydy mieszczą się w takim nadwoziu, to każde inne swobodnie przyjmie nowatorski układ napędowy. Ale nawet wtedy mało kto wierzył w połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Japończycy uporczywie trwali przy swoim. Konsekwencja i pracowitość przyniosły owoce. Prius z generacji na generację zdobywał zwolenników. Trzecia odsłona z lat 2009-2016 była nie tylko najbardziej opływowym samochodem na świecie (współczynnik Cx wynosił 0,25; dzieliła podium z Mercedesem klasy E W212) – wtedy też Prius stał się hitem w Europie.

Nowy Prius dziś jako 5-drzwiowe coupe i nowy rekord niskiego spalania

Dziś hybrydy to najważniejszy napęd Toyoty. Przez ponad 27 lat na całym świecie sprzedano przeszło 27 mln aut z hybrydą. W 2024 roku 86 proc. sprzedaży Toyoty w Polsce to właśnie hybrydy, a przez 20 lat, odkąd ten rodzaj napędu oferowany jest w naszym kraju, na drogi wyjechało już ponad 300 tys. takich aut. Hybrydy zdobyły uznanie nie tylko ze względu na oszczędne zużycie paliwa, lecz także dzięki trwałości i niezawodności. Teraz Prius 5. generacji do tych cnót dopisuje urodę – jest najładniejszym oraz najbardziej zaawansowanym technicznie wcieleniem w dziejach tego modelu i obecności hybryd. W dodatku ustanowił nowy rekord niskiego zużycia paliwa. Ale po kolei…

Prius jak Corolla i spółka. Jakie wymiary i wnętrze?

Nowa Toyota Prius zerwała z ekscentrycznymi kształtami czterech poprzedników. Nie jest już klinem, a opływowym pięciodrzwiowym coupe na 19-calowych szlifowanych alufelgach z plasterkiem opony 195/50 i pasem świetlnym z tyłu. Przy czym forma nie jest jedynie na pokaz – aby zminimalizować zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla, bryłę auta totalnie podporządkowano aerodynamice.


Toyota Prius nowej generacji

/

Toyota


Nowy Prius powstał na platformie GA-C d … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułРФ хоче використати Червоний Хрест для своєї пропаганди – ISW
Następny artykułIbrahim Aqil zabity. ​Hezbollah potwierdził śmierć głównego dowódcy